גיא חסון, מנמ"ר נציבות הכבאות: "התקציב שלנו עמד השנה על 17 מיליון שקלים – ואמור לגדול"

"עם זאת, בגלל הקפאת אישור התקציב, לא ברור מה יהיה גודלו הסופי", אמר חסון במפגש פורום CTO של אנשים ומחשבים

גיא חסון, מנמ''ר הרשות הארצית לכבאות ולהצלה. צילום: פלי הנמר

"תקציב המחשוב של נציבות הכבאות הארצית, שמהווה חלק מתקציב המשרד לביטחון פנים, עמד ב-2014 על 17 מיליון שקלים וצפוי לגדול בפעם הבאה. עם זאת, בגלל הקפאת אישור התקציב, לא ברור מה יהיה גודלו הסופי", כך אמר גיא חסון, מנמ"ר הנציבות.

חסון דיבר במפגש פורום CTO של אנשים ומחשבים שנערך במטה של נציבות הכבאות הארצית בראשון לציון, בהנחיית פלי הנמר, יזם ומנהיג אנשים ומחשבים.

בדבריו סקר חסון, שהגיע לנציבות לפני שלוש שנים, את המבנה הארגוני שלה בעקבות יישום חוק הכבאות, שאיחד את כל שירותי הכבאות בחלקי הארץ השונים לישות ארגונית אחת. "בעקבות חוק הכבאות הוקמו שבעה מחוזות, שכולם כפופים לנציב הכבאות, רב טפסר שחר איילון. אגף מערכות המידע מדווח לסגן הנציב, טפסר בכיר שמעון בן נר", ציין.

"איחוד כל איגודי הערים והקמת מטה אחד חייבו הקמת תשתיות ויישומי מערכות מידע מהיסוד. זאת הייתה אחת הסיבות שהתפקיד הזה אתגר אותי", סיפר חסון. לדבריו, השלב הראשון בתהליך היה "חיבור המערכות שלנו לפרויקט הממשלתי מרכבה, מה ששינה לחלוטין את תפיסת המחשוב שלנו. הרחבנו מאוד את מוטת השליטה בעזרת האחדה של כלל המערכות הניהוליות, וכן ביצוע ואיחוד תהליכים ארגוניים שלא היו קיימים קודם ולא פשוט להטמיע אותם. ב-2015 אנחנו עומדים ליישם את תוכנית מחשוב הכבאיות, שתכלול רכיבים מיוחדים המותאמים למשימותיהם. היא תתווסף למכשור הקיים כיום, שכולל מערכות GPS משוכללות, שמאפשרות לנווט את הכבאיות בצורה מדויקת ויעילה יותר". בנוסף תשקיע הנציבות בניוד העובדים על פי המשימות שלהם, מחשבי לוח למפקדים בשטח וטלפונים חכמים.

חסון מנהל קבוצה של 15 עובדים ושבעה קציני מחשוב, בנוסף לקציני מחשוב שנמצאים במחוזות. "הקשר עם המחוזות קריטי ביותר עבורנו והמטרה היא כל הזמן להיות קרובים לכל אירוע, על מנת לנהל אותו טוב יותר", אמר. אגף המחשוב של נציבות הכבאות וההצלה משרת 2,500 משתמשים ב-1,000 מחשבים – 100 מתוכם שרתים ו-900 שלוחות תקשורת. המחשבים הללו ממוקמים ב-120 תחנות כיבוי. "כמו כן, נעמיק את התקשורת הלוויינית ושידורי וידיאו לתיעוד וניהול טוב יותר של השירותים שלנו", אמר חסון.

מאוטודסק לגוגל

יואב קינן, מנהל תחום ה-GIS בנציבות, סיפר על תהליך החלפת מערכת מבוססת אוטודסק (Autodesk) לכזו המבוססת על Google Earth. "כיום, כל רכבי הכיבוי מצוידים במערכות GIS", ציין. "המפקדים ולוחמי האש מקבלים דיווחים על המצב בשטח, איזו כבאית ואפילו אילו כבאים מסוימים נמצאים בכל מקום". בנוסף, מקבל הפיקוד מידע על הסביבה, הערכות סיכונים, מזג האוויר והאם הוא עלול להביא להתפשטות האש, כמו גם סיוע בתחקירים.

יואב קינן, מנהל תחום ה-GIS בנציבות הכבאות הארצית. צילום: פלי הנמר

יואב קינן, מנהל תחום ה-GIS בנציבות הכבאות הארצית. צילום: פלי הנמר

קינן אמר כי הנציבות מצויה בימים אלה בעיצומו של פרויקט לשיתוף משאבים ומידע עם פיקוד העורף, מגן דוד אדום והמשטרה, כך שכל אחת מהזרועות הללו תוכל לעקוב אחר מה שקורה אצל הזרועות האחרות.

עמוס שאלתיאל, מנהל פרויקט רישוי עסקים בנציבות, ציין את המהפך הארגוני שזו עשתה בכל הקשור לטיפול ברישוי עסקים שמחויבים לקבל אישור כבאות. לדבריו, השינוי מבוסס על מערכות אינטרנט ומערכות מידע שמקלות את תהליכי הרישוי ומאחדות את הדרישות, בעוד שבעבר, אם אותו בעל עסק פתח סניפים שונים בערים שונות, הוא עלול היה לעמוד בפני דרישות שונות.

איציק אשכנזי, מנהל אבטחת מידע בנציבות הכבאות הארצית, סיפר כי תפיסת הניהול שלו היא "שילוב של מודעות ולאפשר לאנשים לעבוד, סיכון מול יעילות. אני בשום אופן לא מסכים לתפיסה שאומרת לעובד מה אסור לעשות, אלא יש להתאמץ ולתת לו את הפתרון מה ניתן לעשות במגבלות הקיימות".

איציק אשכנזי, מנהל אבטחת מידע בנציבות הכבאות הארצית. צילום: פלי הנמר

איציק אשכנזי, מנהל אבטחת מידע בנציבות הכבאות הארצית. צילום: פלי הנמר

בהמשך דבריו אמר כי התשתית של הנציבות, כמו כל תשתית בעלת חשיבות לאומית, חשופה למתקפות. "התשתית שלנו היא יעד מבוקש עבור שלל ארגונים עוינים, שמנסים לגנוב מאיתנו מידע לטובת רווח, שיבוש פעילות, פגיעה באמינות המידע שאנחנו מספקים לאזרחים, וכן חדירה לצורך התחפרות וכניסה לאתרים ממשלתיים רגישים", הוסיף. בשנה הבאה מתכננת נציבות הכבאות הארצית להשקיע בנושא הסייבר על שלל הפתרונות בתחום, ב-MDM ועוד.

עמוס הללי, מנתח מערכות מידע בנציבות הכבאות הארצית. צילום: פלי הנמר

עמוס היללי, מנתח מערכות מידע בנציבות הכבאות הארצית. צילום: פלי הנמר

במפגש השתתף גם עמוס היללי, מנתח מערכות מידע בנציבות, שסיפר על האתגרים שמעלה המבנה החדש שלה בכל הנוגע להטמעת יישומים שנועדו לאחד את השפה הארגונית. "במהלך התקופה האחרונה הטמענו מערכות לניהול משמרות, מערכות למעקב וניהול תהליכים שהיו לוקות בחסר, ופתרונות נוספים שנועדו לתת לנו תמונת מצב מלאה", אמר.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים