אקס ליבריס נמכרת למתחרתה פרוקווסט בחצי מיליארד דולר

אין זו הפעם הראשונה שהחברה הישראלית מחליפה בעלות, והרכישה צפויה להיסגר בחודשים הקרובים

מחליפה שוב ידיים. אקס ליבריס

פרוקווסט (ProQuest) האמריקנית, ספקית פתרונות תוכן בעולם המחקר, רוכשת את אקס ליבריס (Ex Libris) הישראלית, העוסקת בפיתוח של פתרונות מיכון מבוססי ענן לספריות אקדמיות. אין זו הפעם הראשונה שאקס ליבריס מחליפה בעלות. פרטיה הכספיים של העסקה לא נמסרו, אולם גורמים בשוק העריכו אותה בכחצי מיליארד דולר.

אקס ליבריס פועלת מהגן הטכנולוגי בירושלים והיא מעסיקה יותר מ-600 עובדים ברחבי העולם, מתוכם 380 בישראל. הרכישה צפויה להיסגר בחודשים הקרובים. לאחר מכן תוקם יחידה עסקית נפרדת בשם Ex Libris, a ProQuest Company. יחידה זו תנוהל על ידי מתי שם טוב, מנכ"ל אקס ליבריס. הנרכשת מפתחת ומשווקת פתרונות מיכון לספריות אקדמיות ולאומיות ולה מערכת מוצרים לניהול, קטלוג והנגשה של מידע אלקטרוני, דיגיטלי ומודפס.  לחברה יותר מ-5,600 לקוחות ביותר מ-90 מדינות. הפתרונות של החברה מוטמעים ב-43 מתוך 50 האוניברסיטאות המובילות בעולם, וביותר מ-40 ספריות לאומיות. עם לקוחות החברה נמנות אוניברסיטת אוקספורד, אוניברסיטת קיימברידג', אוניברסיטת הארוורד, ספריית הקונגרס האמריקני, הספרייה הלאומית של סין, הספריה הבריטית ועוד. מרכז הפיתוח העיקרי וכן משרדי ההנהלה של החברה ממוקמים בירושלים. לחברה מרכזי פיתוח נוספים ומשרדים ברחבי העולם. פרוקווסט הייתה עד אתמול (ג') אחת משתי מתחרותיה של אקס ליבריס, לצד Innovative Interfaces.

שתי החברות מסרו כי "היכולות של פרוקווסט ואקס ליבריס כוללות מומחיות בתוכן מודפס, אלקטרוני ודיגיטלי וכן פתרונות לניהול ספריות, חיפוש מידע אקדמי וניהול תהליכי מחקר. חיבור היכולות המשלימות הללו יאפשר לפרוקווסט ואקס ליבריס לשפר את המוצרים הקיימים ולהאיץ את החדשנות, על מנת לספק מענה מהיר יותר לאתגרים העיקריים העומדים בפני ספריות אקדמיות – כגון תהליכי ניהול נפרדים לתכנים מודפסים, אלקטרוניים ודיגיטלים וניהול ידע".

ב-2012 השיקה אקס ליבריס את Alma, מערכת מבוססת ענן לניהול ספריות. זו מאפשרת לספריות ליצור קטלוג-על, שמותאם לעידן של פרסומים דיגיטליים. המערכת מציעה קטלוג מרכזי, שכל ספריה נפרדת יכולה לסמן בה, אם היא מחזיקה בגישה לעותקים דיגיטליים של פרסומים. קורט סנפורד, מנכ"ל פרוקווסט , ציין בדבריו את "הצלחתה של Alma, מערכת מבוססת ענן לניהול אחוד של תוכן מודפס, אלקטרוני ודיגיטלי, המוטמעת במאות מוסדות בעולם ועוזרת להם לייעל תהליכים ולהגדיל את הערך של הספריות למשתמשים שלהם".

שם טוב ציין כי "הרכישה מדגישה את המחויבות שלנו לקהילת הספריות הגלובלית והיא תגדיל את היכולת שלנו להוציא לפועל את תוכניות פיתוח המוצרים והתכנון האסטרטגי שלנו. ניישם את המיטב שיש לשתי החברות להציע, על ידי מינוף יכולות מרכזיות בניהול תוכן, מאגרי ידע, ושירותי חיפוש".

הטכנולוגיות של פרוקווסט משרתות משתמשים לאורך נקודות קריטיות במחקר, ועוזרות להם לגלות, לגשת, לחלוק, ליצור ולנהל מידע. הטכנולוגיות מבוססות ענן של החברה מציעות פתרונות לספרנים, סטודנטים וחוקרים דרך שירותי המידע, שירותים עסקיים, וכלי מחקר – כגון פלטפורמה לניהול ציטוטים ואזכורים ופלטפורמה לספרים אלקטרונים. החברה מנוהלת מאן ארבור, מישיגן, עם משרדים ברחבי העולם.

קצת היסטוריה

אקס-ליבריס הוקמה ב-1980, כחברה בת של האוניברסיטה העברית, שם פותחה תוכנת ניהול הספריות וקטלוג הספרים. זאת, כי אף מערכת לא ידעה באותו זמן לטפל באלפבית עברי וגם לטיני, כפי שנדרש על ידי האוניברסיטה. התוכנה נקראה "תוכנת ספריה אוטומטית הניתנת להרחבה" ALEPH – "אלף" (Automated Library Expandable Program).

ב-1983 הקימה יישום, חברה טכנולוגית של האוניברסיטה העברית, את אלף יישום, כחברה שמטרתה לשווק את התוכנה. בשנת 1988 יזם והקים עזריאל מורג את אקס ליבריס. החברה שיווקה את תוכנת אלף בארץ ובעולם, וכן החלה בפיתוחן של תוכנות נוספות לספריות אקדמאיות. ב-1997 רכשה אקס ליבריס את Dabis, חברה מובילה למכירת מערכות ספריות אוטומטיות לארצות דוברות גרמנית. ב-1999 השקיעו קרנות הון הסיכון ולדן ישראל (Walden Israel) ותמר (Tamar Ventures) ארבעה מיליון דולר באקס ליבריס, על מנת לחזק את הנוכחות הגלובלית של החברה.

ב-2006 נרכשה אקס ליבריס תמורת יותר מ-60 מיליון דולר על ידי קרן ההשקעות Francisco Partners. ב-2008, כשנתיים לאחר שאקס ליבריס רכשה תחת Francisco Partners את מתחרתה Endeavor תמורת כ-30 מיליון דולר, רכשה Leeds Equity Partners את אקס ליבריס תמורת כ-170 מיליון דולר. ב-2012 נרכשה אקס ליבריס על ידי קרן ההון סיכון הפרטית Golden Gate Capital בעבור כרבע מיליארד דולר.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים