אלי אחי מרדכי: "עוד השנה ניישם תוכנית הבראה – צמצום 15% מכוח האדם, מיקור-חוץ וגביית חובות"

בראיון ראשון מאז מינויו למנכ"ל החברה לאוטומציה מדבר אחי מרדכי על רכישתה על ידי One1, הבעיות בחברה וכיצד הוא מתכוון להביא אותה לרווחיות עד סוף 2014

"עד סוף השנה ניישם תוכנית הבראה שתכלול צמצום של 15% מכוח האדם גביית חובות והתייעלות פנים ארגונית, בכלל זה מיקור-חוץ. אני מאמין שהתוכנית הזו תביא אותנו לרווחיות עד סוף השנה", כך אמר אלי אחי מרדכי, המנכ"ל החדש של החברה לאוטומציה, בראיון ראשון לתקשורת מאז נכנס לתפקידו לפני חודשים אחדים.

אחי מרדכי מונה לתפקיד על ידי עדי אייל, יו"ר One1, לאחר שרכשה 51% מהחברה תמורת 12 מיליון שקלים ממרכז השלטון המקומי, שהחזיק בבעלות מלאה עליה מאז ימי קום המדינה. מספר עובדי החברה לאוטומציה מגיע ל-500 ותהליך צמצום כוח האדם, שכאמור – יסתיים עד סוף השנה, אמור למזער את החובות וההפסדים שלה.

בטרם מינויו שימש אחי מרדכי יועץ של החברה לאוטומציה בתהליך המכרז מול השלטון המקומי. הוא החליף כמנכ"ל את משה אלקסלסי, שהיה יו"ר פעיל בחברה מזה יותר מעשור. זו הפעם השנייה בה אחי מרדכי מתיישב על כסא המנכ"ל, לאחר שכיהן בתפקיד זה למשך זמן קצר ב-2010. הוא אמר כי "עזבתי על רקע חילוקי דעות מקצועיים עם היו"ר. לא יכולתי להמשיך". בין שתי תקופות המנכ"לות שלו בחברה לאוטומציה שימש אחי מרדכי כמנכ"ל במספר חברות אחרות וכיועץ, ובשנה שעברה אף התמודד על ראשות מועצת גני תקווה.

"ידענו לאן אנחנו נכנסים ועל כך שמצבה של החברה לאוטומציה אינו טוב, אבל כשהתיישבתי על הכסא בחודש אפריל הבנתי עד כמה אני לא מכיר באמת את החברה", אמר אחי מרדכי. "הבעיה העיקרית היא ניהול לא תקין, מערכת דיווחים ובקרה לא טובה".

"כאשר כינסתי את העובדים לפני כמה ימים וסיפרתי להם את המצב האמיתי, חלק גדול מהם היו בהלם, אף על פי שהם עובדים פה שנים רבות, כי סיפרו להם כל מיני סיפורים", ציין.

מהו המצב האמיתי של החברה?
"חווינו צניחה של מאות אחוזים בתוך שנה. על מנת לסבר את האוזן, החברה לאוטומציה סיימה את 2013 עם הפסד נקי של 38 מיליון שקלים, כאשר ב-2012 הגיעו ההכנסות ל-142 מיליון. החברה הייתה למעשה חדלת פירעון, עם חובות לבנקים ותשלומים שמגיעים לעובדים".

מה כוללת תוכנית ההבראה?
"היא כוללת שני חלקים: פנים ארגוני ומול הלקוחות. על פי הסכם עם הוועד נפטר 30 עובדים במשך חמש שנים, כפי שסוכם עם ועד העובדים, ונפטר או נקצץ בשכר של עוד עובדים בעלי חוזה אישי. כמו כן, כל העובדים הסכימו להורדה בשכר. אני חייב לציין שהיה לנו שיתוף פעולה פורה מאוד עם ועד העובדים, ויש לנו אינטרס משותף לשמור על החברה ולהגן על מקומות העבודה של העובדים.

כמו כן, החלטנו שלא קולטים עובדים חדשים. עיקר הצמצום יהיה ברמת מטה ההנהלה והחלפת בעלי תפקידים בכירים שכיהנו בחברה שנים רבות. ברמה התפעולית, מוציאים למיקור-חוץ שירותים רבים, כמו שירותי שליחויות, ששולמו מתקציב שכר כוח האדם של החברה בעלויות מטורפות ולא מובנות. כמו כן, החלטנו על ריכוז כל העובדים בבניין אחד ובכך לפנות שני בניינים שאנחנו שוכרים באזור פתח תקווה. יש עוד שורה של פעילויות שנבצע.

ברמת הביזנס, קיבלנו החלטה להקפיא את הפיתוח של מערכת השכר שלנו, שהייתה אמורה להתבסס על Oracle Application. זה פרויקט שארך ארבע שנים והיה אחד הגורמים להידרדרות הכספית של החברה. מאידך, אנחנו עומדים לשדרג את מערכת השכר הקיימת, שתהיה מותאמת לתקופה הזו, ובקרוב נצא עם מודולים חדשים".

כיצד אתם מתקבלים אצל הלקוחות? אין זה סוד שהתדמית של החברה לאוטומציה בעיניהם היא לא מן המשופרות…
"אנחנו בהחלט מכירים ומעריכים את הלקוחות שלנו – הרשויות המקומיות. אנחנו הולכים איתם בצעדים מדודים וזהירים. אחד הדברים שגילינו הוא שחלק גדול מפעולות ההשמה של עובדים שלנו ברשויות לא רק שאינן רווחיות, אלא אף מסובסדות. לגבי חלק גדול מהעובדים, הרשויות כלל לא מחזירות את ההשקעה שלנו בהם. אנחנו מנסים להסביר למנמ"רים ולראשי הערים כי עבודה עם ספק שמפסיד לטווח ארוך אינה טובה לשני הצדדים. זהו תהליך לא קל, מורכב, אבל אני מאמין שאנחנו בדרך הנכונה. בנוסף, אנחנו עסוקים בגביית חובות שלא נגבו מהרשויות במשך שנים רבות והן יסייעו לנו לייצב את החברה מחדש".

"אני מעריך מאוד את המנמ"רים ברשויות ומתכוון לעבוד בצמוד עם הפורום החשוב שלהם, כמו גם עם הפורומים של מנהלים אחרים ברשויות, בהם מנהלי חינוך, מנכ"לים וראשי הערים עצמם", הדגיש אחי מרדכי.

לדבריו, "זוהי תקופה שבה יותר ויותר ראשי רשויות מבינים את החשיבות של ה-IT ככלי שיאפשר להם לתת שירות טוב יותר לתושבים, להקל עליהם בהרבה מאוד פעולות, בדיוק כמו הממשלה. אנחנו שמים דגש חזק על תחום המובייל ועל אפליקציות שמאפשרות לתושבים לבצע פעולות רבות מול הרשות".

אחי מרדכי דיבר על חוק המכרזים ואמר כי הוא "מקשה גם עלינו, לא רק על ראשי הרשויות, משום שכדי לעמוד בתקנות, כותבי המכרזים מכניסים הרבה יותר תכולה במחירים נמוכים, שאנחנו לא יכולים לעמוד בהם. אנחנו מנסים לשנות את זה וכאן אנו מצפים לשיתוף פעולה של כל הספקים, שכן המצב נעשה קשה מיום ליום".

בסופו של יום, האם רכישת החברה לאוטומציה על ידי One1 הייתה הימור נכון?
"ראשית, לא היה פה הימור מיוחד במינו מעבר לכל אלמנט של אי ודאות שקיים בכל מהלך עסקי. הדברים נבדקו היטב. מדובר במגזר שלא היינו בו עד כה וטמון בו פוטנציאל עסקי. לדעתנו, זה שוק שהולך להתרחב ולהתפתח. אנחנו רוצים לעבוד עם כל הגורמים בשוק הזה, במיוחד עם המנמ"רים. יש לנו עובדים מסורים ונאמנים שפיתחו מערכות ברמה גבוהה מאוד, מעוררת כבוד, ואנחנו רואים בהם נכס. ההבראה היא בעיקר בהנהלה ובמטה, כדי לממש מדיניות נכונה, שתביא את החברה לרווחיות כבר בסוף שנה זו. אני מאמין בזה ובטוח שנצליח".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. אזרח

    אנשים קטנים שמתמנים לתפקידים גדולים עושים את הדברים הכי מטומטמים. מפטרים.

אירועים קרובים