חשיפה: הטכנולוגיה מאחורי הפריימריז בעבודה ובבית היהודי

ההצבעה בבחירות המוקדמות במפלגות השונות הייתה ידנית, אולם במפלגות בראשות בנט והרצוג ספרו את הקולות בצורה ממוחשבת ● איך זה בוצע ומה גרם לתהליך להסתיים מהר ובצורה חלקה?

צילום אילוסטרציה: אימג'בנק

הפריימריז במפלגות השונות היו השנה אמנם ידניים, בשיטות המסורתיות, אולם בשתיים מהן, מפלגת העבודה והבית היהודי, הספירה נוהלה בצורה ממוחשבת – בשתיהן באמצעות מערכת של חברת אימג'נט. בשני המקרים התקבלו התוצאות בתוך שעות ספורות.

בעת עריכת פריימריז, ניתן להצביע ולספור את הקולות בצורה ידנית, עם טפסי נייר הממולאים באמצעות עט, או דיגיטלית. המערכת של אימג'נט לוקחת את ההצבעה הידנית, אולם בעת הספירה משלבת את היבטי המחשוב: אנשי החברה לוקחים את הטפסים, סורקים אותם למערכת, זו מזהה את הסימונים, קובעת אילו טפסים פסולים ויודעת להנפיק את התוצאות המדויקות והסופיות בתוך שעתיים-שלוש.

בניגוד לליכוד, שם היה התהליך כולו ידני, בבחירות המוקדמות במפלגת העבודה לא הוגש ערעור לגבי התוצאות. לעומת זאת, בפריימריז בבית היהודי היו מועמדים שביקשו בדיקה חוזרת של התוצאות. ועדת הבחירות של המפלגה, לאחר בדיקה פרטנית שערכה, אישרה את אמינות המערכת ואת התוצאות שהתקבלו בספירה הראשונה, אולם בכל זאת נעתרה לבקשה. התוצאות נותרו ללא שינוי גם אחרי הספירה החוזרת, שהתנהלה בפיקוח צמוד של חברי ועדת הבחירות, מה שנתן גושפנקה לאמינות המערכת של אימג'נט.

גמישות המערכת אפשרה לבצע שינוי של הרגע האחרון בשקלול הקולות, בעקבות החלטת הבית היהודי שלא לפסול טפסים שגויים מסוג מסוים, אולם לתת להם משקל נמוך יותר בשקלול. הודות לשליטה הגבוהה בנתונים והיכולת לבצע חתכים מדויקים, ניתן היה לענות על צורך זה, שהתעורר בזמן אמת, כפי שקורה לעתים קרובות באירועים כאלה.

בהיבט הטכנולוגי, המערכת מבוססת על תוכנת זיהוי תווים אופטי, OCR (ר"תOptical Character Recognition). לפתרון של אימג'נט יש יתרון מול מערכות הצבעה המתבצעות על גבי מסכים, והוא הגיבוי של ההצבעה בנייר. זאת, בניגוד לקבצי גיבוי ממוחשבים בלבד בהצבעה ממוחשבת. המערכת של אימג'נט כתובה בשפת C++ והרובד העליון כתוב בדוט.נט, על בסיס נתונים SQL.

לדברי מאיר פלבינסקי, מנכ"ל אימג'נט, "הפתרון שלנו מגיע לידי מיצוי היתרונות שלו כשיש ריבוי של אפשרויות באותה הצבעה. לדוגמה, הבוחר בפריימריז של הבית היהודי היה צריך לסמן בטופס שבעה מועמדים – לא יותר ולא פחות – כאשר לשלושה מהם היה צריך לתת שתי נקודות ולאחרים – רק נקודה אחת. מי שלא עמד בדיוק בהוראות אלה נפסל. בנוסף, היה על הבוחר לסמן על גבי אותו טופס את מי הוא רוצה לראות כיו"ר המפלגה".

"כמעט בלתי אפשרי לבצע הצבעה כזאת באמצעות הצבעה ממוחשבת", הוסיף פלבינסקי. "מצד שני, בלתי אפשרי לבצע ספירה ידנית כל כך מורכבת בצורה ידנית, שאמורה לא רק לספור את הקולות אלא גם לקבוע איזה טופס כשר ואיזה פסול. לכן, ככל שההצבעה יותר מורכבת, כך השילוב שאנחנו נותנים עונה טוב יותר על האתגר".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. אלי ויסברט

    ממש כמו הלוטו של מפעל הפיס. אז אפשר לשכלל את הרעיון: אלה שהחליטו עבור מי להצביע ימלאו טופס הצבעה. המיתלבטים ישתמשו בלוטומט. ;)

אירועים קרובים