מתי שם טוב, אקס ליבריס: "החברה היתה צריכה לעבור שינוי תרבותי במעבר מתוכנה 'רגילה' לשירות ענן"

"מוצר החיפוש שלנו משרת היום כ-2,000 לקוחות בענן ולשירות ה-ERP בענן הצטרפו כ-300 אוניברסיטאות מרגע השקתו לפני כשנה וחצי ועד היום", מספר שם טוב בראיון משותף לאנשים ומחשבים עם סמנכ"ל הפיתוח - עמרי גרסון, ומנהל השיווק - דביר הופמן ● לדברי גרסון, "לפני המעבר לענן, צוות הפיתוח שלנו חי במעין בועה. היום, בגלל שאנחנו יורדים כל הזמן לייצור, צוות הפיתוח מעורב בהכל" ● הופמן: "כל העבודה שלנו מול הלקוחות השתנתה"

מתי שם טוב, נשיא ומנכ"ל אקס ליבריס

אקס ליבריס, ספקית עולמית גדולה של מערכות ERP לספריות אקדמיות, השלימה בשלוש השנים האחרונות מהפך שלא הרבה חברות הצליחו לבצע. מחברה שמכרה רשיונות ושלחה צוותי התקנה לכל העולם, הפכה אקס ליבריס לחברת ענן. בראיון משותף לאנשים ומחשבים, הסבירו מנכ"ל החברה – מתי שם טוב, סמנכ"ל הפיתוח – עמרי גרסון, ומנהל השיווק – דביר הופמן, את משמעות המעבר.

"אקס ליבריס הוקמה לפני 25 שנה כחברת המיחשוב של ספריית האוניברסיטה העברית", אמר שם טוב. "היום התוכנה שלנו מנהלת 5,000 ספריות אקדמיות ב-80 מדינות בעולם, ומגלגלת מחזור מכירות של 100 מיליון דולרים בשנה. החברה מעסיקה 550 עובדים ב-12 סניפים ברחבי העולם, מתוכם כ-300 במרכז שבירושלים".

אקס ליבריס נמצאת היום בבעלות קרן ההשקעות האמריקנית גולדן גייט קפיטל (Golden Gate Capital) ועל לקוחותיה נמנות הספריות של כמה מהאוניברסיטאות הנחשבות ביותר בעולם, דוגמת הרווארד, קורנל וקולומביה שבארצות הברית, אוקספורד וקיימברידג' שבבריטניה, ועוד. לחברה הירושלמית שני קווי מוצרים: מוצר ניהול הספרייה – שהוא בעצם מערכת ERP שבעזרתה מקטלגים את הספרים, מתקצבים את רכישתם ומנהלים את השאלתם לסטודנטים; ומערכת נוספת, שמאפשרת לחפש בספרים ובכתבי העת האקדמיים.

"החברה היתה צריכה לעבור שינוי תרבותי במעבר מתוכנה 'רגילה' לשירות ענן", סיפר שם-טוב. "ההחלטה על המעבר היתה החלטה אסטרטגית, שהתקבלה לפני ארבע-חמש. בשלב הראשון העלינו את תוכנת החיפוש ולאחר מכן את תוכנת ה-ERP. מוצר החיפוש שלנו משרת היום כ-2,000 לקוחות בענן ולשירות ה-ERP בענן הצטרפו כ-300 אוניברסיטאות מרגע השקתו לפני כשנה וחצי ועד היום".

גרסון: "מדובר במעבר טכנולוגי, עסקי ותפעולי, שכולל היבטים של חיסיון מידע, היבטים משפטיים, היבטים כלכליים ועוד. למרות זאת, הצלחנו לעבור לענן בהצלחה, תוך שמירה על גידול בהכנסות וברמת הרווחיות. השינוי המרכזי שעובר על מחלקת הפיתוח הוא שינוי תרבותי, שממנו נובעים גם תפקידים חדשים ומתודולוגיות חדשות. צריך להבין שבעולם של הענן, כאשר מדובר במערכת מרובת משתמשים, יש דברים שמתגלגלים לגמרי אחרת. לדוגמה, אנחנו משחררים היום עדכון גרסה פעם בחודש, וברגע שהיא יוצאת – כולם חשופים אליה".

בנוסף, אמר גרסון, "אנחנו משתמשים בשיטות פיתוח אג'יליות ובודקים כיצד כל תכונה חדשה תשפיע על הלקוחות. אנחנו יכולים לעשות זאת בזכות הגישה שלנו לנתוני הלקוחות והידע שלנו לגבי האופן שבו כל לקוח קינפג את המערכת. אנחנו יכולים לעשות סימולציית התקנה של הגרסה החדשה לפני שהיא יוצאת, כדי לראות כיצד היא תראה בסוף החודש על בסיס נתוני אמת".

לפני המעבר לענן, הוסיף גרסון, "צוות הפיתוח שלנו חי במעין בועה. היום, בגלל שאנחנו יורדים כל הזמן לייצור, צוות הפיתוח מעורב בהכל: הוא עובד יחד עם צוות הענן, מנחה אותו כיצד לבנות את הפרודקשן, מחליט מה תהיה הטופולוגיה של ההתקנה, מציג דרכים להשגת זמינות גבוהה יותר, ועוד".

לדברי הופמן, מנהל השיווק, "בשנה האחרונה צורפו למעלה מ-170 מוסדות למערכת ה-ERP, כאשר במקום לבצע עדכון בכל שנה או שנה וחצי, הם מקבלים תכונות חדשות כל חודש. גם השיווק והעבודה מול הלקוחות מחייבים שינוי גישה, שהרי כל גרסה כזו מחייבת אותנו להוציא סרטון הדרכה חדש ולעדכן את המדריך האינטראקטיבי. כל העבודה שלנו מול הלקוחות השתנתה".

בעתיד, הוסיף הופמן, תתרחב החברה לטיפול בסוגי מידע נוספים לעולם האקדמי גם מחוץ לספריות, כגון ניהול מחזור חיי מידע מחקרי.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים