IT OUT: המפלגות הגדולות לא יערכו פריימריז ממוחשבים

הליכוד, העבודה והבית היהודי יקיימו את הבחירות בשיטה המסורתית, אלא שבשתיים האחרונות ספר הבוחרים ימוחשב, מה שיאפשר לבוחרים הצבעה בכל מקום בארץ

על כל המפלגות לגלות מה הן מציעות לתעשיית ההיי-טק. צילום: BigStock

אם בעבר נהגו לכתוב "אמור כן לזקן", היום היו אומרים "אמור לא ל-IT". השנה היא 2015, אולם דבר זה לא מונע מהליכוד, מפלגת העבודה והבית היהודי לערוך את הפריימריז באמצעות הפתקים – במקום בחירות ממוחשבות, כך נודע לאנשים ומחשבים.

גורמים בשלושת המפלגות אישרו לאנשים ומחשבים כי כך יהיה. הם מנמקים זאת בעיקר בזמן המאוד קצר שבו המפלגות צריכות לערוך את הפריימריז, שלא מאפשר להן להיערך בהתאם.

ההערכות גרסו כי המפלגה היחידה בה ייערכו פריימריז ממחושבים היא הבית היהודי. זאת, לאור עברו ההיי-טקיסטי של ראש המפלגה. שר הכלכלה, נפתלי בנט, היה המנכ"ל ואחד מארבעת המייסדים של הסטארט-אפ סאיוטה (Cyota), שנמכר ב-2005 ל-RSA תמורת 145 מיליון דולר במזומן. זמן לא רב לאחר מכן נרכשה RSA בעצמה על ידי EMC והפכה להיות חטיבת אבטחת המידע של ענקית ניהול תשתיות המידע. אלא שלבסוף הוברר כי הליך הבחירות לא יהיה ממוחשב, אלא רק ספר הבוחרים – פעולה שתקל על מתפקדי המפלגה, שיוכלו להצביע מכל קלפי בארץ.

מצב דומה יקרה במפלגת העבודה, שם ממילא הבחירות המוקדמות הן לרשימה בלבד. גם שם, המצביעים לא יוכלו לעשות זאת באמצעות המחשב, אולם יוכלו להצביע מכל קלפי בה יחפצו, מאחר שספר הבוחרים יהיה ממוחשב.

בליכוד, הליך הבחירות לא יתבסס על מחשבים כלל. נראה שבמפלגה עושים זאת כלקח מהפריימריז הקודמים, בנובמבר 2012, אז מערכות ההצבעה הממוחשבות לא תפקדו כצפוי, וחלק משרתי המערכת קרסו ולא אפשרו למתפקדים להצביע. על פרויקט ההצבעה הממוחשבת בפריימריז הייתה אחראית אמן יועצים מקבוצת אמנת – ולא קבוצת אמן, כפי שפורסם בחלק מכלי התקשורת. כבר בשעות הבוקר של אותו היום התגלו בעיות במערכות ההצבעה הממוחשבות, ובשעות הצהריים המחשבים קרסו. אחד השרתים שמפעיל את המערכות הממוחשבות קרס כבר בשעות הבוקר, כך שמעט מאוד מתפקדים הצליחו לממש את זכותם להצביע באמצעות המחשב.

עם פתיחת הקלפיות דווח על מספר תקלות במוקדי הצבעה שונים. במטה המרכזי בגני התערוכה נפלו המחשבים למשך דקות ארוכות ודווח על תקלות במחשבים במקומות נוספים, בהם בגן יבנה וברמת גן. שרים אמרו כי גם פעילים בבית שאן, בשוהם ובשדרות התקשו להצביע. בעקבות התקלות הרבות ביקשו בליכוד להזכיר כי המתפקדים יוכלו להצביע בכל אחד מהמוקדים ברחבי הארץ ללא קשר לאזור מגוריהם.

השיבושים במערכת ההצבעה גרמו לכך שאחוז ההצבעה עמד על אחוזים בודדים, הרבה פחות מ-20% ההצבעה שציפו להם. שר החינוך דאז, גדעון סער, כינה את התקלות החוזרות ונשנות "פארסה". ״כשאנשים מגיעים להצביע ולא יכולים להצביע, זה זילות של ההליך הדמוקרטי״, אמר.

בסופו של דבר התקיימו מרבית הפריימריז בליכוד בשיטה המסורתית וההצבעה הוארכה ביום נוסף.

בעקבות הבעיות בליכוד, הוחלט ב-2012 במפלגת העבודה שלא להשתמש בעמדות הממוחשבות שהליכוד עשה בהן שימוש. עם זאת, ספר הבוחרים נשאר ממוחשב ואף ספירת הקולות נעשתה באמצעות סריקה ממוחשבת ולא בספירה ידנית

ב-2008 קרתה בעבודה תקלה דומה לזו שאירעה בליכוד ארבע שנים לאחר מכן: מערכות המחשוב של הבחירות הפנימיות קרסו. אז, טלדור מערכות ומחשבים הייתה האחראית עליהן.

בבוקר יום הפריימריז במפלגת העבודה, שהיו אמורים להיערך ב-2 בדצמבר 2008, נפתחו אתרי ההצבעה כרגיל, אולם זמן קצר לאחר פתיחת ההצבעה החלו לזרום למפלגה דיווחים על תקלות במערכת המחשוב ועל תורים ארוכים של מצביעים שביקשו להצביע. גם המתמודדים נתקלו בקשיי הצבעה. בעקבות קריסתה של מערכת המחשוב החליטה מפלגת העבודה לדחות את הפריימריז של המפלגה ולעבור להצבעה בדרך הידנית, המיושנת.

עושה רושם שהפוליטיקאים, שבחלקם הגדול פעילים מאוד ברשתות החברתיות ובעולם הדיגיטל בכלל, עדיין חוששים לקחת את הצעד הבא ולהוכיח, למרות הניסיון הלא טוב, שאפשר להביא בשורה אלקטוראלית לציבור.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. יאיר

    הכתבה שלכם במיוחד בתיאור של מה שקרה בבחירות הליכוד רחוקה מלהיות מדוייקת בעיקר באספקט של האם המערכות כטכנולוגיה כשלו או צלחו. אתם מוזמנים לפנות אלי ולקבל הסבר מלא שיתן גם פרספקטיבה אחרת על הנושא.

אירועים קרובים