משרד השיכון עובר לענן: העלה מערכת "מחיר למשתכן" – בפרויקט ענק

לדברי עפרה פרנקל, מנמ''רית המשרד, "מדובר בפרויקט היברידי שהיה מאוד מאתגר מבחינתנו" ● היקפו של הפרויקט, שבוצע על ידי נס, לא נמסר לפרסום, אולם לפי ההערכות מדובר במיליוני שקלים

עפרה פרנקל, מנמ''רית משרד הבינוי והשיכון. צילום: שאולי לנדנר

נס הקימה מערכת "מחיר למשתכן" למשרד הבינוי והשיכון, כך נודע לאנשים ומחשבים. הפרויקט החל באמצע שנת 2015, המערכת עלתה לאוויר בתחילת 2016 והפרויקט נמשך בחודשים אלה. היקפו הכספי של הפרויקט לא נמסר לפרסום, אולם גורמים בשוק העריכו אותו במיליוני שקלים.

בהיבט הטכנולוגי, אנשי נס הקימו אתר, אשר משמש את לקוחות משרד השיכון, אזרחים המתמודדים על רכישת הדירות במחירים אטרקטיביים – במחיר פחות מהמחיר הריאלי שלהן. האתר מנהל את הרישום להגרלה של המועמדים לרכישת דירות, ומציג את תוצאות ההגרלה. הנכנסים לאתר רואים את כל ההגרלות, את רשימת ההגרלות הרלוונטיות והפתוחות, ואת התנאים למועמדות להשתתפות בהגרלה.

בהיבט הטכנולוגי, מדובר במערכת מבוססת פיתוח בקוד פתוח, עם שפת AngularJS ושפות נוספות, לצד פיתוח ב-.NET. המערכת, אשר פותחה בשיתוף ארכיטקטים של מיקרוסופט (Microsoft) ישראל, נועדה לענות על הצורך בעמידה בעומסים בשיאים, בעת  פרסום של הגרלה חדשה, או פרסום התוצאות של הגרלה.

אחת המערכות הראשונות מסוגן

אנשי נס אף פיתחו את המערכות המיועדות לחישוב של הזכאות של המשתתפים בהגרלה, לרבות ממשקים מול רשות המסים, משרד הפנים, רשות מקרקעי ישראל, בנקים וגורמים נוספים.

בניית הממשקים הביאה לבדיקה מהירה ויעילה יותר של הזכאות של המועמדים להשתתף בהגרלה, ושל המשתתפים בה בפועל, לאחר המיון. בנוסף, המערכת מספקת את היכולת להנפיק תעודת זכאות, העומדת בבסיס הרישום להגרלה. האתר הוא רספונסיבי, ומתאים עצמו לעבודה מול כל רכיב מחשוב, לרבות טלפונים חכמים וטאבלטים.

המערכת יושבת על הענן Azure של מיקרוסופט ומתבססת על שירותי הענן של מיקרוסופט. גורמים בשוק ציינו בפני אנשים ומחשבים כי מדובר באחת המערכות הראשונות מסוגן, אשר יושבת על ענן ציבורי – במקרה זה, של מיקרוסופט.

עפרה פרנקל, מנמ"רית משרד הבינוי והשיכון, השתתפה בכנס שערכה נס היום (ה') באולם אירועים סטוקו במגרשי הטניס בתל אביב. היא אמרה כי "מדובר בפרויקט היברידי. הפרויקט היה מאתגר מבחינתנו".

לפתוח את המערכת להרשמות להגרלות

פרנקל הוסיפה כי "התהליך של המתמודדים בהגרלות כולל כמה שלבים: אישור זכאות, הרשמה להגרלות, זכייה, בחירת דירה וחתימה על ההסכם".

"האתגרים שעמדו בפנינו", אמרה "היה לעבור משלב של מעין 'בחירת פתק מכובע' – לפרויקט ממוחשב, עם דגש על שקיפות ואספקת מידע לציבור אודות מספר הנרשמים להגרלה, מה מקום המשתתף בהגרלה ועוד".

היא הוסיפה כי "שמנו דגש על הבטחת הפרטיות, הנתונים היו ללא מזהה שמי, היה לנו חשוב ההיבט של אמינות הנתונים". אתגר נוסף, ציינה מנמ"רית משרד השיכון, "היה משך מימוש הפרויקט: משרד השיכון, כמו כל הממשלה, התנהל בשנת 2015 בלא תקציב, ולמרות זאת היה לנו ברור שבתחילת 2016 עלינו לפתוח את המערכת להרשמות להגרלות".

היא ציינה כי בשל היעדר ידע על תהליך הגרלה שכזה, ניסתה להסתייע באנשי מפעל הפיס, אלא שאז התברר לה כי ההגרלות שם ברובן אינן ממוחשבות. לכן, ציינה, "בנינו מחולל הגרלות, שאינו מקבל נתונים מהרשת. צוות אבטחת מידע כלל ממשלתי היה שותף לפרויקט בהיבטי האבטחה".

"צפי ההגרלות השנה עומד לגדול"

לדברי פרנקל, חלק מהמערכת התבסס על מערכת קודמת של נס, שכבר בנתה עבור המשרד מערכת עם נתונים שחלקם דומים – בעבר. היא ציינה כי אחד ההיבטים בפרויקט היה מימוש תת-פרויקט בתחום ה-BI, מבוסס QlikView, על מנת לקבל נתונים על הזכאים ונרשמים להגרלות, הפילוח שלהם, מעקב אחר נתונים דמוגרפיים של הציבור, פילוחים גיאוגרפיים, קצב הרישום להגרלות, סיכויי הזכיה ועוד.

"הפרויקט מאפשר לנו לספק למשתתפי ההגרלה את מרבית המידע, בתהליך מהיר, מאובטח ושקוף", סיכמה פרנקל. "היינו צריכים למחשב את כל התהליך. סיפקנו נגישות למידע מכל רכיב, לרבות מובייל, שמנו דגש על אבטחת מידע והבטחת הפרטיות. נתנו מענה לריבוי משתתפים לצד עבודה מול ריבוי ממשקים. צפי ההגרלות השנה עומד לגדול".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים