אגד: IT לניהול 3,500 קווים, 3,000 אוטובוסים ו-5,000 נהגים

בכירים במערך המיחשוב של אגד הדגימו לחברי פורום HR מבית אנשים ומחשבים כיצד ה-IT מסייע לניהול החברה ● חברי הפורום סיירו במטה אגד בקריית שדה התעופה והתרשמו מכמה מהמערכות של החברה, בהן מערכת ליצירת תקשורת ישירה עם העובדים, מערכת קדם שכר ומערכת מחסן נתונים

"מערכות ה-IT הרבות מסייעות לאגד לטפל במערך לוגיסטי מורכב, שופע עובדים אוטובוסים וקווים", כך אמר שמעון אור, מנהל חטיבת משאבי אנוש ושכר בחברה.

אור דיבר בפתח מפגש של פורום HR מבית אנשים ומחשבים. הפורום סייר אתמול (ד') בבית אגד בקריית שדה התעופה. במהלך הסיור הוצגו למשתתפים חלק ממערכות ה-IT של אגד.

לדברי אור, אגד נוסדה כקואופרטיב ב-1933 ולפני 15 שנים החלה המדינה בהליך הפרטה של החברה, שבמהלכו נלקחו מידי אגד כ-25% מהקווים. הוא ציין שיש לאגד ארבע חברות בת: אגד היסעים, אגד תעבורה, אגד תיור ונופש ואגד החזקות. אגד מסיעה מיליון איש מדי יום ו-3,000 אוטובוסיה גומעים 720 אלף ק"מ ביממה, ב-3,500 קווים. באגד 2,000 חברים ו-5,000 שכירים, הוסיף, והיא פעילה גם בכמה מארצות אירופה.

יוסי מוסטוב, מנמ"ר החברה, ציין שהוטמעה בה מערכת ERP של אורקל (Oracle), "בתוך פרק זמן לא ארוך, של עשרה חודשים. ה-'חינוך מחדש' איך להשתמש במערכת הזאת לא היה קל. השקענו בהדרכה כסף לא מבוטל מכלל ההשקעה בפרויקט". לדבריו, "אגד עברה בעשור האחרון מהפכה מיחשובית וכיום היא מרושתת מכל היבטיה, עם שלל מערכות IT ועם החטיבה בראשה אני עומד, שמונה 100 אנשי IT".

מיכל שטל, מנהלת מערכות כספים ומשאבי אנוש בחטיבת המיחשוב של החברה, אמרה ש-"יש באגד תהליכים רבים שמצריכים ניירת רבה, ואנחנו נמצאים במהלכו של תהליך שבסיומו נהיה ארגון ללא נייר". היא ציינה שאתגרי המיחשוב של אגד נובעים מניהול כמות גדולה של עובדים, שפזורים בסניפים ובמוסכים לאורכה ולרוחבה של הארץ, תחלופת תפקידים גבוהה, חיבור העובדים ליעדי החברה וריבוי מערכות ופלטפורמות.

שטל הציגה כמה ממערכות ה-IT של אגד. אחת מהן היא מערכת בקשות והודעות ליצירת ערוצי תקשורת ישירה ומהירה עם העובדים. זו נועדה לנהל את בקשות החופשה של הנהגים, על מנת להיערך מראש למצוא להם מחליפים. מערכת נוספת היא קדם שכר, לעדכון הנתונים על ידי העובדים. מערכת מחסן נתונים מאגדת נתונים ממערכות תפעוליות רבות ומספקת למנהלים מידע שמאפשר להם לטייב את הליכי קבלת ההחלטות ולהציף נתונים חריגים, דוגמת נהגים שעשו יותר מדי תאונות דרכים או עבירות תנועה בפרק זמן קצר, איחורים או בעיות בטיחות.

היא סיימה בציינה שמרכז המידע של אגד מתופעל במיקור-חוץ על ידי בזק און ליין.

חן עמרם, מנהל מערכות פתוחות בחטיבת המיחשוב של אגד, תיאר את תשתיות המיחשוב בחברה. "הן מורכבות בעיקר ממערכות הפעלה ומערכות שליטה ובקרה של מיקרוסופט (Microsoft), מערכי איחסון ושרתים של HP ומערכות תקשורת וטלפוניה של סיסקו (Cisco)", אמר.

הוא ציין שאתרי אגד מבוזרים בין 100 סניפים, כאשר הדטה סנטר נמצא במטה החברה בקריית שדה התעופה ואתר הגיבוי נמצא בחיפה. "יש באגד 2,500 משתמשי מחשב ובכ-1,000 אוטובוסים נכללות רשתות Wi-Fi חופשיות לשימוש הנוסעים", הוסיף. "צי האוטובוסים מנוהל בתקשורת מלאה למטה החברה. אתר החברה נמצא בה ולא באירוח, וגולשים אליו מדי יום 120 אלף איש. כמו כן, אנחנו מצויים תחת מתקפות קיברנטיות יומיומיות".

עמרם סיים בציינו, כי "בימים אלה אנחנו עובדים על מערכת מוסך מבוססת מיקרוסופט. בעתיד נטפל בנושאי מערכת סדרן ומערכת מיטוב של זמני האוטובוסים, שיבוץ נהגים ותכנון תנועה".

חברי הפורום סיימו את הסיור בביקור בחדר המצב של אגד, בו הוצגה להם מערכת השליטה והבקרה של החברה.

אירועים קרובים