ראש מטה ישראל דיגיטלית עוזב על רקע חילוקי דעות עם השרה גמליאל

ד''ר יאיר שינדל אמר לאנשים ומחשבים כי "הטרנספורמציה הדיגיטלית בממשלת ישראל חייבת להימשך" ● טרם נקבע מי יחליף אותו ● מהמשרד לשיוויון חברתי לא התקבלה תגובה

ד"ר יאיר שינדל, ראש מטה ישראל דיגיטלית במשרד ראש הממשלה. צילום: קובי קנטור

ד"ר יאיר שינדל, ראש מטה ישראל דיגיטלית במשרד לשיוויון חברתי, עוזב את תפקידו על רקע חילוקי דעות עם השרה גילה גמליאל.

העזיבה קרתה בתוך פחות משנתיים שד"ר שינדל החל בתפקידו. בראיון לאנשים ומחשבים אמר ד"ר שינדל כי "מדובר בהחלטה דו-צדדית, שמקורה בחילוקי דיעות עם המשרד לשיוויון חברתי". למרות עזיבתו, הדגיש ד"ר שינדל כי "הטרנספורמציה הדיגיטלית בממשלת ישראל חייבת להימשך".

טרם נקבע מי יהיה מחליפו של ד"ר שינדל.

המיזם הוקם על בסיס החלטת ממשלה בנושא מ-2013. הממשלה קבעה שיש להשתמש בטכנולוגיות מתקדמות כמנוף לשיפור השירותים לאזרח והפחתת הבירוקרטיה, צמצום פערים חברתיים, קידום צמיחה כלכלית וחסכון בעלויות. תפקיד מטה ישראל דיגיטלית הוא ליזום, להזניק ולעודד שימוש באמצעים דיגיטליים, להשגת מטרות חברתיות-כלכליות תוך שיתוף פעולה בין-מגזרי ובין-לאומי.

יחסי עבודה לא תקינים

בשנה שעברה תקציב מיזם ישראל דיגיטלית עמד על 360 מיליון שקלים. הקמת ישראל דיגיטלית היא חלק מהבסיס לשיתוף פעולה של ארבע יחידות שהועברו למשרד ראש הממשלה: המטה הקיברנטי הלאומי, מטה ישראל דיגיטלית, רשות התקשוב הממשלתית והקמת היחידה ליישומים ביומטריים.

השרה גילה גמליאל, האחראית על מיזם ישראל דיגיטלית. צילום: מתוך ויקיפדיה

השרה גילה גמליאל, האחראית על מיזם ישראל דיגיטלית. צילום: מתוך ויקיפדיה

לאחר הבחירות האחרונות התגלעו חילוקי דעות בין ראש הממשלה בנימין נתניהו, ובין השרה גמליאל, ובסופם החליט נתניהו על העברת מטה ישראל דיגיטלית למשרד לשיוויון חברתי. אלא שבין השרה גמליאל ובין ד"ר שינדל לא היו יחסי עבודה תקינים, ועל רקע זה הוחלט באופן משותף על עזיבתו.

חזון המיזם בראשו עמד ד"ר שינדל, הוא "שיפור השירות לאזרח, צמצום הביורוקרטיה, צמצום הפערים החברתיים, ביטול הפריפריה, חיסכון בעלויות וקידום התעסוקה. בנוסף, יש להביא למיצוי זכויות חברתיות, להורדת יוקר המחיה וליצירת ממשלה המתבססת על חדשנות דיגיטלית".

כך, בשנתיים החולפות צוותי ישראל דיגיטלית כבר נכנסו לכמה משרדי ממשלה: משרד המשפטים, המוסד לביטוח לאומי, משרד הפנים ורשות המסים. ישראל דיגיטלית כבר החלה לממש פרויקטים, ביניהם בתחום הבריאות, לאבחון מחלות; "באר שבע דיגיטלית", במסגרתו הוקם בעיר מרכז חדשנות דיגיטלית; עבודה בשיתוף עמותת edX, ללימוד מקוון, מבוסס קוד פתוח, במסגרתה עלו קורסים מקוונים בעולמות הרווחה, החינוך וההכשרות לעסקים קטנים; וקידום המגזר הממשלתי לעבר המובייל, עם יותר שירותים ויותר ידידותיים.

הנתונים בישראל רעים

ד"ר שינדל החל בתפקידו כראש המטה משנת 2014. לפני כן שימש כמנכ"ל Start-Up Nation Central, עמותה ללא מטרות רווח שמקדמת חדשנות ויזמות ישראלית באמצעות חיזוק ועיבוי הקשרים בין ישראל לשותפים ומשקיעים בעולם. לפני כן היה ממייסדי עמותת מעוז ומנכ"ל שלה. העמותה עוסקת בפיתוח מנהיגות בדרגים הבכירים של המגזר הציבורי והמגזר השלישי. לפני כן שימש סמנכ"ל ב-OmniGuide, סטארט-אפ בתחום הרפואה. הוא שירת בצה"ל כקצין רפואה קרבי ולאחר מכן כקצין רפואה ראשי בשייטת 13. בשנת 2003 קיבל צל"ש על הצלת חייו של חייל פצוע תחת אש.

בנובמבר 2014 אמר ד"ר שינדל, בכנס WORLD e-Gov Forum 2014 של אנשים ומחשבים, כי "שיתוף פעולה בין כלל הגורמים המעורבים בישראל דיגיטלית, ובראשם משרדי הממשלה, הכרחי להצלחת הפרויקט".

לדברי ד"ר שינדל, למרות היותה של ישראל אומת סטארט-אפים, "בהיבטים דיגיטליים רבים – הנתונים בישראל רעים. אנחנו לא במצב טוב בתחומי המסחר המקוון, הנגישות לאינטרנט ופס-רחב, והרפואה המקוונת. אנחנו בתחום החדשנות במקום שלישי בעולם ולמרות זאת, אחת הבעיות הכי קשות היא אי-יעילות ממשלתית".

מהמשרד לשיוויון חברתי לא התקבלה תגובה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים