יוסי שנק, חברת החשמל: "על המנמ"ר להתמודד עם אבולוציה מחשובית ורבולוציה עולמית"

יוסי שנק, סמנכ"ל תקשוב בחברת החשמל, מסביר כיצד המהפכה האמיתית היא לא זו הטכנולוגית אלא האישית, ומהם האתגרים הנובעים מכך שהיא הפכה לצורך המשפיע על כל חלקי החיים

יוסי שנק, סמנכ"ל התקשוב של חברת החשמל. צילום: קובי קנטור

"אנו נמצאים במהפכה חד משמעית, אבל לא טכנולוגית. טכנולוגית-מחשובית אנחנו באבולוציה. המהפכה היא בחיינו. השינוי האדיר הוא לא בטכנולוגיה אלא בפן האישי, החברתי, הארגוני והתרבותי. המחשבים כיום הם משהו שנמצא בכל מקום. זה כבר לא טכנולוגיה, אלא משהו המשפיע על כל חלקי החיים. מצב פרדוקסלי זה מציב בפני המנמ"ר אתגרים רבים", כך אמר יוסי שנק, סמנכ"ל תקשוב בחברת החשמל.

שנק דיבר בכנס המקצועי החצי שנתי של הביקורת הפנימית. שערך IIA ישראל – איגוד המבקרים הפנימיים בישראל, בהפקת אנשים ומחשבים. האירוע התקיים היום (א') במרכז הכנסים אווניו בקריית שדה התעופה, בהשתתפות מאות מבקרי פנים בארגונים מכל מגזרי המשק ותחת הכותרת "ניווט בים הסוער של המידע".

לדברי שנק, "אנו, המנמ"רים, מתמודדים עם עולם ה-ICT, המתאפיין בתנועות עולות ויורדות בו זמנית. הדרישות עולות בעת שההתקציב יורד. הדרישה לזמן הגעה לשוק עולה, אבל הרצון הוא שזמן ההגעה יתקצר ויהיה מיידי; השינויים והיוזמות המגיעים מהשטח הם אינסופיים. לעומת זאת, הסבלנות לקבלת השירותים והמוצרים קטנה".

שנק ציטט את ארבעת כוחות העל של גרטנר (Gartner): היצף מידע (Big Data), ענן, מובייל ומחשוב חברתי. הוא אמר כי "ה-ICT נמצא בכל מקום, בכל התהליכים העסקיים בארגון. החיישנים המנוהלים מנהלים לנו את החיים". לדבריו, "מגמת האינטרנט של הדברים מתגברת, התהליכים בארגון ומחוצה לו נעשים על ידי רכיבים ומכונות, כך שהמקרר יתקשר עם הסופרמרקט. מאז הוקמה App Store בוצעו ממנה, נכון לאוגוסט 2014, כ-85 מיליארד הורדות, כאשר בחנות יש 1.3 מיליארד יישומים".

"התוסס" – שינוי בהרגלי השימוש

האתגר של הארגון, והמנמ"ר בתוכו, אמר שנק, "הוא כיצד לגשר על הפערים הנובעים מהעובדה שמדובר בווקטורים מנוגדים: אנו רוצים שכל דבר יגיע מהר יותר, זול יותר וטוב יותר. אחת התשובות היא שעלינו לשקול באופן שונה את מימד האיכות".

"אתגר נוסף הניצב לפתחו של המנמ"ר הוא שהשינוי הרב-מימדי הופך את הארכיטקטורות הקיימות לישנות. במהלך העבודה רבת השנים בנינו המון דברים, מחשבנו תהליכים עסקיים והנדסיים, יצרנו את ה'מסד' ואת אושיות התקשוב הארגוני", הוסיךף שנק.

"אבל היום", ציין, "דורשים מהמנמ"רים משהו אחר לגמרי אותו אני מכנה 'התוסס', דבר שיספק לתקשוב חדשנות, גמישות, זריזות, וניצול טכנולוגיות חדשות. משהו שיהיה אינטואיטיבי, שיביא לשינוי בהרגלי השימוש, שיהיה רפרזנטטיבי וצעיר".

המענה לריבוי האתגרים המנוגדים על פי שנק הוא "ליצור מודל משולב במסגרתו. מצד אחד המנמ"ר שומר על ה'מסד' הארגוני וממשיך לפתח אותו ומהצד השני מפתח יכולות להיות 'תוסס', להביא את החדש, היפה, והצעיר לתוך הארגון".

"הדרך לעשות זאת היא בהכנת תכנית ברורה, אשר תביא לחיזוק 'התוסס'; הקמת גוף רב-תחומי שישרת את 'התוסס' וכן הקצאת עובדים לטובתו. הגדרת ויישום הקשרים בין ה-'מסד' ל-'תוסס' ייעשו בין השאר על ידי מימוש מודלים כגון LEAN ו-RDS. מעל הכול, המנמ"ר נדרש להקצות יותר לטובת פיתוח וחדשנות ופחות לתחזוקה", הוסיף.

"התמודדות עם ההווה מחייבת חדשנות", סיכם שנק, "אך לא רק חדשנות טכנולוגית. נדרשת חדשנות עסקית. יש לחשוב כסטארט-אפ, בהיבט חיפוש הדרך, לצד מימוש הניסיון שנצבר בארגון מתוקף היותו ותיק ועתיר ניסיון. יש ללמוד להפוך רעיון לעסק ולא עסק לרעיון. תכננו תוצר מתפתח, דאגו לסיכון הארגון ולא לסיכון הקריירה, הציגו תועלות עסקיות ולא מחשוביות".

שנק סיים את דבריו באמרו כי "יש לשנות את מיצוב גוף ה-IT. הוא מעורב בכל פעילות בארגון וכבר אינו גוף שירות. יש לשנות את שם המנמ"ר, לצבוע את השיער כדי להיראות צעיר, לשלב מוטיבים שונים כגון חזון, מנהיגות, מצוינות, עבודת צוות, אתיקה וחדשנות. כי בסופו של דבר, בעידן המהפכה – לא לעשות זה לא לשרוד".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים