סין וגוגל ממשיכות להתקוטט בעניין הצנזורה

בגוגל הגדירו את המגבלות שמטילה ממשלת סין על הגישה לאינטרנט כמחסומי סחר ● מומחים משיבים, כי "זכותה של סין להגביל את הגישה לתכני אינטרנט שמאיימים על האחדות הלאומית"

גורמים המקורבים לשלטונות סין מתחו ביקורת על הניסיונות של גוגל (Google) להציג את המגבלות שמטילה ממשלת סין על הגישה לאינטרנט כמחסומי סחר. התבטאות זו היא התגובה הסינית הראשונה לניסיונות של גוגל לגייס את ממשלות אירופה וארה"ב לקריאה לממשלה הקומוניסטית לחדול מלצנזר את האינטרנט, בטיעון שהפעלת הצנזורה עומדת בסתירה להתחייבויות שקיבלה על עצמה סין במסגרת ארגון הסחר העולמי.

"הצנזורה אינה פוגעת רק בזכויות האדם אלא גם בסחר. הצנזורה נערכת כמובן ממניעים פוליטיים, אך היא משמשת גם ככלי שפוגע ביכולתן של חברות רב לאומיות להתחרות בשוק", טען דייוויד דרמונד, היועץ המשפטי הראשי של גוגל, במסיבת עיתונאים שנערכה בתחילת החודש.

במהלך סוף השבוע השיבו מומחים סינים לאינטרנט וסחר מלחמה. "הפעילות הסינית בתחום האינטרנט אינה נובעת ממדיניות סחר, אלא ממדיניות פנימית שמבוססת על החוק הסיני. אפילו ארגון הסחר העולמי אינו רשאי להתערב בכך", אמר טו קסינקואן, סגן נשיא במרכז המחקר של ארגון הסחר העולמי שפועל במחלקה לעסקים בינלאומיים וכלכלה של אוניברסיטת בייג'ינג, בריאיון שהעניק לעיתון קסינהואה שנחשב לשופר של המפלגה הקומוניסטית השלטת בסין.

עוד צוין בעיתון, כי "סין מתייחסת לחברות אינטרנט מקומיות בזרות בצורה שווה, ללא שום אפליה, ולפיכך גוגל אינה יכולה להיתלות בכללים למניעת אפליה של ארגון הסחר העולמי".

מומחים נוספים טענו, כי זכותה של סין להגביל את הגישה לתכני אינטרנט שמאיימים על האחדות הלאומית ועלולים לפגוע בעוצמתה של סין או בכבודה הלאומי ובאינטרסים שלה, זורעים שינאה על רקע אתני, מסיתים לבדלנות, כוללים פורנוגרפיה או מעודדים טרור. "שום מדינה אינה מעניקה חופש בלתי מוגבל באינטרנט", אמר הו ינפינג, מנהל מרכז נתונים במכון מחקר פרטי לאינטרנט בסין.

עקב הסכסוך המתוקשר עם ממשלת סין סגרה החברה את פעילותה המקומית בתחום החיפוש במדינה וניתבה את כל הפניות המגיעות מסין להונג קונג, שבה לא מופעלת צנזורה. החברה מוסיפה להפעיל משרדים בבייג'ינג אך נוכח הסכסוך נתון גם המשך פעילותה בסין בתחומים אחרים – דוגמת שירות המפות – בסכנה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים