זאב שטח, קומדע: "הצפנה וחתימה דיגיטלית – מענה מאובטח לניירת ולצמצום הביורוקרטיה"

קומדע חגגה אמש שלושה עשורים לפעילותה בארץ וכעת פניה לשוק הבינלאומי ● המסר של שטח, מנכ"ל ומייסד החברה: חדשנות טכנולוגית לצד יציבות

זאב שטח, מנכ"ל קומדע. צילום: קובי קנטור

"היום כבר ברור כי אבטחת מידע, חתימה דיגיטלית, והצפנה של תעבורה אלקטרונית הן המענה לאיומים הרבים שבעולם הקיברנטי, והטמעתן תגרום למנכ"לים ולמנהלי אבטחה בארגונים לישון בשקט. בנוסף, תעבורה של מסמכים באופן דיגיטלי – במגזר הציבורי כמו גם העסקי, היא הפתרון העיקרי לצמצום מסמכים מנייר, ולהפחתת הביורוקרטיה", כך אמר זאב שטח, מנכ"ל קומדע.

שטח, מייסד קומדע, התראיין במסגרת ערב לציון שלושה עשורים להקמת החברה. האירוע, בהפקת אנשים ומחשבים, נערך אמש (ד') באולם אירועים גדות, על שפת הירקון בתל אביב. באירוע השתתפו מאות מלקוחות קומדע ושותפיה העסקיים. את האירוע הנחתה תמי לנצקרון, סמנכ"לית מכירות בחברה.

צילום ועריכת וידיאו: ליאור רובינשטיין

"בלא אבטחת מידע", אמר שטח, "ארגונים לא ישרדו". לדבריו, "המגמות הטכנולוגיות המתקדמות ובראשן המובייל המביא לכך שהמשתמשים צורכים אפליקציות בכל מקום ובכל עת, יוצרות איומי אבטחה מרובים ולכן נדרש לעטוף את התעבורה הדיגיטלית בארגונים ומחוצה להם במעטפת של הצפנה. בכל ארגון יש כיום אפליקציות רבות ולכן יש הכרח שבכל מערכת ישולבו היבטים של הצפנה: מי שלא יישם הצפנה באפליקציה יביא לכך שהארגון שלו יעבוד באופן שגוי, ויגדיל את פוטנציאל הנזק שלו".

"צמצום הניירת במגזר הממשלתי, כמו גם העסקי, הוא מחויב המציאות", ציין שטח, "יש לכך היבטים של התייעלות בעבודה, חיסכון כספי, ולא פחות מכך, חשיבות בהיבט של הפיכת העולם ל'ירוק' יותר. בישראל לא קיימת כיום מודעות מספקת לחיסכון בחומרי גלם. הבזבוז האדיר הזה מיותר וגורם לנזקים למשק, נזקים שהיו יכולים להימנע". על פי שטח, "כבר היום נחסכים למשק עשרות מיליוני שקלים בשנה בזכות השימוש בחתימה הדיגיטלית ובשימושיה הנוספים כמו המרשם הדיגיטלי המיושם בקופות החולים שחוסך בעלויות הנייר, וכמובן גם כסף וזמן לרופאים ולמטופלים".

תמי לנצקרון, סמנכ"לית מכירות בקומדע. צילום: קובי קנטור

תמי לנצקרון, סמנכ"לית מכירות בקומדע. צילום: קובי קנטור

שטח התייחס להחלטת הממשלה לעבור למסמכים דיגיטליים בשירות הציבורי ואמר כי "זהו צעד מבורך, אבל ההחלטה חייבת להיות מגובה בהנחיה לכל משרדי הממשלה – שיאפשרו את קבלת המסמכים עם חתימה דיגיטלית". קומסיין (ComSign), חברת הבת של קומדע, מעניקה תעודות לחתימה דיגיטלית לאלפי ארגונים וגורמים במשק הישראלי. התעודות המונפקות על ידה קבילות בבתי המשפט ובכל גוף שהפעילות בו דורשת חתימה או הזדהות דיגיטלית. "ללא הנחייה כזו אין ערך להחלטת הממשלה וחבל מאוד. זה דבר שניתן ליישום בקלות, יחסוך הרבה כסף לתקציב המדינה, ויקצר תהליכי תשלום ותהליכים ביורוקרטיים אחרים", הדגיש, "יש לעשות תהליך דומה גם בין הממשלה לאזרח; הדבר יחסוך לאזרח זמן רב ויישם את תוכניות הממשלה בנושא ישראל דיגיטלית, שהן חשובות וחיוניות ביותר".

כברת הדרך שעברה החברה

שטח הקים את קומדע זמן קצר אחרי שהשתחרר משירותו הצבאי ביחידת 8200. בתחילה מנתה החברה עובדים בודדים. בתחילת דרכה עסקה קומדע בייעוץ וביישום תוכנת TCP/IP על גבי מחשבים אישיים ומחשבים גדולים דוגמת יבמ (IBM) ו-DEC. בשנות ה-90' החברה חוותה את הפריצה הגדולה קדימה והתרחבה. קומדע קיבלה מספר נציגויות של יצרניות חומות אש (Firewall) בארגונים. השלב הבא בהתפתחות של קומדע היה ההזדהות החכמה – נושא שלא היה מוכר בארץ לפני 20 שנה ושטח נחשב לאחד החלוצים בו. בחלוף השנים קומדע צמחה וכיום היא מונה כמאה עובדים ולה לקוחות במגזר הביטחוני, הפיננסי, הציבורי והממשלתי, כמו גם העסקי.

"נמשיך את מהפכת החתימה האלקטרונית", סיכם שטח, "על ידי ישומים על כל פלטפורמה מחשובית שקיימת; מחשבים אישיים, שרתים, טאבלטים וטלפונים חכמים. הפתרונות שלנו מאוד נפוצים בישראל, יש לנו יותר מ-200,000 משתמשים מהמגזר העסקי חתימות דיגיטליות. פיתחנו פתרונות חתימה דיגיטלית לטאבלטים, שהם הממשקים הפופולאריים לתחום. המטרה היא להמשיך את החדירה לאירופה – הן כגורם מאשר והן עם פתרונות ומוצרי חתימה. נחזק ונבסס את האחיזה שלנו בארץ, לצד חדירה לשווקים בינלאומיים. אנו בקומדע חוגגים שלושה עשורי פעילות והכל בזכות הלויאליות והמחויבות של העובדים, כמו גם הרעיונות החדשים שהם הביאו".

דוברים נוספים היו סיגל בלקינד, עובדת לשעבר בחברה, שסיפרה על ימיה הראשונים של קומדע, שאמרה כי "ההצלחה של קומדע אינה דבר של מה בכך. יש פה שילוב של חדשנות טכנולוגית, עבודה קשה והון אנושי". עוד נשאו דברים חזקי גיל, מנהל אזורי RSA, חטיבת אבטחת המידע של EMC, ועודד אהרון, מנהל מכירות סייפנט (SafeNet), כיום בבעלות ג'מלטו (Gemalto). את האירוע חתמה הופעתו של הסטנד-אפיסט אורי חזקיה.

תגובות

(2)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. לקוח קומדע

    חברה רצינית בעלת חזון ועם אנשים טובים מאוד. במיוחד תמי..... ממוססת הלבבות... ף)

  2. אלי ויסברט

    לדעתי, הסיבה שכל מה מתאר, תקוע בגלל הקונספצייה המיושנת של יישום הטכנולוגיה שהוא מוביל. ראשית, אין חוק באף מדינה שמחייב ספקי מידע לספק הצפנת מסרים וחתימה אלקטרונית באופן שמקיים פעולה הדדית (אינטראופרביליות) בין אזרחים מהשורה, ארגונים ומדינות ומכאן שהפתרון שהוא מציע אינו ישים. שנית, קיים חשש סביר שלכל ההצפנות הקיימות DES ,AES, RSA, ואפילו ל-ECC המשמשת לחתימה אלקטרונית היצרנים משאירים דלתות אחוריות (backdoors), לטובת ארגוני הביון שמודלפות בהמשך לארגוני פשע סייבר וארגוני טרור. מספיק להקשיב כרגע לדיון הציבורי בארה"ב לנושא ההצפנה של מכשירים סלולרים, לקרוא את ההדלפות של סנודון, או להקשיב להכחשות של RSA כדי להבין שיש סיבות לחוסר אימון במערכות הצפנה וחתימה אלקטרונית. שלישית, מיכון טוטלי של המשק לשם ייעול והקטנת ביורוקרטיה יותיר מליארדים של בני אדם ללא פרנסה ואין מדינה מערבית שתוכל להתמודד כלכלית וחברתית עם מצב כזה מחד ומערכות המיכון המבוזרות סובלות מחוסר אמינות וזמינות (Availability and Reliability) מאידך. אף גוף ממשלתי ובוודאי עסקי לא יסבול קריסה דומה לזאת של שירות הויזות האמריקאי שבמשך שבועיים לא נתן שירות. רביעית, הרשת הפכה לשדה קרב של ממש שלא נחזה מראש, כין מדינות, ובין ארגוני טרור למדינות, כאשר יעדי התוקפים אינם רק גנבת מידע אלא גם השמדת מידע מה שבקלות יכול לשתק מדינה קטנה כמו מדינת ישראל. מר שטח מחפש מנוע צמיחה לחברה שהוא יסד, אך לצערי חזונו רחוק ממימוש.

אירועים קרובים