"חוק המחשבים המעודכן יהווה תחמושת קריטית במלחמה נגד עבריינות מקוונת במדינת ישראל"

"אני בספק אם לישראל כמדינה וכחברה יש את היכולת לספוג נזקי אסון 11 בספטמבר קיברנטי", אמר סגן ניצב שופן בכנס אבטחה שערכה בזק בינלאומי ● חשף: בשבועות האחרונים היחידה לחקירת פשעי מחשב במשטרה עצרה נוכל סדרתי שפעל ברשת ומצאה מי העלה לרשת סרטים המכפישים את הדרוזים בצפון הארץ

"הצעות חוק בכנסת הדנות בתיקונים לחוק המחשבים מ-1995 יספקו למשטרה יכולות נוספות במאבקה מול הפושעים הקיברנטיים לסוגיהם – אלו הנעזרים במחשבים, אלה הפועלים בתחום הלבנת הון ואלו העוסקים בטרור. חוק המחשבים המעודכן יהווה תחמושת נוספת וקריטית במלחמה נגד עברייני הרשת במדינת ישראל", קבע סגן ניצב יצחק שופן, ראש מפלג עבירות מחשב, יחידת לה"ב 433 במשטרת ישראל. שופן היה דובר המפתח בכנס אבטחת מידע שנערך הבוקר (ג') בחסות בזק בינלאומי.

לדברי שופן, שהייתה זו הופעתו הראשונה בתפקידו החדש כראש המפלג, על שולחן הכנסת מונחות הצעת חוק לתיקון חוק המחשבים, העוסקת בהיבטים של תקפותן של הראיות הדיגיטליות. "הצעת החוק החדשה מעצימה את יכולות האכיפה של המשטרה", אמר סנ"צ שופן, "היא מתירה חיפוש סמוי, משמע חיפוש בלא ידיעת בעל המחשב. היא מאפשרת חדירה למחשב בלא צו, אם קיים חשש לעבירה חמורה. בנוסף, היא קובעת שקבלת תקשורת תוך כדי חדירה למחשב – לא תיחשב כהאזנת סתר, וכן שחדירה בהסכמה של בעל המחשב לא תחייב צו שופט". לדברי שופן, "הצעת החוק, אם תאושר, תגביר את יכולת האכיפה של המשטרה ותזרז את פעולתה בעולם מניעת הפשעים ברשת".

שופן הזכיר למשתתפים, כי בימים אלה מלאו 23 שנים לחקירת המחשב הראשונה: ביוני 1986 העיתון ידיעות אחרונות פירסם ידיעה בלתי שגרתית לפיה "מורה לאלקטרוניקה מטבעון העביר סמים בג'וקים אלקטרוניים". על הידיעה היה חתום שליח גלי צה"ל בניו יורק דאז, יעקב אילון. בדיעבד התברר, כי הידיעה בדויה והמורה אושפז בבית החולים מעוגמת הנפש שנגרמה לו. חקירת המשטרה העלתה שאת המעשה ביצע נער מטבעון, תלמידו של המורה, שהיה גאון מחשבים, וידע לפרוץ למערכות באמצעות גניבת מספרי חשבון וסיסמאות ברשת המחשבים של בזק, "ישראנט". הוא נקם במורה על שפגע בו, לטענתו, בשל היותו דיסלקטי. כך, פיצח את הסיסמא של אילון, חדר לחשבון שלו, ושלח בשמו את הידיעה הפיקטיבית.

לדברי שופן, המפלג שבראשותו מצוי בקשר עם מקבילותיו בעולם, לרבות בעבודה משותפת עם האינטרפול, והם היו מעורבים במניעת איום ברשת שכוון נגד נשיא צרפת, ניקולא סרקוזי, איום שהיה אמור להתממש ביום הבסטיליה האחרון. "נדרש שילוב כוחות תוך-ארגוני, בין ארגונים, ובין מדינות במסגרת המאבק בפשיעה הקיברנטית", אמר סנ"צ שופן, "זאת על מנת שאם חס וחלילה יהיה אסון ה-11 בספטמבר קיברנטי, לא תשאל ועדת החקירה מדוע לא שולבו הכוחות יחדיו. האם יש לישראל, כמדינה וכחברה, היכולת לספוג נזקי ה-11 בספטמבר קיברנטי? אני בספק".

"יש קשר בין מצב כלכלי והגידול בפשיעה המקוונת", קבע קצין המשטרה, "ככל המיתון יחריף, קצב אירועי אבטחת המידע יגבר. 'העוקץ הניגרי' בגרסה הקיברנטית הוא להיט, זו תופעה שמתרחבת ויש לתת עליה את הדעת במעגלי האבטחה השונים". לדבריו, "ארגוני הפשע מנצלים את יכולת ההונאה שברשת, בהפעלת מומחי מחשב לצרכיהם. בעבר ארגוני פשע לקחו יועצים משפטיים ורואי חשבון, ואילו בשנים האחרונות הם שוכרים את שירותי ההאקרים לסוגיהם". הוא הוסיף, כי "המשולש שצלעותיו הם ארגוני פשע, הלבנות הון ומימון טרור, וכסף מזומן – הוא גוף המאיים לחלוטין על חברות ומדינות. היכולת הכלכלית מביאה ליכולת טכנולוגית, ומניבה לארגוני הפשע והטרור משקל סגולי וכוח".

סנ"צ שופן סיפר על שני מקרים בהם היחידה בראשותו הייתה מעורבת. האחד, גילוי ומעצר של נוכל ש-"עקץ" אנשים באופן סדרתי ברשת, לאחר שחדר למאגרי נתונים של חברות. חקירה של אנשי המפלג הביאה לאיתורו ומעצרו עד תום ההליכים. השני, בו היחידה סייעה להשקטת הסכסוך העדתי שפרץ באחרונה בין הדרוזים והנוצרים בצפון הארץ, שכלל גם יריות בין הניצים. במסגרת המאבק, הועלו ליו-טיוב סרטים ובהם הסתה נגד העדה הדרוזית, הכוללים בחורות ערומות וראשי חזיר. שיתוף פעולה של אנשי היחידה עם גורמי ביטחון נוספים בארץ ובחו"ל, הביא לאיתור החשודים במעשה, ולהסרת התמונות מהרשת.

"חל שינוי במהות הפעילות של היחידה", סיכם סנ"צ שופן, "מגוף פורנזי במהותו, מגיב, הוא עתיד להפוך לגוף חושף החוקר באופן התקפי".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים