למרות ההמלצות: ועדות הכנסת החליטו להאריך את הניסוי הביומטרי

הוועדה אשררה את החלטת שר הפנים, סילבן שלום, להאריך את הניסוי עוד בתשעה חודשים, והתקבלה למרות המלצת הוועדה המייעצת

שר הפנים, סילבן שלום. צילום: מתוך ויקיפדיה

ועדת הכנסת המפקחת על המאגר הביומטרי החליטה לאשרר את החלטתו של שר הפנים, סילבן שלום, להאריך את הניסוי הביומטרי בתשעה חודשים נוספים. ההחלטה התקבלה בתום דיון סוער ודרושה אישור של מליאת הכנסת.

ההחלטה התקבלה למרות המלצת הוועדה המייעצת, המפקחת על התנהלות תקופת המבחן לפרויקט הביומטרי, שלא להאריך את תקופת המבחן של הפרויקט. לדברי הוועדה המייעצת, הצטברו מספיק נתונים שמאפשרים קבלת החלטה לגבי עתידו של הפרויקט. המלצה בולטת נוספת שלה היא להפסיק לקחת מהאזרחים טביעות אצבע.

ההמלצות כלולות בדו"ח מקיף שהכינה הוועדה לא מכבר והגישה לשר הפנים החדש, סילבן שלום. למרות זאת, כפי שדווח אתמול (ג'), החליט השר שלום להאריך בכל זאת את תקופת המבחן בחצי שנה, כדי ללמוד את הנושא.

עם זאת, יש להדגיש, הוועדה כותבת כי יש להמשיך בפרויקט עצמו ולא לוותר על המאגר הביומטרי. לדבריה, "המעבר לתיעוד ביומטרי חכם אינו נתון לבחינה כי הוא נקבע בחוק".

יצוין כי הוועדה המייעצת היא הגורם המפקח הישיר על פעילות הרשות לניהול המאגר הביומטרי ומאשרת את חלק מהחלטותיה. בין החברים בה ניתן למצוא אנשי מקצוע כמו רם זלצר, הממונה על היישומים הביומטריים במשרד ראש הממשלה; פרופ' דני פפרמן, הסטטיסטיקן הממשלתי; אלון בכר, ראש הרשות למשפט וטכנולוגיה במשרד המשפטים (רמו"ט); ואיתן בן דוד, ראש מטה הלוחמה בטרור במשרד ראש הממשלה.

לא לטביעות אצבע, כן לתמונות פנים

המלצה משמעותית נוספת בדו"ח היא לשנות מהותית את דרך איסוף המידע למאגר ולהסתפק בתמונות בלבד. כלומר, הוועדה ממליצה לבטל לאלתר את איסוף טביעות האצבע. זאת, כדי להתמודד עם הביקורת העיקרית על הפרויקט, שאף מופיעה בדו"ח מבקר המדינה שפורסם אתמול, על תופעת ההרכשות הכפולות. על פי הדו"ח, "התופעה צפויה להתפתח בעתיד, עם המעבר לתיעוד חכם, כאשר יהיה מאוד קשה לזייף את התיעוד עצמו".

הוועדה ציינה כי גם במטה ללוחמה בטרור ובגופי ביטחון נוספים מודאגים מסכנות שצפויות להתרחש כתוצאה מתופעת ההרכשה הכפולה. לפיכך, היא ממליצה להסתפק במאגר ביומטרי מבוסס תמונות פנים בלבד. "זהו פתרון מספק שנותן מענה איכותי לצמצום תרחיש ההרכשות הכפולות", נכתב במסקנות הוועדה.

סיבה נוספת אותם מציינים חברי הוועדה להמלצתם זו היא כי "אמנם, החוק שנחקק ב-2008 היה מבוסס על תפיסה שעוצבה במטה ללוחמה בטרור, וכללה גם טביעות אצבע, אבל אי אפשר להתעלם מההתפתחויות הטכנולוגיות שקרו מאז, ששיפרו מאוד את זיהוי הפנים. על פי הניסיון של מדינות בעולם שעברו לתיעוד ביומטרי, שיעור ההצלחה עומד על 95%. ניתן להציב רף הצלחה גבוה יותר, תוך יישום טכנולוגיות חדישות".

לדבריהם, "תמונות הפנים הן עוגן מרכזי בהתמודדות עם עבריינים ומהוות חסם בפניהם לנסות ולבצע הרכשה כפולה".

בנוסף, על פי הדו"ח, מעבר לתיעוד על סמך תמונות יקטין בהרבה את הפגיעה בפרטיות – אחד הטיעונים המרכזיים בפיהם של המתנגדים למאגר הביומטרי.

החברים מעירים בסוף הדו"ח כי הם מודעים לכך שברשות ובקרב גורמי המקצוע יש דעות שונות לגבי הרכב המאגר, וכי מעבר לתיעוד מבוסס תמונות דורש עבודה ידנית שלא קיימת כיום.

ועדה מיוחדת בכנסת

הוועדה המיוחדת שהוקמה על מנת לפקח על ניסוי המאגר הביומטרי משותפת לכמה מוועדות הכנסת. חברים בה, בין היתר, חברי ועדת חוק, חוקה ומשפט ניסן סלומינסקי, ד"ר ענת ברקו ויואב בן צור; מוועדת הפנים דוד אמסלם, דני עטר וח"כ נוסף מטעם האופוזיציה, שזהותו טרם נקבעה; ומוועדת המדע והטכנולוגיה, שם אושר החוק, היו"ר, אורי מקלב, חיים ילין ודב חנין.

אולם, ההרכב הזה לא היה מקובל בתחילה על ח"כים מהאופוזיציה. הח"כים אחמד טיבי ויואב בן צור מחו על כך שהרכב הוועדה שתדון בנושא מורכב מח"כים שתומכים במאגר ואין ייצוג למתנגדים ולאלה שלא מתנגדים לחוק אולם רוצים לשפר אותו.

יו"ר הקואליציה, ח"כ צחי הנגבי, דחה את טענותיהם ואמר כי "זה אינו דיון על החוק. הוועדה בודקת איך מתקדם הפיילוט". מעבר לזה, טען הנגבי כי האופוזיציה היא זו שגררה רגליים ולא איישה את הנציגות מטעמה בוועדה, על אף שנתבקשה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים