אין הפתעות: תחקיר נוסף חושף תנאי העסקה מזעזעים במפעל פוקסקון

תוכנית תחקירים צרפתית חשפה, כי עובדים במפעל של החברה בסין, שמייצר עבור אפל, מתגוררים במבנים שבנייתם טרם הושלמה, ללא חשמל, מעליות ומים זורמים ● כתבי התוכנית ראיינו עובדים-עבדים שהשתכרו שכר נמוך, שגם ממנו ניכתה ההנהלה סכומים בתירוצים של תשלום עבור ביגוד, דיור והסעדה ● פוקסקון אף מעסיקה תלמידים - ומשלמת את שכרם למנהלי בתי הספר בהם הם לומדים ● בתגובה מסרה החברה, כי היא פועלת לפי חוק וכי בכל המפעלים שלה בסין יש "תקני בריאות ובטיחות"

מסתבר שהגיהנום קיים גם במלזיה. מפעל פוקסקון שבסין

הביקורת הרבה שהוטחה בפוקסקון (Foxconn) על תנאי העבודה המזעזעים במפעלי החברה בסין לא עזרה – והחברה הטיוואנית ממשיכה להעסיק את עובדיה בתנאים של עבדות מודרנית. שלושה חודשים לאחר שכתב של שנגחאי איבנינג פוסט (Shanghai Evening Post), שהתחזה לפועל במפעל של החברה ועבד במשך עשרה ימים בייצור ה-iPhone 5, דיווח על העבדות המודרנית ששוררת בו, תחקיר חדש חושף אף הוא את תנאי ההעסקה המזעזעים במקום.

התחקיר בוצע על ידי תוכנית הטלוויזיה הצרפתית "שליח מיוחד", והוא שודר בשבוע שעבר. במהלך התוכנית שודרו צילומים ממצלמה נסתרת שהותקנה במפעל של פוקסקון בשנגז'ו שבסין, שמייצר עבור אפל (Apple). בין היתר, נראו שם עובדים שמתגוררים במבנים שבנייתם טרם הושלמה, ללא חשמל, מעליות פועלות ומים זורמים.

בתוכנית, שהיא מעין גרסה צרפתית לתוכנית התחקירים האמריקנית הוותיקה "60 דקות" ומשודרת בערוץ France 2, הוצגו מבנים שאכלסו פועלים רבים מדי, בתנאי היגיינה בעייתיים ובצפיפות יתירה. מנהל במפעל צולם כשהוא מזהיר את העובדים שלא להתחבר לחשמל, לאחר תאונת עבודה שאירעה באחרונה, במסגרתה נהרגו שמונה פועלים שעשו כך והביאו לעומס יתר על המערכת.

בנוסף, פגשו כתבי התוכנית עובדים-עבדים שהשתכרו שכר נמוך. אחרים טענו, כי הנהלת המפעל גוזלת חלק ניכר משכרם, שעומד בסך הכול על 290 דולרים. התירוץ של המנהלים היה שהכסף נלקח לטובת תשלום ביגוד, דיור והסעדה. אחד הפועלים סיפר, כי לאחר כל הניכויים שנוכו ממשכורתו, הוא הצליח לחסוך, לאחר שנת עבודה, רק 340 דולרים. אחד הניכויים העצובים הוא בסך שבעה דולרים לטובת אבחון פסיכולוגי, על מנת לאתר פועלים בעלי נטיות אובדניות.

הכתבים הצליחו לראיין תלמידים שהחוק הסיני מתיר להם לעבוד בגילם. אלה סיפרו, כי עבדו בחינם, או כמעט בחינם, וכלל לא קיבלו את השכר. זה הועבר למנהלי בתי הספר שלהם ואותם תלמידים ספגו איומים שאם יתלוננו על כך, הם לא יקבלו את תעודת סיום הלימודים שלהם.

עובדים אחרים סיפרו לכתבי התוכנית, כי הם מחויבים לעבוד 150 שעות נוספות בחודש ושהם מגיעים ל-90 ימי עבודה רצופים בלי חופשות כלל. הסיבה לתנאים הללו, על פי התוכנית, היא הרצון לעמוד ביעדי הייצור שנקבעו על ידי אפל, כחלק מהיערכותה לחגי סוף השנה האזרחית, שיחולו בסוף החודש.

תגובת אפל לתחקיר לא הייתה שונה מתגובתה בעבר: "החברה מחויבת לסטנדרטים הגבוהים ביותר של אחריות חברתית על פני שרשרת האספקה שלה ברחבי העולם", נמסר. "אנחנו מתעקשים שכל הספקים שלנו מספקים תנאי עבודה בטוחים, מתייחסים לעובדים בכבוד ובהערכה, ותהליכי הייצור הם ידידותיים לסביבה ואחראיים".

פוקסקון, מצידה, מסרה שהיא פועלת על פי חוק. "המחויבויות שלנו ללקוחותינו היא להבטיח את הרמה הגבוהה ביותר של סביבת עבודה, עם תקני בריאות ובטיחות בכל המפעלים שלנו ברחבי סין", על פי החברה. "כמעסיק הפרטי הגדול ביותר בסין, אנחנו מספקים פיצויים והטבות שהם גבוהים בהרבה משכר ממשלתי. אנחנו מחויבים לתהליך של שיפור מתמיד למדיניות ולנהלים במקום העבודה שלנו".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. יובל

    מה זה אומר על קהל הלקוחות הישראלי שרוכש את המוצרים של אפל?

אירועים קרובים