מצפ"ן זכתה בפרס הרמטכ"ל ליחידות טכנולוגיות מצטיינות

המחלקה, שמהווה גוף התוכנה הגדול בצה"ל, זכתה בפרס על שורה של מערכות ותוכניות שפיתחה ● בנימוקי הפרס נכתב כי חלק מהן סייעו ללחימה בצוק איתן

מפקד מצפ"ן, אל"מ אבנר זיו, מקבל את הפרס מידי הרמטכ"ל, רא"ל בני גנץ. צילום: דובר צה"ל

מחלקת מצפ"ן שבאגף התקשוב זכתה בפרס הרמטכ"ל ליחידות מצטיינות. מצפ"ן זכתה בפרס שהוענק ליחידות טכנולוגיות מצטיינות לשנת העבודה 2014, מתוך שלל פרסים שהעניק הרמטכ"ל, רא"ל בני גנץ.

הטקס התקיים אמש (ב') במכללה לפיקוד ומטה, בנוכחות חברי פורום המטה הכללי, חברי ועדת הפרס ובהשתתפות מפקדי וחיילי היחידות המצטיינות. בפרסים נוספים זכו המרכז שיקום ואחזקה, באגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה ומספנה בחיל הים. הרמטכ"ל אמר כי "הפרס הוא שיקוף של ההערכה שלנו לעשייה שלכם, שנמשכת כל השנה. אני סומך עליכם מול אתגרי העתיד".

במהלך האירוע הוענקו תעודות הצטיינות ליחידות הזוכות בקטגוריות השונות: גדודים, חטיבות, אוגדות, יחידות מילואים, יחידות הדרכה, יחידות תומכות לחימה, מנהלה ויחידות טכנולוגיה. מטעם מצפ"ן קיבל את הפרס העומד בראשה, אל"מ אבנר זיו.

בנימוקים לפרס נכתב כי "מצפ"ן מצטיינת בתחום פיתוח התוכנה. ביחידה מתקיימים תהליכי ניהול ושימור ידע מפותחים, וכן למידה ארגונית. במהלך צוק איתן פיתחה היחידה מערכות רבות, תוך מתן דגש לדרישות הדרג הנפרש. המערכות הובילו לשינויים משמעותיים בניהול הקרב בזמן אמת. ההקפדה על תהליכי פיתוחו של כוח האדם ניכרת בכל רמות הפיקוד ביחידה, תוך עידוד יוזמות, חשיבה יצירתית והעצמת החיילים".

מצפ"ן (ר"ת מערכות צבאיות לפו"ש – פיקוד ושליטה – וניהול) היא בית התוכנה המטכ"לי וגוף התוכנה הגדול בצה"ל. היחידה אחראית לפיתוח מערכות המידע המרכזיות של הצבא עבור אגפי המטה הכללי השונים ומערכות ההגנה על העורף, ולפיתוח יכולות רב זרועיות, שמטרתן לסייע לתאם את הפעילות בין זרועות צה"ל השונות. מהמטכ"ל ועד השטח זורמים דרך המערכות שפותחו במחלקה אלפי תהליכים ונתונים רבים בכל יום, על מנת שהמידע הנכון יגיע לאדם הנכון בזמן הנכון – גם בשגרה וגם בחירום.

המחלקה הוקמה במאי 2013 מאיחוד של שני בתי תוכנה: שהם, שאמון על פיתוח מערכות מבצעיות, ולשם, שעוסק בפיתוח מערכות תומכות לחימה. הסיבה לאיחוד וליצירת מצפ"ן נעוצה בהבנה שנוצרה באגף התקשוב כי השו"ב מחייב הסדרה, מה שהוביל את יחידת לוטם ליישם את תוכנית "צופן העתיד".

מהות התוכנית באה לידי ביטוי בהחזרת השו"ב "הביתה", כלומר: שהתוכניתנים בצה"ל יכתבו בעצמם תוכנה ומערכות, במקום חברות אזרחיות ישראליות שמעסיקות תוכניתנים שהשתחררו. המהלך הזה הביא לחסכון הכלכלי ומאפשר לחיילים לפתח תוכנות מבצעיות, עם חוויית משתמש אחידה.

בין הפרויקטים שמבוצעים כעת תחת מצפ"ן נמנה "טירת האגם". רס"ן רואי ויצפלד, רמ"ד פיתוח התוכנית, אמר כי "מדובר בתהליך מורכב שאנחנו עוסקים בו מזה תקופה, ומטרתו – העברת מערכת טירת האגם מחברה אזרחית לתוך צה"ל. מאחורי זה עומד הצורך במתן גמישות מבצעית רבה יותר, יצירת חוויית משתמש טובה יותר ללקוח ושיפור הביצועים של המערכת".

הוא הוסיף כי "הפרס מראה שאפילו בטווח הקצר, הצלחנו לייצר תוצרים שכבר משפיעים ובאים לידי ביטוי בשטח".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים