עשרות הפגינו נגד חוק הביומטריה: "זו ההזדמנות האחרונה של חברי הכנסת לבטל את הקמת המאגר"

המפגינים, בהם פעילים בתנועות שמאל, אנשי היי-טק ומשוררים, הפנו את האצבע האמצעית כלפי ח"כ מאיר שטרית, מהדוחפים לקבלת החוק ● לטענתם, המאגר יכול לדלוף לאינטרנט ואף להגיע לידיהם של גורמים פליליים, עוינים או מסחריים ● עו"ד יהונתן קלינגר, אחד המשתתפים: "אם החוק יעבור, הוא יהפוך את ישראל למדינה הראשונה במערב שמחזיקה במאגר כה רגיש"

עשרות בני אדם השתתפו אמש (א') בהפגנה שהתקיימה מול משרד הפנים בתל אביב נגד כוונת הממשלה להקים מאגר ביומטרי. בין המשתתפים היו פעילים בתנועות שמאל, אנשי היי-טק ומחשבים וכן משוררים, ביניהם רועי (צ'יקי) ארד, יובל בן עמי, מתי שמואלוב, יעל בירנבאום, נטלי לוין, שלי חן, יובל גולדשטיין ויהושע סיימון. המשוררים הקריאו משיריהם וקראו לשמירה על הפרטיות וכן להתנגדות לצנזורה דיגיטלית ולמעקב. הם אף דיברו על ההיבטים השליליים שיש, לדבריהם, בעידן המידע. עוד קראו המפגינים לבטל את סעיף 10 בהצעת חוק הביומטריה, העוסק בהקמת מאגר המידע.

לדבריהם, הנתונים הביומטריים שייאספו ידלפו לרשת ויפגעו בפרטיות האזרחים. כמו כן, הם אמרו שנתונים אלה עלולים להגיע לידי גורמים פליליים, עוינים או מסחריים, שיעשו במידע כרצונם. לטענת המפגינים, דבר זה קרה עם מאגרי מידע רבים בארץ ובעולם.

הפעילים הרימו את האגודל במחאה נגד בנימין נתניהו, ראש הממשלה, בשל הכוונה ליטול טביעת אצבע (שאותה לוקחים מהאגודל) מהאזרחים לצורך הקמת המאגר הביומטרי. עוד מחו המפגינים נגד אהוד ברק, שר הביטחון, אלי ישי, שר הפנים, וח"כ מאיר שטרית, יושב ראש ועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת ומהדוחפים לקבלת החוק, שכלפיו הם הפנו את האצבע האמצעית. המפגינים פנו לשטרית ואמרו, כי "אתה יכול לטעון שהמאגר לא ידלוף – הוא כבר דלף, בגרסתו הלא ביומטרית. רק אתה יכול להחזיר את ההצעה לוועדה ולדון בה בצורה רצינית, שקולה, הגיונית – כפי שהדמוקרטיה מצפה מהצעת החוק".

עו"ד יהונתן קלינגר, מהמשתתפים בהפגנה, אמר לאנשים ומחשבים, כי "אחרי שבכירי האקדמיה הביעו את הסתייגותם מהקמת מאגר ביומטרי, באו גם אנשי הרוח והראו שהמדע והרוח פועלים יחד למען ביטול סעיף 10 בהצעת החוק". לדבריו, "אם החוק יעבור, הוא יהפוך את ישראל למדינה הראשונה בעולם המערבי שמחזיקה במאגר כה רגיש. זו ההזדמנות האחרונה של חברי הכנסת להישמע לקול ההיגיון, המדע והרוח".

הצעת חוק המאגר הביומטרי, שיזם משרד הפנים, נועדה להנהיג בישראל תעודות זהות חכמות, הכוללות אמצעי זיהוי ביומטריים, כגון טביעת אצבע ותמונות ממוחשבות של הפנים. בין היתר, כלולה בו הקמת מאגר שיכלול נתונים ביומטריים על כלל תושבי המדינה. הצעת החוק עברה בקריאה ראשונה וצפויה לעלות בקרוב להצבעה בקריאה שנייה ושלישית בכנסת.

בהפגנה נגד החוק שהתקיימה בתל אביב לפני שבועות אחדים השתתפו כ-150 מפגינים. הם אמרו אז, כי מספר המשתתפים הקטן נבע מטענת המשטרה שהיא לא יכולה לאבטח עצרת גדולה יותר, עקב אירועים אחרים שהתקיימו בעת ההפגנה בתל אביב.

תגובות

(4)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. המאבק נגד הקמת המאגר אינו פוליטי

    לא מדובר בהפגנה - אלא בכנס שירה. לאמר שהופיעו 'רק' כמה עשרות משוררים 'מפגינים' לערב שירה זה כמו לאמר שהגיעו 'רק' 11 שחקני כדורגל למשחק של מכבי. המאבק נגד הקמת המאגר אינו פוליטי. חתן פרס נובל ישראל אומן, ח"כ פייגלין והשר מיקי איתן הם מתנגדים חריפים להקמת המאגר אבל הם לא בדיוק 'סמולנים עוכרי ישראל'. דרך אגב, באנגליה ובארצות הברית חלקים מהימין ומהשמרנים הם אלה שתמיד מובילים את המאבק על חרויות הפרט בגלל שהם מאמינים שבני אדם נולדו חופשיים ושהממשלה צריכה להתערב כמה שפחות בחיים של אזרחים שלא עברו על החוק. הם המתנגדים העיקריים להצבת מצלמות בכל פינה (אותן מצלמות שהפמניסטיות אוהבות מאוד) והם הלוחמים נגד חיוב הוצאת תעודות זהות. אם כמה שמאלנים אוהבי שירה מחליטים לעשות ערב-כיתה בנושא המאגר, זה אומנם לא מועיל אבל, כך אני מקווה, גם לא מזיק.

  2. בעל אצבע פרטית

    רדוד וחבל "בשל הכוונה ליטול טביעת אצבע (שאותה לוקחים מהאגודל)" - שטויות. על פי הצעת החוק נלקחות טביעות האצבע של האצבעות המורות בלבד ולא האגודל. שיטת מאבק הזוייה אבל אולי זו הדרך להאבק בחוק הזוי? לא נראה לי אבל מי יודע הבעיה העיקרית במאגר היא דליפתו אלא כח חזק מדי בידי הממשלה (שב"כ מוסד - למי שיקרא את הצעת החוק בעיון). זה שינוי שיטת המשטר בישראל והפיכת הדמוקרטיה לבדיחה כתוצאה מעודף כח שלטוני.

  3. מה הקשר לשמאל

    החוק הזה אחד החוקים הגרועים ביותר לימין, לשמאל ולכולנו. רק אנשים שאינם מאמינים באלוהים יוכלו להתייחס לבני אדם כחיות ולהטביע עליהם מספר או לקחת מהם את הסימן הטבוע בהם (טביעת אצבע, תווי פנים). אם החוק הזה היה עבור באיראן היינו צורחים - אחמדיניג'ד הוא ההיטלר החדש - אבל כשמישהו עושה את זה פה, אנחנו אומרים - טוב זה בטח קשור למלחמה בטרור - זה מלחמה בטרור זהו טרור. טרור של המדינה על האזרחים. וכשזה ידלוף (וכל ילד יודע שהמאגר ידלוף- היום, מחר, עוד שבוע, עוד 10 שנים) - הטרור יהיה הרבה הרבה יותר חזק ומפחיד. פשוט עצוב כמה חברי הכנסת שלנו בורים, חסרי מוסר, לא דמוקרטיים, ומפקירים את הביטחון שלנו בידי חברות ענק אמריקאיות.

אירועים קרובים