יאיר לפיד: "העסקת אנשים עם מוגבלויות היא המבחן של ההיי-טק"

"המבחן העליון של התעשייה ושל המדינה כולה הוא לא ההצלחה אלא החמלה", אמר שר האוצר לשעבר בכנס שעסק בנושא

ח"כ יאיר לפיד, יו"ר יש עתיד. צילום: מתוך ויקיפדיה

"העסקת אנשים עם מוגבלויות היא מבחן שהתעשייה, וההיי-טק בראשה, חייבת לעמוד בו. המבחן העליון שלה ושל המדינה כולה הוא לא ההצלחה אלא החמלה. חמלה היא שותפות ומדיניות", כך אמר ח"כ יאיר לפיד, לשעבר שר האוצר.

לפיד דיבר בכנס של התאחדות התעשיינים שנערך הבוקר (ה') במלון דיוויד אינטרקונטיננטל בתל אביב, בהשתתפות בכירים במשק ואנשי מקצוע בתחום.

אבי ניסנקורן, יו"ר ההסתדרות

אבי ניסנקורן, יו"ר ההסתדרות

הוא שאל: "מה אנחנו רוצים מהעובדים?" והשיב: "אנחנו דורשים מהם חריצות, נאמנות ואכפתיות מהעבודה שלהם. עובדים עם מוגבלויות הם אנשים כאלה. יש להעסקתם אפקט שלא נראה לעין ברגע הראשון – זה משנה את העובדים האחרים והופך אותם טובים וערכיים יותר".

בדבריו הזכיר לפיד את החלטת הממשלה שנתקבלה לפני כשבועיים, מעט לפני פיטוריו מתפקיד שר האוצר, לפיה הממשלה תחויב בשלוש השנים הקרובות לקלוט עובדים עם מוגבלויות בשיעור של 3% מכלל העובדים במגזר הציבורי, ולאחר מכן 2% נוספים. ההחלטה היא קבלה של הסכם שנכרת בין התעשיינים וההסתדרות, שזכה לצו הרחבה משר הכלכלה, נפתלי בנט.

"נביא שינוי בנושא – גם להיי-טק"

יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, אמר כי "טוב שההחלטה נתקבלה אבל עד אז, הייתי צריך להכריז על סכסוך עבודה, כי נערי האוצר לא רצו בהתחלה לקבל את ההסכם".
הוא ציין כי "המדינה אמורה להיות מעסיק לדוגמה, אבל הרבה פעמים היא עושה את ההיפך".

צביקה אורן, נשיא התאחדות התעשיינים

צביקה אורן, נשיא התאחדות התעשיינים

לדברי ניסנקורן, "ההסתדרות תביא לשינוי בכל הנוגע להעסקת אנשים עם מוגבלויות". הוא אמר כי השינוי יבוא בכל ענפי התעשייה, כולל בהיי-טק, שם הוא אמור להיות מורגש במיוחד.

"חייבים לעשות שינוי כללי בחברה, כי החברה הישראלית הופכת קוטבית, עם פערי שכר נרחבים. האנשים עם מוגבלויות צריכים להיות בראש סדר העדיפויות", הוסיף יו"ר ההסתדרות.

צביקה אורן, נשיא התאחדות התעשיינים, הציע למעסיקים מה שהוא כינה "גישה חיובית: למצוא דרך להעסיק אנשים עם מוגבלויות ולנצל את המוטיבציה שלהם כראוי. הם אנשים ישרי דרך שמעריכים את מקום העבודה שנתנו להם, ויכולים לתרום בכלל התעשיות: היי-טק, ייצור, שירותים ועוד. העסקה שלהם תעשה למעסיקים טוב לנשמה ולחברה טוב לעבודה".

יו"ר חברת החשמל, אלוף (מיל') יפתח רון-טל, ציין כי עובדים עם מוגבלויות מהווים 10% מכוח העבודה במדינה וכי החברה שבראשה הוא עומד מהווה אחד המעסיקים המרכזיים במשק של אנשים כאלה.

אלוף (מיל') יפתח רון-טל, יו"ר חברת החשמל. צילום: קובי קנטור

אלוף (מיל') יפתח רון-טל, יו"ר חברת החשמל. צילום: קובי קנטור

הוא ציטט את דו"ח מבקר המדינה שקבע כי העסקת עובדים עם מוגבלויות תחסוך לקופת המדינה כחמישה מיליארד שקלים בשנה ואמר: "העסקת אנשים איננה נטל, פרך, או כורח כדי לעמוד בחוק. היא נכס הנכסים של החברה ועושה אותה, וכל עובד בה, טובים יותר".

הסיפור של מיקרוסופט העולמית

יובל וגנר, יו"ר ארגון נגישות ישראל, סיפר על הניסיון שלו כעובד בעל מוגבלות בצבא ובתעשיית ההיי-טק.

הוא ציין לחיוב את מיקרוסופט (Microsoft) העולמית, שבחנה את הנושא ופעלה בהתאם. הבדיקה של הענקית מרדמונד העלתה כי 56% מפוטנציאל הלקוחות שלה מתקשים להפעיל את מוצריה, ו-25% מהם חווים קושי מהותי לעשות כך. בעקבות זאת, הקימה החברה מחלקה להנגשת המוצרים ובה 1,000 עובדים.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. אבי

    שהנוכל הלז לא יבלבל את המח. הרי בתקופת כהונתו כשר אוצר הוא לא עשה דבר למען הנכים, אז פתאום הוא נזכר בהם,בדיוק כפי שהוא "נזכר" שוב שיש מעמד ביניים. הוא סתם מאחז עיניים ,נוכל ושקרן ואיני קונה אף מילה שלו. מי יתן וייעלם מהנוף הפוליטי שלנו ויפה שעה אחת קודם.

אירועים קרובים