גדי תירוש, JVP: "ישראל תמשיך לשמש מרכז סייבר גלובלי גם בעתיד"

מאיפה צפויים להגיע האיומים על הסייבר הישראלי? מדוע יש משקיעים זרים שחוששים לפתוח כאן את הארנק? ולמה בכל זאת נמשיך לככב בתחום? תירוש, שותף מנהל בקרן ההון-סיכון, משיב

גדי תירוש, שותף מנהל בקרן ההון-סיכון JVP

הגידול במספר החברות הטכנולוגיות הישראליות הפועלות בתחומי הסייבר ואבטחת המידע, לצד האקזיטים המרשימים בשנים האחרונות של כמה מהן, מחזקים את מעמדה של ישראל כיום כאומת סייבר, מרכז עולמי מוביל בתחומו.

אך האם המעמד הזה מוצדק? האם הביקוש לטכנולוגיות הסייבר הישראליות ימשיך ויגדל, ותגי המחיר המרשימים שאפיינו את האקזיטים האחרונים של חברות ישראליות בתחום יימשך? גדי תירוש, שותף מנהל בקרן ההון-סיכון JVP, סבור שכן.

"בשנים האחרונות, ישראל הפכה למרכז פעילות מוביל בעולם המייצר מגוון רחב של פתרונות בתחום אבטחת המידע, ששמו למטרה לפצח את האתגרים ההולכים וגוברים בו", הוא אומר בראיון לאנשים ומחשבים. "תהליך זה הוביל לזרם השקעות בסייבר הישראלי, לצד אקזיטים במאות מיליוני דולרים. כחלק מבחינת פוטנציאל ההשקעה בחברות הסייבר, בחנה קרן JVP בשנים האחרונות קרוב ל-300 חברות (מהן כ-100 בשנה האחרונה בלבד) ממגוון רחב של ורטיקלים, בין היתר בתחומי אבטחת ענן, מובייל, אותנטיקציה, האינטרנט של הדברים וזיהוי אנומליות".

"אולם", הוא מציין, "למרות האהדה לטכנולוגיות הסייבר הישראליות – יש תהיות. לא מעט משקיעים מהקהילה הבינלאומית תוהים האם טרנד ההשקעות בהן הוא מהלך נכון? האם הבהלה לזהב אחר הסייבר הישראלי מוצדקת? האם אנחנו בדרך ליצירת 'בועת סייבר?' אמנם, לא כל סטארט-אפ ישראלי בתחום יהפוך לחברה מצליחה ופורצת דרך, אולם להערכתי, החדשנות הטכנולוגית תמשיך להיות משמעותית בעתיד הנראה לעין".

"יש לא מעט סיבות לכך", הוא מפרט. "המרכזית שבהן נעוצה בעובדה שהאיומים בתחום הסייבר עדיין ממשיים. מתקפות הסייבר על ארגונים וממשלות ממשיכות לגדול במספרים, בהיקפים, ביכולות, במידת החמקנות, בכוונה לפגוע וברמת הנזק. למשל, אתר ממשל זמין הישראלי הוא אחד האתרים המותקפים ביותר בעולם – תופעה שקיבלה חיזוק משמעותי בקיץ האחרון, במהלך צוק איתן. ככל שרמת התחכום של ההאקרים ותיאבונם להרס גדולים יותר, כך עולה ביתר שאת הצורך לפתח את היכולות ההגנתיות שלנו. המתקפות גוברות והופכות למתוחכמות יותר – מה שמביא לעלייה בביקוש לאמצעי מיגון".

השנים האחרונות מתאפיינות בגידול דרמטי בכמות המידע של חברות וארגונים, עובדה שמגדילה את הסיכון באופן משמעותי. מה ההשפעה של זה על שוק הסייבר?
"אכן, המידע גדל בקצב ובכמות אקספוננציאלית. מחקרים שנעשו באחרונה על ידי IDC מצביעים על כך שהמרחב הדיגיטלי מכפיל את נפחו בכל שנתיים, ויוכפל פי 10 עד 2020 – מ-4.4 טריליון מגה-בייט ל-44 טריליון ג'יגה-בייט. המידע החשוב והרגיש ביותר בארגון נמצא בבסיסי הנתונים, והוא מהווה היעד העיקרי והנחשק ביותר לפורצים ולעובדים סקרנים. מציאות זו מחדדת את הצורך בהטמעת מערכות ניטור והגנה ישירה עליהם, כמו גם בטכנולוגיות שיאפשרו שליטה מלאה ותמונת מצב עדכנית על הגישה והשימוש במידע רגיש, הגנה וחסימה מפני מתקפות בזמן אמת, מניעה וסגירת פרצות ידועות ללא עדכון בסיס הנתונים. על זה יש להוסיף את העובדה שהמידע הופך לנגיש יותר, שכן ככל שכמות הדטה בארגונים גדלה, גדלים גם אפיקי הגישה אליו. החל ממכשירים ניידים דרך ענן, עובר לאינטרנט של הדברים, מחשוב לביש ועוד. ככל שהמידע הרגיש הופך לזמין גובר הצורך במתן פתרונות חדשניים המנטרלים פרצות אבטחה במדיומים אלה".

האם מה שטוב לישראל טוב גם למדינות אחרות בעולם? האם אתה לא חושש שתהיה תחרות, למשל מצד הודו וסין?
"בעתיד הנראה לעין אנחנו לא צופים התפתחות מרכזי חדשנות טכנולוגים משמעותיים במוקדי ההיי-טק של הודו וסין, שעשויים לייצר את פתרונות הסייבר פורצי הדרך הבאים. ישראל נהנית מיתרונות יחסיים לא מבוטלים. כך, למשל, האקדמיה והצבא בארץ מעמידים את פיתוח הטכנולוגיות בתחומי אבטחת המידע והסייבר במרכז סדר העדיפויות שלהם. שתי זירות אלה ימשיכו לייצר את הדור הבא של כשרונות ייחודיים, מנוסים ויצירתיים בקנה מידה בינלאומי. מסיבה זו יש לשמר את האקו-סיסטם המאפיין את הסייבר הישראלי וכדי שנמשיך ליהנות מיתרונו התחרותי בשנים הבאות, חשוב שבראש ובראשונה נשמר את יתרונות כוח האדם שלנו בתחום".

באחרונה חל גידול במיזוגים ורכישות בתחום הסייבר. מה המשמעות של מהלכים אלה על הענף?
"הגל הזה מהווה וימשיך להיות תמריץ – הן עבור היזמים הישראליים והן עבור המשקיעים. אחת הדוגמאות המעניינות לכך מ-2015 היא הרכישה של CyActive הישראלית, בוגרת חממת הסייבר של JVP בבאר שבע, על ידי PayPal. דוגמאות לרכישות מעניינות נוספות מהשנים האחרונות: סייברה (Cyvera), שנרכשה על ידי פאלו אלטו (PaloAlto), וטראסטיר (Trusteer), שנמכרה ליבמ (IBM) ב-2013 תמורת 800 מיליון דולר.

בנוסף, מיזוגים ורכישות קשורים עם הפעילות של חברות סייבר ישראליות בבורסה של ניו-יורק. השנים האחרונות הוכיחו שהן מצליחות לכבוש את היעד הנחשק ולהנפיק שם בהצלחה. החל מאימפרבה דרך ורוניס ועד להנפקה המוצלחת ביותר של חברה ישראלית בתחום הסייבר ב-2014 – זו של סייברארק, ש-JVP היא המשקיעה המשמעותיות ביותר בה".

מה אתה אומר למשקיעים זרים שחוששים מהשקעות בסייבר הישראלי?
"אני אומר להם שהפוטנציאל שטמון בישראל מסתמן כמבטיח. בהינתן הגורמים שפורטו מעלה, מול הסכנות והאתגרים הגלובליים, ישראל נהנית מכשרונות מנוסים, ממוקדים וייחודיים, שיכולים להבטיח שטכנולוגיות הסייבר שלה ימשיכו לכבוש את העולם בסערה".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים