בראשונה: תוכנית קדם-אקדמית תכין בדואים להיי-טק

ארגון אג'יק מכון הנגב פתח השבוע את Bridgetech ● משתתפי התוכנית יעברו מסלול של לימודים והכשרה אישית, ויקבלו ליווי צמוד בזמן לימודיהם האקדמיים וגם עם השתלבותם כאנשי מקצוע בחברות

מצטייני פרויקט Bridgetech

ארגון אג'יק, החברה למתנ"סים, מרכזי ראין ו-IT Works פתחו השבוע את תוכנית Bridgetech – התוכנית הראשונה בישראל להכנה של תלמידים מצטיינים מהחברה הבדואית ללימודים אקדמיים בהיי-טק.

במסגרת התוכנית, אותרו תלמידים בדואים מצטיינים בוגרי י"ב שעברו תהליך של מיונים ובחינות. הצעירים שהתקבלו לתוכנית ייהנו מליווי צמוד לכל אורך התוכנית, החל משלב המכינה הקדם אקדמאית שנפתחה השבוע בבאר שבע, דרך הלימודים האקדמיים באוניברסיטה או במכללה, ועד לקליטתם בעבודה בחברת היי-טק, כולל ליווי ראשוני באותה עבודה עד להתאקלמותם.

רק כ-5,000 ילדים בשנה מכלל הבדואים בנגב מסיימים בגרות, מתוכם רק כמה מאות מגיעים ללימודים אקדמיים. אחוזים בודדים בלבד מאותם סטודנטים הולכים לפקולטות להנדסה.

במקביל, מרבית הסטודנטים הבדואים באקדמיה נושרים במהלך התואר, כאשר זמן הלימודים הממוצע של סטודנט בדואי לסיום התואר הוא שש שנים.

פרויקטים של מחויבות אישית

לדברי אורית וינוגרד, מנהלת פרויקט Bridgetech, "בסוף השנה שעברה אותרו כ-150 מועמדים מצטיינים מתאימים לתוכנית, כולם עברו תהליך של מיונים, מתוכם 60 הגיעו לשלב הראיונות והמבחנים, ובסופו של דבר 22 נמצאו מתאימים לתוכנית. שניים מהם התקבלו למוסדות אקדמיים ומתחילים עתה ללמוד שם, ו-20 נוספים, 10 בנים ו-10 בנות, החלו איתנו השבוע את המחזור הראשון של התוכנית".

התוכנית תתקיים במשך 12 חודשים מלאים, שישה ימים מרוכזים בשבוע. התלמידים ילמדו ארבעה ימים בשבוע קורסים שונים, ביניהם: קורס יעודי הכנה לפסיכומטרי עם מרצה מביה"ס יואל גבע, לימודי מתמטיקה ברמה של חמש יחידות, חשבון דיפרנציאלי ואינטגרלי, עברית מדוברת, אנגלית אקדמית, חינוך פיננסי והעצמה וקורסי מחשבים כולל html5 ו-Java.

בנוסף יתחייבו החניכים לפעול פעמיים בשבוע בפרויקטים של מחויבות אישית בהם הם ישמשו כמתלמדים ועוזרים בחברות היי-טק מובילות, ובמקביל ילמדו בקורסי הכרת המחשב, ילדים ונשים במתנ"סים ביישוביהם.

המוסד לביטוח לאומי מכיר אף הוא בתוכנית החדשה וכל משתתפיה נהנים מקצבת ביטוח לאומי חודשית בכל משך התוכנית.

לדברי אריאל דלומי, מנכ"ל משותף של אג'יק, "הצבנו לעצמנו למטרה ארוכת טווח לגשר בין האוכלוסיה הבדואית לעולם ההיי-טק ולהעניק נקודת פתיחה מוצלחת עבור אותם צעירים מוכשרים. מדובר במשימה קשה ומסובכת".

ח'יר אלבז, מנכ"ל משותף של אג'יק מכון הנגב, הוסיף ואמר כי "חלק מהבדואים צריכים לנסוע נסיעות ארוכות מאוד כדי להגיע למשרדי חברות ההיי-טק ולאוניברסיטה. ישנם גם פערים תרבותיים וחברתיים גדולים שקשה לגשר עליהם. השפה מקשה, וגם הפסיכומטרי שהוא מבחן מוטה תרבות. לכן היה חשוב לנו לבנות תוכנית איכותית שתגשר על כל הפערים".

 

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים