נהגים מעדיפים מכוניות אוטונומיות שלא יהרגו אותם

מחקר חדש מראה כי רוב האנשים מעדיפים מכוניות בנהיגה עצמית, שתוכנתו כך שבמקרה של תאונה ישמרו על חייהם של כמה שיותר מהמעורבים, גם אם במחיר חיי הנהג ● אלא אם כן הם הנהגים

לא יסופקו בכמות המובטחת. רכבים חכמים. אילוסטרציה: BigStock

מלבד גוגל (Google), מספר יצרניות מכוניות וחברות טכנולוגיה פועלות כיום בתחום הלוהט של פיתוח ובניית כלי רכב אוטונומיים, וביניהן ניתן לציין את BMW, טויוטה (Toyota), אקורה (Acura) ורבות אחרות. אל עבודת הפיתוח הטכנית והמחשובית המורכבת, חוברות גם סוגיות שונות לגמרי.

בתעשיית המכוניות ללא נהג גלומות גם סוגיות אתיות רבות שנלקחות בחשבון בזמן התכנון והתכנות. למשל השאלה המוסרית הבאה: אם מכונית עומדת לפגוע בתריסר הולכי רגל, האם נכון יותר לתכנת אותה כך שתסטה מהכביש, תהרוג את הנהג, אבל תציל את הולכי הרגל או להיפך?

תכנות תועלתני הכי מוסרי – העדיפו הגנה עצמית

מחקר חדש שופך קצת אור על מה אנשים באמת רוצים שהמכונית האוטונומית שלהם תחליט ותבצע ברגעים דומים. המחקר נערך על ידי אנשי אקדמיה משלוש אוניברסיטאות, העוסקים בתחומי הכלכלה, הפסיכולוגיה, ומדעי החברה: ז'אן-פרנסואה בונפון מבית הספר לכלכלה בטולוז (Toulouse School of Economics), עזים שריף מהמחלקה לפסיכולוגיה באוניברסיטת אורגון (University of Oregon), ואיאד ראהוון ממעבדת התקשורת ב-MIT.

החוקרים ערכו במהלך מחקרם לאורך שנת 2015 שישה סקרים מקוונים נפרדים, ובהם לקחו חלק 1,928 משתתפים בסך הכל. כל סקר שאל קבוצה שונה של שאלות, שהתקדמו בהדרגה אל הדילמה המוסרית שעל הפרק.

מתברר שהתשובה לשאלה המוסרית תלויה בשאלה מי נוהג במכונית – הנשאל או לא. במרבית המקרים מתגלה כי המשיבים חושבים שזה רעיון טוב שכלי רכב אוטונומיים יתוכנתו להציל כמה שיותר חיים. המחקר קורא לזה 'רכב אוטונומי תועלתן', אשר מתאים לדוקטרינה המוסרית התועלתנית, שעל פיה ערכה של פעולה נקבע על פי תרומתה לתועלת הכללית, או במקרה של המכונית האוטונומית הנקלעת לתאונה – הטוב ביותר הוא הצלת מספר האנשים הגדול יותר.

באופן כללי, אנשים יתלהבו אם כולם ישתמשו במכוניות שיצילו כברירת מחדל כמה שיותר חיים, גם אם קיים צורך להקריב את חייו של הנהג בעבור כך. אלא שיש יוצא מן הכלל למענה הגורף – הם לא רוצים לקנות סוג זה כזה של מכונית בעבור עצמם.

מהתוצאות הוברר כי כשהמשיבים הם בעלי המכונית, יעדיפו מרביתם לרכוש כלי רכב שיבטיח באופן הטוב ביותר את שלום הנהג והנוסעים. "אף שמשתתפים עדיין הסכימו כי התכנות התועלתני הוא הכי מוסרי, הם העדיפו את מודל ההגנה העצמית", נכתב בתוצאות המחקר.

קושי להצליח מוסרית עם אלגוריתם תועלתני

אבל המחקר אינו אקדמי בלבד, ולתוצאות אלו יש השלכות משמעותיות על הבחירה של יצרניות כלי הרכב האוטונומיים, שאולי אינן יכולות להצליח מסחרית עם אלגוריתמים תועלתנים אלה. בנוסף, התוצאות מעלות תהייה האם תקנות רגולטוריות לכלי הרכב האוטונומי שיידרשו את הכנסת האלגוריתמים האלה לתכנות המכוניות יצליחו או לא.

החוקרים דיווחו כי דובר ב"חתימתה הקלאסית של דילמה חברתית, שבה לכל אחד יש פיתוי לטרמפ בחינם במקום לאמץ את ההתנהגות שתוביל לתוצאה העולמית הטובה ביותר. פתרון אופייני אחד במקרה זה הוא שהרגולטורים יאכפו את ההתנהגות שתוביל לתוצאה העולמית הטובה ביותר".

התקנות בעבור המכונית ללא נהג הקיימות כיום הן בסך הכל מעין שמיכת טלאים של תקנות המדינה. בחודש אפריל הודיעו מספר חברות לטכנולוגיית רכב על יצירת קואליציה לנהיגה עצמית ברחובות בטוחים יותר (Self-Driving Coalition for Safer Streets) שמטרתה להאיץ כינון תקנות פדרליות לצורך המעבר לשימוש במכוניות ללא נהג.

כסיכום למחקרם כתבו החוקרים כי להבין איך לבנות מכוניות אוטונומיות אתיות הוא אחד האתגרים המורכבים ביותר שניצבים כיום בפני תחום הבינה המלאכותית, וציינו שכרגע אין תשובה פשוטה לשאלות הדרמטיות שהנושא מעלה.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. דורון

    צריך גם ביגואר יצרנית רכב לפתח כלי רכב אוטונומים

אירועים קרובים