EMC זכתה במכרז אחסון ענק של צה"ל בהיקף 300 מיליון דולרים

לצד מערכות אחסון, המכרז כולל גם אספקת מערכות גיבוי, ומערכות למניעת שכפול, שיסופקו על ידי EMC ● בשל הזכיה של EMC, יעבור הגיבוי בצבא באופן הדרגתי מגיבוי קלטות לגיבוי מבוסס דיסקים ● המפסידות העיקריות במכרז הן היטאצ'י ויבמ ● המערכות של EMC ישמשו פלטפורמה לפרויקט העברת מפקדות צה"ל לנגב בשנים הקרובות, שם יוקמו הדטה-סנטרים החדשים של אגפי וזרועות הצבא

ענקית תשתיות ניהול המידע EMC זכתה במכרז אחסון ענק בצה"ל – כך נודע לאנשים ומחשבים. היקפו הכספי של המכרז, שהזכייה בו טרם פורסמה באופן רשמי, עומד על כ-300 מיליון דולרים למשך שבע שנים.

המכרז נועד לצורך אספקת מערכות אחסון בסביבת SAN, רכיבי חומרה ותוכנות לניהול האחסון עבור הצבא וגורמי ביטחון נוספים. עוד כולל המכרז אספקת מערכות גיבוי ומערכות דה-דופליקציה. בשל הזכיה של EMC יעבור הגיבוי בצבא באופן הדרגתי מגיבוי קלטות לגיבוי מבוסס דיסקים. על המכרז התמודדו גם יבמ (IBM) והיטאצ'י דטה סיסטמס (HDS), אך הן כאמור הפסידו ל-EMC.

יצוין, כי המכרז בו זכתה EMC התקיים במקביל למכרז נוסף בתחום, לאחסון אחוד בסביבת NAS, בו זכתה נט-אפ (NetApp), כפי שפורסם באופן בלעדי באנשים ומחשבים לפני כחודש. תוצאות המכרז החדש, זה שזכתה בו EMC, התעכבו במשך מספר חודשים, בין השאר, בשל הבדיקות הנרחבות שערכו אנשי המקצוע בצה"ל, בטרם קיבלו החלטה.

מערכות EMC תשמשנה כפלטפורמה העיקרית לפרויקט הענק של העברת מפקדות צה"ל לנגב בשנים הקרובות, שם יוקמו הדטה-סנטרים החדשים, מבוססי מערכות EMC. גורמים המקורבים למכרז העריכו, כי לצד ההפסד של יבמ, המפסידה העיקרית בו היא היטאצ'י – שכעת, על פי ההערכות, 30%-40% מהיקף המחזור של הסניף הישראלי שלה מבוסס על האחסון במערכת הביטחון.

בצבא מאוחסנים מאות טרה-בייטים של נפחי מידע. צה"ל מאופיין בהיבט האחסון במגוון של מערכות: רוב המערכות הן של EMC ונט-אפ, ולצדן יש מערכות אחסון של יבמ, HDS, ומעט של HP. צה"ל החל להשקיע במערכות אחסון בצורה מסיבית לפני יותר מעשור לערך. ריכוזי האחסון נמצאים במרכזי המידע, דטה-סנטרים. לכל אחת מזרועות הצבא ולכל אחד מהאגפים המובילים יש דטה-סנטר משלו, המספק שירותי איחסון עבור יחידות פריפריאליות. בשל הזכייה האמורה, בסופו של דבר, יהיה מערך האחסון בצבא ברובו EMC ובחלקו נט-אפ.

רוב התקציב למערכות האחסון יבוא מ-"דולר סיוע", בשל היות החברה הזוכה אמריקנית. המכרז נערך מול מנהל הרכש במשרד הביטחון, כאשר הלקוח, צה"ל, נעזר באנשי מקצוע מאגף התיקשוב.

המאפיין את האחסון בצבא, הוא נפחים גדולים עם קצב גידול מהיר, ריבוי מרכזי מיחשוב, סביבה דינמית ושימוש באחסון עבור מערכות קריטיות. הצבא הוא בעל צרכים משתנים במהירות, שעל מערכות האחסון להיענות לדרישות אלו: גידול אקספוננציאלי בנפח המידע והצורך שחלק ניכר מהנתונים המאוחסנים נדרש להיות נגיש ומיידי. הגידול המרכזי בנפח הנתונים הנצברים במערכות ה-IT הצה"ליות, קרה בין השאר בשל שתי סיבות: האחת, ההבנה בחשיבות של נתוני העבר וקישורם לנתוני ההווה, והשימוש הנרחב בחוזי, בוידיאו ובשיחות ועידה מצולמות – אשר מביאים ל-"זלילת" נפחי אחסון.

מערכות האחסון, הנמצאות ב-"משרד האחורי" של ה-IT, סייעו לממש את מה שמדברים עליו רבות בצבא האמריקני – 'לחיות ברשת', משמע: NCW (ר"ת Network Centric Warfare), ו-NCO (ר"ת Network Centric Operation). משמעות שני המושגים זהה – לחימה מבוססת רשת, כלומר לחימה שהרשת היא תשתית מרכזית בה. זה אתגר גדול ביותר בו נמצאים הכוחות המערביים המודרניים, וצה"ל הבין זאת כבר בתחילת העשור.

האחסון הוא אחת מה-"תשתיות" למימוש העבודה ברשת, והוא מכיל בתוכו המון תתי-נושאים, כגון ניהול ידע, תעבורת מידע מאוחסן, יכולת שליפת נתונים, שימוש בנתוני מידע לצרכנים ברשת עבור מערכות השו"ב, ועוד. בלא מערכות אחסון זמינות, שרידות, בעלות יכולת שליפת נתונים גדולה, לא ניתן ליישם את עקרון חשיפת שירותים למשתמשים – שירותים מסוגים שונים – מבצעיים, כמו גם ניהוליים. בשל כל אלה, האחסון הפך להיות מרכזי בצבא, לאור השימוש הנרחב שנעשה בנתונים המאוחסנים ביישומים השונים.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. אחד שמבין, קצת..

    מצד אחד יפה שהכתב לא רשם שטויות כמו בכתבה של NETAPP לפני חודש, מצד שני - חבל שבמקום לייצר קצת טקסט חדש הוא פשוט עשה לחצי כתבה copy&paste מהפעם שעברה. מה קרה, קשה קצת להשקיע במלל ? שווה לחכות ל-PR הרשמי של EMC, יהיה כנראה יותר מקצועי..

אירועים קרובים