ארצות הברית: איראן יצאה במתקפת סייבר "חסרת תקדים" נגדנו

האיראנים מכוונים את מתקפות הסייבר שלהם נגד חברות פרטיות ויעדים אמריקניים במפרץ הפרסי - אמר בסוף השבוע בכיר בממשל בוושינגטון ● לדבריו, "הצלחנו לעקוב אחר התוקפים הקיברנטיים ומקורם, ללא ספק, במשטר באיראן" ● שר ההגנה של ארצות הברית, ליאון פאנטה, התייחס אף הוא לנושא ואמר, כי "פעילויות הסייבר במפרץ הפרסי הן ההרסניות ביותר במגזר העסקי מאז ומתמיד"

אובדן משמעותי של חיים, או של רכוש, גרימת נזק, או גניבה ברמות של עשרות מיליארדים דולרים. BigStock

האקרים איראניים פועלים זה חודשים במתקפות "חסרות תקדים" נגד אתרים אמריקניים – כך טען השבוע בכיר בממשל בוושינגטון.

הבכיר אמר בראיון לוול-סטריט ז'ורנל (Wall Street Journal), כי היעדים אליהם מכוונים ההאקרים האיראניים הם ארגונים עסקיים ומטרות בעלות חשיבות אסטרטגית במפרץ הפרסי. לדבריו, "הצלחנו לעקוב אחר התוקפים הקיברנטיים ומקורם, ללא ספק, במשטר באיראן".

לא נתקבלה תגובת המשטר האיראני להאשמות אלה אולם גורמים שונים העריכו, כי חוליית התקיפה האיראנית מונה כמה עשרות האקרים, אולי כ-100. על פי אותן הערכות, חלק מההאקרים הללו הם סטודנטים שפועלים ממחשבי אוניברסיטאות בטהרן.

בכיר לשעבר בממשל האמריקני אמר לסוכנות הידיעות AP, כי פעילותה של איראן נגד חברות הנפט והגז במפרץ הפרסי היא "תגובת נגד ונקמה, בגלל העיצומים הכלכליים שמטיל המערב נגד המשטר בטהרן".

ליאון פאנטה, שר ההגנה האמריקני, אמר בסוף השבוע, כי "פעילויות הסייבר במפרץ הפרסי הן ההרסניות ביותר במגזר העסקי מאז ומתמיד. חברות פרטיות שפועלות באזור נתונות למתקפות סייבר בהיקף חסר תקדים". פאנטה לא כיוון אצבע מאשימה באופן ישיר כלפי איראן לביצוע מתקפות אלה – נגד חברת הנפט הסעודית ארמקו (Aramco) ונגד חברת RASGAZ, אולם ציין שיותר מ-30 אלף מחשבים ניזוקו בשל מתקפות קיברנטיות אלו.

הבכיר בממשל האמריקני ציין, כי בדבריו ניסה פאנטה "לשגר מסר התרעה ברור לאיראן, ואני יכול להעריך שהם יפנימו את המסר הזה לפני שיפעלו שוב".

פאנטה, שדיבר בכנס עסקי בניו-יורק, רמז שלארצות הברית יש יכולת לנטר מתקפות קיברנטיות איראניות. "על תוקפים פוטנציאליים להבין שיש לנו את האמצעים להשיב להם כגמולם בשל ניסיונותיהם לפגוע באמריקה", אמר. לדבריו, על אף שהמודעות לסכנות הסייבר במגזר הפרטי האמריקני גדלו, "המציאות היא שמעט מדי חברות השקיעו באבטחת סייבר בסיסית".

גורמים בארצות הברית תיארו את נאום פאנטה כ-"נאום החשוב הראשון על מדיניות אבטחת סייבר על ידי שר הגנה אמריקני".

הצד השני של המטבע
דבריהם של האמריקנים באו לאחר שבשבועות האחרונים אירעה מתקפת הסייבר על רשתות המחשבים והתקשורת של מתקני נפט ופלטפורמות גז באיראן. השלטונות בטהרן האשימו בתקיפה זו את "המשטר הכובש את ירושלים ועוד כמה מדינות אחרות", לדברי מוחמד רזה גולשני, מנמ"ר חברת הנפט הממשלתית האיראנית. הוא ציין בראיון לסוכנות הידיעות המקומית מאהר, כי מומחים איראניים הצליחו להדוף את מתקפת הסייבר וכי תקשורת הטלפוניה במתקנים שהותקפו נמצאת כעת במצב תקין.

אנליסטים העריכו אז שאיראן וישראל, ככל הנראה בשיתוף כמה בעלות ברית מערביות שלה, מנהלות בימים אלה מלחמה קיברנטית, בצל תוכניתה הגרעינית של טהרן, העיצומים הכלכליים המוטלים עליה בשל כך והאיומים לתקיפת מתקני הגרעין שלה.

איראן, יצואנית נפט החמישית בגודלה בעולם, הגבירה את אבטחת הסייבר שלה כבר ב-2010, לאחר שמערכות השו"ב שניטרו את פעולת הצנטריפוגות להעשרת האורניום נפגעו והביאו להתחממות ולהרס שלהן, בשל החדירה של הנוזקה סטוקסנט (Stuxnet). גם אז האשימה איראן בביצוע המתקפה את ישראל או ארצות הברית.

בנוסף, השלטונות בטהרן דיווחו בחודשים האחרונים על כמה מתקפות מחשבים אחרות שבוצעו נגדה. מפקד משמרות המהפכה של איראן אף אמר בחודש שעבר, כי "המדינה תדע להגן על עצמה במקרה של מלחמת סייבר".

דו"ח שפרסמה חברת האבטחה הישראלית סקיורלרט (Seculert) בסוף אוגוסט האחרון מצא, כי חל גידול בהיקף הריגול הקיברנטי במזרח התיכון בכלל ובאיראן בפרט. החברה זיהתה בחצי השנה שלפני פרסום הדו"ח כ-150 קורבנות חדשים של נוזקות שמפתחי מאהדי שינו בהן את הקוד שלו על מנת להתחמק מזיהוי על ידי תוכנות אנטי וירוס. הם אף ציינו שהמספר הכולל של מחשבים שהודבקו עומד על כמעט 1,000, מרביתם באיראן.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. אמיר סרנגה

    התקפת סייבר מאותת על לגיטימציה להתקפה טקטית עתידית כפי שביצעה איראן לאחרונה נגד מוסדות פדראליים בארה"ב. הקונגרס של ארצות הברית הוא הרשות המחוקקת הפדראלית של ארצות הברית ונמצא בימים אלו בתהליכי חקיקה של מתן אישור להתקפת נגד טקטית שתבוצע על המתקנים הגרעיניים הצבאיים בשטחה של מדינת איראן המסכנים את ברית מדינות המערב עם מדינות המזרח התיכון והמפרץ הפרסי. .. אמיר סרנגה

אירועים קרובים