השר כחלון: "ישראל נמצאת במקום לא טוב מבחינת רוחב הפס לאזרחים – ואני מתוסכל מזה"

"לא צריך לשאוף לבינוניות בתחום הזה; אנחנו מסוגלים להגיע עם סיבים אופטיים לכל בית ועסק במדינה", אמר שר התקשורת בכנס השנתי של איגוד האינטרנט ● לדבריו, אינטרנט מהיר טוב גם לכלכלה, שכן הניסיון בחו"ל מראה שכל 10 מגה-ביט של מהירות מוסיפים 1.5% לתל"ג ● הוא הוסיף, כי "בזק והוט מנסות לטרפד את מתן הרישיון לחברת החשמל; זה לא יעזור להן" ● יו"ר איגוד האינטרנט, רימון לוי, הזהיר שהרשת עלולה להפוך מפתוחה וגלובלית לסגורה ומבוזרת

"אני מתוסכל מהעובדה שישראל נמצאת במקום לא טוב מבחינת רוחב הפס לאזרחים, מכך שמהירות הגלישה הממוצעת בישראל היא 1.5 מגה-ביט ושרק 20% מהתושבים מחוברים במהירות של 3 מגה-ביט ויותר", כך אמר הבוקר (ב') שר התקשורת, משה כחלון, בפתיחת כנס איגוד האינטרנט הישראלי, המתקיים ברמת גן.

"כשהגעתי לתפקיד, ביקשתי מהחברות להשקיע בתשתיות, והתשובה שלהן הייתה: מי צריך 50 מגה-ביט? מי ישתמש ב-20 מגה-ביט? מספיק מה שיש, אנשים מרוצים", הוסיף. "אמרתי להם שהם מרוצים, כי אין להם לאן ללכת. יש רק שתי חברות – הוט (HOT) או בזק. יש מישהו שמציע 100 מגה-ביט ולא לוקחים?"

כחלון ציין, כי "אנחנו פה מתמחים בתוכנות, באפליקציות, בכל החדשנויות. לא יכול להיות שבתשתיות נהיה מאחור". הוא אמר, כי "אנחנו במקום לא טוב, ואותי זה לא צריך לספק. לא צריך לשאוף לבינוניות בתחום הזה. אנחנו מסוגלים להגיע עם סיבים אופטיים לכל בית ולכל עסק במדינת ישראל ולתת את השירות הזה, שיהיה ברכה לכולם".

לדברי כחלון, "בזק והוט, שהן ספקיות תשתית אינטרנט מהיר, ניסו וממשיכות לנסות לטרפד באיומים משפטיים את מתן הרישיון לחברת החשמל לספק אינטרנט מהיר בסיבים אופטיים עד הבית, אבל זה לא יעזור להן. הרכבת כבר יצאה לדרך".

המדינה תרוויח בטווח הארוך ממתן הרישיון לחברת החשמל, ואפילו די מהר, כתוצאה מיצירת תשתית פס רחב מהירה יותר, אמר כחלון. זאת, גם אם בטווח הקצר היא תפסיד הכנסות, כתוצאה מהתמריצים לחברת החשמל. הוא הוסיף, כי חברת החשמל תבצע השקעות רבות בתחום, שייאלצו גם את בזק והוט לבע השקעות, כדי להתחרות בתחום האינטרנט בסיבים אופטיים.

שר התקשורת דיבר על מדינות כמו יפן ודרום קוריאה, ש-"רישתו אחוזים ניכרים משטחן על חשבון המדינה בסיבים אופטיים, והדבר השתלם". הוא ציטט מחקר שנעשה בדרום קוריאה שהראה, כי "כל הגדלת מהירות ממוצעת של 10 מגה-ביט לשנייה הוסיפה לתל"ג 1.5%, על כל המשתמע מכך". לפיכך, אמר, "החלטנו לספק לחברת החשמל תמריצים שונים, ובלבד שהפעילות הזו תופרד מהחברה ו-51% ממנה יימכרו למשקיע פרטי שיקבל מונופול על התשתית".

הוא אף ציין, כי חברת החשמל לא תוכל למכור את הקישורים המהירים שלה ללקוחות הסופיים אלא בסיטונות, באמצעות ספקי האינטרנט, שלדבריו, אחרת יש חשש לגורלן.

בנוסף, הודיע כחלון, כי מחר יוענק רישיון לחברה המבקשת לסלול סיבים אופטיים נוספים לארץ, כדי לספק תחרות במהירויות גלישה לחו"ל. הוא אף אמר, כי ישקול מתן רישיון לחברת החשמל גם בתחום זה.

יושב ראש איגוד האינטרנט הישראלי, רימון לוי, הזהיר מפני הפיכת האינטרנט מרשת פתוחה וגלובלית לרשת סגורה. לדבריו, "יש סימנים של בלקניזציה, שבה לכל מדינה יש סטנדרטים משלה". "אנחנו עוברים מהווב לאפליקציות שחלקן סגורות, ויש ניסיון לשמור על התכנים בתוך האפליקציה", אמר. "גם זו גישה של סגירת האינטרנט. יש מגמות של לוקליזציה, קיימים צרכים של אזרחים במדינות שונות לקבל את השימוש באינטרנט לצרכים מקומיים, עם שמות מתחם לא באנגלית. דבר זה עלול להביא אותנו לבלקניזציה ולפיצול רשת האינטרנט לרשתות רבות". הוא הוסיף, כי "החשש ממצב זה גרם לאיגוד האינטרנט להציע שירות שמות מתחם בעברית שיעמדו בתקן גלובלי ולא יהוו פתרון מקומי, כפי שהיוו פתרונות העברית עד כה".

לוי אף סקר את נושא סגירת אפשרויות הגלישה באינטרנט על ידי ממשלות ואמר, כי "בכך מתנפצת אשליית הרשת החופשית הגלובלית שחשבנו שיש לנו".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים