הממשלה אישרה את הקמת משרד המנמ"ר הממשלתי

כעת צפוי שר האוצר, ד"ר יובל שטייניץ, להחל בפעולות לאיתור המועמד המתאים לתפקיד ● העלאת ההצעה לאישור הממשלה התאפשרה לאחר ששר האוצר קיבל את המלצות הוועדה המקצועית שבחנה את העניין ● יחידת התיקשוב הממשלתית תפעל לקידום תוכנית תיקשוב אסטרטגית בממשלה, להנחלת ארכיטקטורה וסטנדרטים אחידים בכל תשתיות החומרה והתוכנה עליהן מתבססת הממשלה

הידיעה עודכנה ביום א', ה-27 במרץ, 14:41

הממשלה דנה הבוקר (א') בהצעת שר האוצר, ד"ר יובל שטייניץ, להקים את משרד המנמ"ר הממשלתי – ואישרה אותה ברוב קולות. כעת צפוי שר האוצר להחל בפעולות לאיתור המועמד המתאים לתפקיד. במסגרת זו כבר הוחלט, כי תוקם ועדת איתור בראשות מנכ"ל משרד האוצר, חיים שני, וכי לא ייעשה מכרז חיצוני, בשל בכירותו של התפקיד והקריטיות שלו בכל מה שקשור לעבודת הממשלה.

בחודשים האחרונים הועלו שמות שונים של מועמדים לתפקיד, בין היתר טל הרמתי, המכהן כיום כסגן החשב הכללי במשרד האוצר; כרמלה אבנר, שמונתה באחרונה לתפקיד מנהל מימשל זמין; האלוף עמי שפרן, ראש אגף התיקשוב, שעומד להשתחרר מצה"ל במהלך השנה הקרובה; גלעד רבינוביץ', לשעבר מנכ"ל מלם-תים; וד"ר קרין ברזילי-נהון. גם שמו של ד"ר נחמן אורון, יועץ למשרד האוצר וחבר הוועדה המקצועית שדנה בהקמת משרד המנמ"ר הממשלתי, הועלה כמועמד, אולם הוא הבהיר שהוא לא מעוניין בתפקיד. אפשרות אחרת שהועלתה היא שאורון יסייע בתהליכים הראשונים של הקמת המשרד ובנייתו, עד שיימצא מועמד קבוע.

כזכור, במרץ אשתקד מינה שטייניץ ועדה מקצועית בראשות מנכ"ל משרד האוצר שני, שתדון באפשרות לשנות את מבנה תפקוד תחום המחשבים ומערכות המידע בממשלה, המצוי כיום באחריות אגף החשב הכללי. הוועדה נתבקשה לבדוק האם יש מקום להקים משרד שבראשו יעמוד מנמ"ר ממשלתי, שיהיה אחראי על עיצוב ותכנון אסטרטגיית המיחשוב של הממשלה לשנים הבאות. המלצותיה של הוועדה הוגשו לשר האוצר בספטמבר האחרון, אולם בשל מחלוקת בין החשב הכללי למנכ"ל המשרד לגבי מעמדו של מימשל זמין, עיכב שטייניץ את החלטתו לאמץ את מסקנות הוועדה ואת העברת מימשל זמין לאחריות המנמ"ר הממשלתי עד לשבועות האחרונים. בעקבות קבלת ההמלצות, נסללה הדרך להביא את הנושא לאישור הממשלה.

יחידת התיקשוב הממשלתית תפעל לקידום תוכנית תיקשוב אסטרטגית בממשלה, להנחלת ארכיטקטורה וסטנדרטים אחידים בכל תשתיות החומרה והתוכנה עליהן מתבססת הממשלה. היחידה תפעל להקמת מערך דיווח להגברת שקיפות המידע הממשלתי לציבור, לתיאום שיתוף מאגרי המידע והידע המקצועי, לפיתוח המשאב האנושי המקצועי ולייזום וניהול של פרויקטים רוחביים כלל ממשלתיים.

שר האוצר, ד"ר יובל שטייניץ, אמר, כי "טכנולוגיית המידע משרתת את ייעול עבודת משרדי הממשלה. שימוש מושכל בטכנולוגיה זו, מאפשר יצירת ממשקים פשוטים וברורים בין האזרחים לבין היחידות הממשלתיות השונות. הקמת גוף מטה אחד שירכז את פעילות המחשוב של הממשלה תעמיד אותנו בשורה אחת עם מדינות כמו  ארה"ב, קנדה, בריטניה, אוסטרליה, צרפת וסינגפור שהבינו את חשיבות הנושא והשכילו להקים בשנים האחרונות יחידות מטה מסוג זה. הקמת יחידה כזו בישראל, תביא לכך שהציבור ייחשף למידע שימושי ויכול באמצעות שירותים מקוונים".

מיכאל איתן, השר לשיפור השירות הממשלתי לציבור, ציין, כי "מדובר במהלך שהוא חלק ממדיניות רחבה של ממשל פתוח שממשלת ישראל אימצה, הכולל פרויקטים הנמצאים בשלבים מתקדמים של תכנון וביצוע וביניהם הקמת היחידה לחופש המידע במשרד המשפטים, הקמת מערך לשיפור השירות לציבור, הקמת מוקד מידע על שירותי הממשלה ופעילות בתחום שיתוף הציבור בתהליכי קבלת החלטות. המבחן המעשי של המנמ"ר הממשלתי ושל שאר הפרויקטים יהיה בגיבוי שנקבל מהממשלה ובשיתוף הפעולה של הממונים על מערכות המידע במשרדי הממשלה השונים וציבור העובדים".

חיים שני, מנכ"ל משרד האוצר, אמר כי "הגיע הזמן שגם לממשלת ישראל יהיה גורם אחד מקצועי שירכז את כלל פעילות המיחשוב".

על פי המלצות הוועדה, המנמ"ר הממשלתי יהיה כפוף למנכ"ל משרד האוצר ויחידות התיקשוב במשרדים השונים יוכפפו להוראותיו המקצועיות, ייוועצו עמו בכל הקשור לתוכניות העבודה בתחום התיקשוב ולתקציב המיחשוב המשרדי. בהתאם, פרויקטי המחשוב הממשלתיים הרוחביים יועברו לאחריותו הישירה של המנמ"ר: מרכב"ה, ממשל זמין, תהיל"ה, להב"ה, סע"ר (המשרד הממוחשב).

תחת המנמ"ר תפעלנה חמש יחידות מקצועיות: יחידת מדיניות ואסטרטגיה; יחידת ארכיטקטורה וסטנדרטים; יחידת משילות (ITG), שתנהל את השירותים המסופקים על ידי התיקשוב הממשלתי באופן שקוף, מדיד ובעל הלימה ברורה ליעדים; יחידת פיתוח משאבים מקצועיים; ויחידת תפעול וביצוע, שתבצע פרויקטים רוחביים המעניקים שירותים למשרדי הממשלה ולאזרחים. בנוסף לחמש היחידות האמורות, יכלול מטה היחידה טכנולוג ראשי (CTO), מנהל אבטחת מידע וכלכלן.

עבודת המנמ"ר הממשלתי מול המנמ"רים המשרדיים תתנהל באמצעות שני פורומים מקצועיים, מועצת המנמ"רים, שתורכב מנציגות של מנמ"רים פעילים ותהווה גוף מייעץ למנמ"ר הממשלתי, ופורום המנמ"רים, בו חברים כלל המנמ"רים במשרדי הממשלה ובו יציגו המנמ"ר הממשלתי ומועצת המנמ"רים את החלטותיהם בענייני התקשוב.

השתתף בהכנת הידיעה: יוסי הטוני

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים