תוכן פרסומי
ראשי » חדשות » אופיר בן אבי, ממשל זמין: "ישראל היא אחת המובילות בשירותים דיגיטליים לאזרח"
אופיר בן אבי, מנהל ממשל זמין. צילום: קובי קנטור

מחליפים שנה

אופיר בן אבי, ממשל זמין: "ישראל היא אחת המובילות בשירותים דיגיטליים לאזרח"

"בסקר שנערך על ידי האו"ם לשנת 2014, ישראל נמצאת בקבוצת הדירוג הגבוהה ביותר במתן שירותי ממשל זמין, ואף ניכרת עלייה מהמדידה האחרונה", אמר בן אבי, מנהל ממשל זמין

מאת 4 בינואר 2015, 15:16 א+ / א- הדפסה הדפסה
פייסבוק טוויטר ווטסאפ פינטרסט לינקדאין דוא״ל

התקשוב הממשלתי נכנס ל-2015 עם הרבה מאוד ציפיות לצד לא מעט חששות. ממש לקראת סוף הקדנציה אישרה הממשלה רפורמה מבנית במבנה שלו. בפעם הראשונה הועברה האחריות לתחום למשרד ראש הממשלה. מטה התקשוב הממשלתי, שהוקם בעקבות החלטת ממשלה אחרת, מ-2011, יהפוך להיות, על פי ההחלטה הנוכחית, במעמד של רשות, ויוצמד למיזם ישראל דיגיטלית, שבראשו עומד ד"ר יאיר שינדל.

השינוי במבנה הארגוני מסיים יותר מ-20 שנים שבהן התקשוב הממשלתי היה באחריות משרד האוצר. בחלק גודל מתקופה זו הוא היה סמוך לאגף התקציבים – עובדה שאפשרה לעומדים בראשו לממש תוכניות והשקעות רבות שעד היום אנחנו נהנים מפירותיהם.

החיבור לישראל דיגיטלית עושה שכל אצל אנשי המקצוע, אבל אף אחד מהם לא יודע להגיד בוודאות כיצד הדברים יתגלגלו אחרי הבחירות. אסור לשכוח שמאז שכרמלה אבנר התפטרה מתפקיד ראש מטה התקשוב הממשלתי נותר זה ללא מנהל בפועל, כאשר את מקומה ממלא עד היום באופן זמני רז הייפרמן. הוא מצידו הודיע כבר כמה פעמים שאין בכוונתו להתמודד על תפקיד מנהל המטה.

בגלל הבחירות, נראה שלא ימונה מנהל חדש למטה, לפחות עד כינונה של ממשלה חדשה – מה שצפוי לקרות באפריל-מאי. כלומר, לפחות רבעון וחצי בשנת העבודה של המטה החדש הוא יתנהל בלי מנהל, ושורה של תוכניות ארוכות טווח ואסטרטגיות ימתינו כנראה ל-2016.

למרות זאת, פעילות התקשוב התנהלה ב-2014 כסדרה, פחות או יותר. על כך מעידים גם שורה של מנמ"רים ומנהלים בכירים אחרים בממשלה ומחוץ לה, שכתבה זו פוצחת בסדרת ראיונות אתם.

"עלייה בשירותי ממשל זמין"

"כמדינה מובילה בעולם דיגיטלי, ישראל נחשבת כיום לאחת המדינות המובילות בהנגשת שירותים דיגיטליים לאזרחים", כך אמר אופיר בן אבי, מנהל ממשל זמין בממשלה.

הוא ציין כי "בסקר שנערך על ידי האו"ם לשנת 2014, ישראל נמצאת בקבוצת הדירוג הגבוהה ביותר במתן שירותי ממשל זמין, ואף ניכרת עלייה מהמדידה האחרונה, שבוצעה ב-2012, בכל מה שקשור לשירותים מקוונים לאזרחים ולעסקים".

לדבריו, מהלכים אלה מצטרפים להחלטת הממשלה בדבר הקמת המייזם ישראל דיגיטלית, לשיתוף הפעולה עם התקשוב הממשלתי ולכל הפעולות שנעשות בממשל זמין באשר לשיפור מתמיד לשירותים המקוונים לאזרחים. "בשנה האחרונה ניכרת קפיצה משמעותית בהבאת השירותים המקוונים לרמת יישום זמינה, פשוטה ונגישה יותר לאזרחי המדינה".

הוא ציין כי בשנה האחרונה הושקו באתר Data gov מעל 100 מאגרים חדשים (מתוך 264 קיימים), ביניהם מאגרי תקציב, תכנון תקציב, מאגר הפטנטים ומאגר פושטי הרגל.

"כמו כן הוחלט בהחלטת ממשלה מחודש אוקטובר  על הקמת צוות בין משרדי לקביעת מדיניות בעניין הנגשת מידע ומאגרי מידע לציבור. הצוות יגדיר מדיניות בדבר הנגשת מאגרי מידע לציבור הן בפן הטכנולוגי והן בפן המשפטי", אמר.

בנושאי הממשל הפתוח, פירט בן אבי, "הושקו בשנה וחצי האחרונה מעל 20 יישומים שיתופיים חדשים כפורומים, בלוגים, קהילות ידע, שולחנות עגולים וסקרים. ובימים אלה נעשית עבודה בנושאי מתודולוגיה של שיתוף ציבור. כמו כן, הוחלט בהחלטת הממשלה על קידום עקרונות ממשל פתוח, לרבות הגברת השקיפות השלטונית ושיתוף הציבור".

"השירותים המקוונים הניתנים לאזרחי מדינת ישראל הם מגוונים, ובאים לידי ביטוי בטפסים מקוונים באינטרנט, במובייל ובטאבלט, בעמדות שירות לאזרח ובאפליקציות ממשלתיות. מעל 66 מיליון פניות גולשים לאתרי הממשלה בשנה המקבלים מידע עדכני באשר לשירותים ממשלתיים. יותר מחמישה מיליון אזרחים ממלאים ושולחים טפסים מקוונים", אמר.

נתונים נוספים שציין בן אבי לגבי הפעילות ב-2014: 88,083 הורים לילדים צעירים הגישו בקשות לסבסוד מעונות יום, מתוכם 69% עשו זאת השנה בצורה מקוונת. 589,546 אזרחים הגישו בקשה לדרכון בצורה מקוונת. 130,782 אזרחים הודיעו על שינוי מען בטפסים אונליין. 128,539 אזרחים הגישו בקשה לקבלת תעודת זהות בצורה מקוונת. כ-200 אלף נהגים חידשו רשיון בעמדות שירות עצמי מבלי לגשת לסניפי משרד הרישוי.

בשירות התשלומים הממשלתי, הפועל כבר מ-2001, היו השנה מעל ארבעה מיליון טרנזקציוות ויותר מ-26 מיליארד שקלים שולמו באמצעות שירות זה. בשנה האחרונה, 29,523 אזרחים הורידו גם את אפליקציית שירות התשלומים החדשה ומבצעים את התשלומים המוצעים באפליקציה מהטלפון הנייד.

בן אבי ציין בנוסף כי ממשל זמין מפתח שירותים גם לעסקים, ואחת הדוגמאות היא הגשת בקשות מגוונות לרשיונות ייבוא – דבר שמקצר מאוד את הליכי הרישוי. "השימוש במערכת מקוונת זו קיצר תהליכים אף ל-24 שעות, כמו, למשל, ייבוא תרופות וחומרים פארמצבטיים בשיתוף עם משרד הבריאות", אמר.

אופיר בן אבי, ממשל זמין: "ישראל היא אחת המובילות בשירותים דיגיטליים לאזרח" Reviewed by on . התקשוב הממשלתי נכנס ל-2015 עם הרבה מאוד ציפיות לצד לא מעט חששות. ממש לקראת סוף הקדנציה אישרה הממשלה רפורמה מבנית במבנה שלו. בפעם הראשונה הועברה האחריות לתחום למ התקשוב הממשלתי נכנס ל-2015 עם הרבה מאוד ציפיות לצד לא מעט חששות. ממש לקראת סוף הקדנציה אישרה הממשלה רפורמה מבנית במבנה שלו. בפעם הראשונה הועברה האחריות לתחום למ Rating: 0

הגיבו