אוסטרליה: ענקיות הטכנולוגיה גוגל ופייסבוק – לרגולציה כבדה?

ה-ACCC - הגוף האמון על שמירה על התחרות במדינה - קורא לגופים רגולטוריים לקבל סמכויות מרחיקות לכת לחקור, לפקח ואף להטיל סנקציות חמורות על החברות הענקיות, בכללן גוגל ופייסבוק, בשל גודלן ועוצמתן והרצון למתן את כוח השוק שלהן

גוגל, פייסבוק והפלטפורומות הדיגיטליות האחרות - לרגולציה כבדה באוסטרליה? אילוסטרציה: BigStock

הוועדה האוסטרלית לענייני תחרות וצרכנים, ה-ACCC (ר"ת Australian Competition and Consumer Commission) – שהיא הגוף האמון על שמירה על התחרות וההגבלים העסקיים במדינה – החליטה לעשות צרות לענקיות הטכנולוגיה, ברובן חברות אמריקניות. דו"ח שפרסמה בנושא הפלטפורמות הדיגיטליות מביע צורך דחוף לרגולציה מוקפדת על התנהלותן של אלו, ושל החברות הענקיות שמאחוריהן, בכללן גוגל ופייסבוק.

הדו"ח כולל 11 המלצות ראשוניות ומציין עוד תשעה תחומים שבהם נדרש ניתוח נוסף והערכה. בין ההמלצות נכללת למשל ההצעה לחקירה ודיווח על ההסדרים המסחריים המשמשים את הפלטפורמות הדיגיטליות; להעריך את ההשפעה שיש לחברות אלו על הדירוג ועל התצוגה של מודעות ותוכן חדשות; לערוך תיקונים לחוקי המיזוג; לחייב בהודעה מוקדמת על רכישות עסקיות; וכן לערוך סקירה עצמאית נפרדת בכדי לזהות רגולציה מיותרת המוחלת כיום על מו"לים, גופי שידור ועסקי תקשורת אחרים באוסטרליה.

הצעות נוספות כוללות דרישה לבהירות גדולה בהרבה לגבי פרטיות ואיסוף מידע אישי, ולהנהגת קוד התנהלות בפועל בכדי לספק לאוסטרלים שקיפות רבה יותר ושליטה על האופן שבו המידע האישי שלהם נאסף וכיצד נעשה בו שימוש, אם בכלל, על-ידי הפלטפורמות הדיגיטליות.

ה-ACCC גם מבקשת להגדיל את העונשים על הפרת חוק הפרטיות, ולהנהיג ענישה מוגברת על הפרות של חוק הצרכן האוסטרלי, קצת בדומה לתקנות ה-GDPR של אירופה.

כוח שוק משמעותי שמנטרל תחרות

ה-ACCC הסיקה מתחקיר שלה בנושא כי לשתי החברות, גוגל ופייסבוק, יש כעת כוח שוק משמעותי בכמה שווקים, וכי לא סביר שכוח זה "יישחק בטווח הקצר עד הבינוני". הוועדה אמרה כי הדומיננטיות של הפלטפורמות הללו עוררה שאלות רציניות על אודות יכולות הישרדותה של עיתונאות המסורתית וכן העלתה חששות כבדים בנוגע לפרטיותם של צרכנים המשתמשים בפלטפורמות הדיגיטליות.

לפי פרסומיה, הוועדה מצאה ש-94% מהחיפושים אונליין במדינה בוצעו באמצעות המנוע של גוגל, וכי הדבר הקנה לענקית ממאונטיין וויו כוח שוק משמעותי באספקת הפרסום שמקושר לחיפוש באינטרנט. עוד נטען כי גוגל הייתה גם מקור משמעותי להפניית תנועה עבור עסקי המדיה והחדשות באוסטרליה, וכי, בעבור חברות מדיה רבות, הפכו הקישורים לאתר שלהן המוצגים בגוגל לצורך "הכרחי" לקיומן.

ה-ACCC מצאה כי לפייסבוק יש גם כוח משמעותי בשוק שירותי המדיה החברתית, באמצעות הרשת החברתית של פייסבוק ואינסטגרם שבבעלותה, וכן כי 46% מהכנסות הפרסום הדיגיטליות מגיעות אליה, בעוד שלאף אתר אינטרנט אחר לא היו יותר מ-5% מהנ"ל.

כמו כן לפי ממצאי הוועדה, פייסבוק, כמו גוגל, שיחקה תפקיד משמעותי בהפניות של המשתמשים לגופי התקשורת החדשותיים, באמצעות פיד החדשות, וכי בעבור רוב חברות התקשורת שמירה על יחסים עם פייסבוק היא עניין בלתי נמנע.

"החוק האוסטרלי אינו אוסר על חברה מלהשיג מידה ניכרת של כוח שוק. הוא גם לא אוסר על כך שהיא 'תתחרה' ביריבותיה באמצעות מיומנויות ויעילות גבוהות יותר בכדי לזכות בלקוחות על חשבון חברות פחות מיומנות או פחות יעילות", הסבירה ה- ACCC. "עם זאת, חברה בעלת כוח שוק משמעותי עלולה להזיק לתהליך תחרותי זה על ידי מניעת או הרתעת יריבות, או יריבות פוטנציאליות, מלהתחרות מולה על יכולותיה. כלומר, חברה בעלת כוח שוק משמעותי יכולה לשמר או לקדם את מעמדה על ידי הגבלת או ערעור יכולת התחרות של המתחרים, ולא על ידי הצעת מוצר אטרקטיבי יותר".

לא מחפשת פגיעה אנושה בעסקי הענקיות

למרות הקשחת העמדות שמציעה ה-ACCC מסתמן כי הוועדה לא מעוניינת לפגוע בעסקיהן של חברות ההיי-טק באופן אנוש. כך למשל דחתה הוועדה המלצה שהגיעה מטעם איל התקשורת רופרט מרדוק וכמה מחברות התקשורת באוסטרליה, שגוגל ופייסבוק צריכות יהיו לשלם "דמי הובלה" (carriage fee) בעבור תוכן המיוצר על ידי התקשורת המסורתית ואשר מופץ במדיה החברתית שלהן ובפלטפורמות החיפוש.

עכשיו, לאחר שדו"ח הראשוני כבר פורסם, ה-ACCC מבקשת משוב על המלצותיה והצעות לנושאים אחרים שזקוקים לניתוח נוסף והערכה, ופונה לכל מי שמעוניין להשמיע את עמדתו בנושא להגיש לה אותה עד ל-15 בפברואר 2019.

עסקי התקשורת וגופי התעשייה אמרו בתגובה לפרסום כי יקראו את הדו"ח ביסודיות, אך כולם שיבחו לעת עתה את ה-ACCC על שהתייחסה ברצינות לדאגותיהם בנוגע לכוח העולה והדומיננטיות של חברות ההיי-טק הענקיות.

פייסבוק וגוגל הגיבו גם הן לדו"ח הראשוני בהצהרות בהן ציינו כי ימשיכו לשתף פעולה עם ה-ACCC.

 

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים