צה"ל העלה לאוויר מערכת ERP לדרגי השטח בעשרות מיליוני שקלים

המערכת שהוטמעה היא של סאפ ולדברי גורמים בצה"ל, זוהי הטמעת ה-ERP הגדולה ביותר בצבא ● סא"ל ענר גוטליב, ראש ענף אמל''ח באט"ל: "המטרה - להעניק ליחידות הקצה יכולות ניהוליות ברמה הלוגיסטית; אם קצין האג''ם דוחה אימון, קצין החימוש יכול להיערך בהתאם"

סגן אלוף ענר גוטליב, ראש ענף אמל''ח באט"ל. צילום: קובי קנטור

אט"ל (ר"ת אגף טכנולוגיות ולוגיסטיקה) בצה"ל העלה לאוויר מערכת ERP של סאפ (SAP) לטובת הדרג הצה"לי הנפרש בשטח – כך חשף סא"ל ענר גוטליב, ראש ענף אמל"ח באט"ל. היקפו הכספי של הפרויקט לא נמסר לפרסום, אולם גורמים בענף העריכו בפני אנשים ומחשבים שהוא עומד על עשרות מיליוני שקלים.

הפרויקט החל ב-2012 והסתיים לפני חודשים אחדים. מדובר בפרויקט רחב היקף ולדברי גורמים בצבא, זוהי הטמעת מערכת ה-ERP הכי גדולה בצה"ל. המערכת משרתת אלפים רבים של משתמשים, ובתוכם כ-5,000 משתמשים חדשים. פרויקט ה-ERP של אט"ל טיפל בניהול של תהליכי המלאי, שרשרת ההספקה, האחזקה וניהול התקציב ליחידות הדרג הנפרש. הפרויקט משרת את המשתמשים בשטח: קציני ונגדי לוגיסטיקה, חימוש וקשר ברמת הגדודים והחטיבות עד רמת הפיקוד, ומאפשר יכולות בקרה משופרות לרמה המטכ"לית.

סא"ל גוטליב דיבר ב-ISUG 2015, הכנס הארצי של משתמשי סאפ בישראל. זו השנה ה-14 שהכנס נערך. הכנס, בהפקת אנשים ומחשבים, התקיים אתמול (ד') במרכז הכנסים אבניו, קריית שדה התעופה, בהשתתפות יותר מאלף לקוחות ושותפים עסקיים, והנחה אותו פלי הנמר, יזם ומנהיג אנשים ומחשבים.

לדברי סא"ל גוטליב, הענף בראשותו מטפל במערכות התקשוב באט"ל ועימן הוא מייעל תהליכים לוגיסטיים שונים, דוגמת שרשרת האספקה הצה"לית. הוא ציין כי הפרויקט נוהל על ידי אנשי צבא בלבד, בשיתוף בין אט"ל ואנשי יחידת לוטם שבאגף התקשוב. הוא הסביר כי הפרויקט מתכתב עם כמה מגמות ותכניות בצבא: התכניות של האגף; תכניות כלל הצבא – "2020"; תוכנית אט"ל 2030; תכניות צה"ל רשתי – "2020"; שינויים בשדה הקרב; הצורך בשילוב מערכת ה-ERP של האגף בתכנית ה-ERP הכלל-צה"לית; הצורך לגשר על המתח שבין הרצון לשפר את ה-IT של הלוגיסטיקה לבין ההשתלבות עם זרועות וחילות אחרים בצבא; הרצון לשנות במהירות את המעבר ממצב שגרה לחירום.

"קיים איום אש תמידי", אמר סא"ל גוטליב. "אנו מבינים שמול ארגונים לא מדינתיים נדרש לדעת להגיב מהר. כל תמונת הקרב משתנה ובעקבותיה הלוגיסטיקה. אנו מתמודדים בכמה חזיתות במקביל: התפתחויות טכנולוגיות, שינויים אקלימיים, משברים כלכליים, טרור עולמי, התרחבות איום האש, הרצון לרציפות, ניידות וגמישות".

תשתית מערכות מידע לשליטה

כלל המגמות והשינויים הללו, אמר סא"ל גוטליב, "הביאו אותנו לשינוי תפיסה במימוש פרויקט ה-ERP: מעבר מתפיסה של ניהול שרשרת אספקה לניהול רשת אספקה. בעבר הייתה שרשרת היררכית: גדוד-חטיבה-אוגדה-מטכ"ל. הבנו שאי אפשר להמשיך עם המתודולוגיה של העבר, פיתחנו את מודל הרשת, שהוא גם יותר כלכלי, גם יותר יעיל וגם אפקטיבי מבצעית. כך, יחידה תוכל לנצל את הרשת, לקבל מגוון ערוצי אספקה, ולפעול עצמאית, למשל לפנות למגוון רחב של ספקים צבאיים ואזרחיים, לקבל מלאי לא רק בתווך יבשתי".

הבעיה, אמר סא"ל גוטליב, "היא שקשה לשלוט ברשת כזו, ונדרשת יעילות, ויכולות בקרה מדויקות בזמן אמת, לכן יצרנו תשתית מערכות מידע לשליטה".

בהיבט הטכנולוגי, ציין, "עברנו מפיתוח והטמעה בתצורת 'מפל מים' לאג'ייל ולאג'ייל מבוסס סאפ (ASAP). גיוונו בין מתודולוגיות. הפרויקט צרך 300 שנות אדם. הוצאנו לגמלאות מערכות מורשת (לגאסי) ישנות וערכנו קונסולידציה למערכות אחרות. מימשנו sbp strategic blueprint – לטובת תהליכי תכנון ארוכים שלאחריהם מגיעים מימושים בזמן קצר".

לדבריו, "מטרת הפרויקט היא להעניק ליחידות הקצה יכולות ניהוליות ברמה הלוגיסטית: אם קצין האג"ם מודיע לפתע כי האימון זז בשבוע, אז קצין החימוש יכול להיערך בהתאם".

"ניהול פרויקט שכזה הוא מבצע צבאי", סיכם סא"ל גוטליב, "נדרשת מעורבות ותמיכת מפקדים לכל אורך הפרויקט: כך, ועדת ההיגוי העליונה של הפרויקט נוהלה אישית על ידי אלוף קובי ברק, ראש אט"ל – ובתדירות גבוהה. הבאנו לאיחוד נתונים במערכת, השתדלנו להיצמד לתקנים ככל האפשר. בשל היות הפרויקט עתיר סיכונים, ביצענו כל שבוע ניהול סיכונים. טיפלנו בחוויית ממשק משתמש לטובת המשתמשים הצעירים ואנשי המילואים. הקמנו מנגנוני תכנון ובקרה רציפה. הבאנו לפישוט התהליכים. חילקנו את הפרויקט לתתי-פרויקטים קצרים".

במסגרת שלב זה מטפל פרויקט ה-ERP של אט"ל בניהול של תהליכי המלאי לדרג הנפרש. הפרויקט ישרת את המשתמשים בשטח: קציני ונגדי לוגיסטיקה, חימוש וקשר והחטיבות בכלל יחידות צה"ל – בראייה רב-זרועית.

היסטוריה

הפרויקט הנוכחי הוא הרביעי במספר באט"ל. בשלב הראשון של הפרויקט, שעלה לאוויר ב-2004, הוכנסו מודולים שטיפלו במרכזים הלוגיסטיים. בשלב השני, בין 2005 ל-2008, הועלו מודולים מעולם הרכש והתקציב. במסגרת השלב השלישי עלו לאוויר המודולים בנושאי הניהול, הייצור, התכנון והיבטים נוספים של ניהול מלאי.

הפרויקט בכללו נותן מענה לתהליכי האחזקה, שרשרת האספקה, תמחיר ובקרה, מלאי ואחסנה וכלל היבטי ניהול המשאב האנושי כמשאב בייצור. באו בו לידי ביטוי יכולות מתקדמות של ה-BI לקבלת תמונת מצב שוטפת של המפקדים והמשתמשים האחרים.

אט"ל אחראי לניהול המשאבים תומכי הלחימה ומטרתו לאפשר את רציפותה. הוא פועל בחמישה צירים: אספקה (תחמושת, דלק, ציוד, מים ועוד), רפואה, אחזקת כלי רכב, תנועות והיסעים, וכן בינוי ותשתיות.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים