איתי הל-אור, המי"ל: "איתור מרכיבי ההנעה של העובד הוא המפתח להבנה של ניהול המשאב האנושי"

"חשוב לזכור שהנעה כוללת שלושה מרכיבים: מאמץ, כיוון והתמדה של העובד - ויש צורך למצוא מנגנונים שיעודדו כל אחד מהם", אמר הל-אור בהרצאה שנשא בפני משתתפי קורס המנמ"רים של ג'ון ברייס מכללת היי-טק וקבוצת אנשים ומחשבים ● לדבריו, "מנהל שישכיל לרכוש כלים ומיומנויות לניהול והשפעה מול המשאב האנושי, ישדרג משמעותית את הישגיו בתפקידו הניהולי - ולפיכך זהו צורך מחויב מציאות"

"איתור מרכיבי ההנעה של העובד הוא המפתח להבנה של ניהול המשאב האנושי", קבע איתי הל-אור, מרצה מוביל בתחום מיומנויות ניהול במי"ל (ר"ת המרכז הישראלי לניהול). הל-אור אמר את הדברים בהרצאה שנשא בפני משתתפי קורס המנמ"רים של ג'ון ברייס מכללת היי-טק וקבוצת אנשים ומחשבים. הל-אור התמקד באתגרים ובמגמות שבניהול המשאב האנושי בתחום ה-IT ודיבר על הגורמים להנעה אפקטיבית של העובדים באמצעות ניהול נכון.

לדבריו, "בעולם ה-IT, בו רוב העובדים מקודמים בהיררכיה הניהולית על פי יכולותיהם המקצועיות – ולא על פי יכולות הניהול שלהם, נוצר פעמים רבות פער בין האתגרים שמציב הניהול כמקצוע, לבין הידע והיכולות של המנהלים. הקושי לנהל אנשים גדל כאשר נדרש מהם במסגרת פרויקטים שונים לנהל צוותים שאינם תחת סמכותם הניהולית הישירה, כמו למשל בניהול מטריציוני. מנהל שישכיל לרכוש כלים ומיומנויות לניהול והשפעה מול המשאב האנושי, ישדרג משמעותית את הישגיו בתפקידו הניהולי – ולפיכך זהו צורך מחויב מציאות".

"בעבודתי נפגשתי עם מנהלים רבים המתלוננים, כי אין להם דרך להניע עובד בעייתי מבלי היכולת לשפר לו את תנאי השכר או לקדם אותו – כך שההשפעה האמיתית על העובד קטנה", סיפר הל-אור למשתתפים. "אולם, לאחר בדיקה עם העובד, מתברר לרוב כי מה שמניע אותו הם גורמים אחרים לחלוטין".

בהמשך, הזכיר הל-אור מחקר שערך קובץ' בשנת 1999 בקרב עשרת אלפים חברות שונות: "הוא שאל מנהלים מה הדבר החשוב ביותר לדעתם לעובדים שלהם בעבודה ולאחר מכן שאל את אותה השאלה את העובדים. באופן מפתיע, התשובות של המנהלים והעובדים היו שונות בתכלית. המנהלים דירגו את השכר במקום הראשון, ולאחריו קביעות, קידום ותנאי עבודה טובים. העובדים, לעומת זאת, דירגו במקום הראשון הערכה מלאה לעבודתם, לאחריה עניין בעבודה, שיתוף בקבלת החלטות ורק אז שכר. פער זה יכול ללמד אותנו כי חלק גדול מהמנהלים אינם יודעים מה מניע את עובדיהם ולפיכך אינם עושים שימוש בכלי ניהול העשויים ליצור שינויים משמעותיים בתוצאות".

הל-אור הציג בפני המשתתפים כמה עקרונות לניהול והנעת עובדים, אשר המשותף להם הוא הצורך לזהות את צרכי העובד ולאתר את מה שיש ביכולתו של המנהל לספק. "הדרך הקלה ביותר היא פשוט לשאול את העובד מה חשוב לו עם כניסתו לתפקיד ושוב לאחר מכן, בשיחה אישית אחת לרבעון. חשוב לשאול את השאלה פעם נוספת בזמן שהעובד עוזב את הארגון, וחושף ביתר קלות את שעל ליבו".

"תופתעו לגלות שהצרכים משתנים בין עובד לעובד", הדגיש הל-אור. "יש עובדים שידגישו את חשיבות היציבות בעבודה והקושי להתמודד עם שינויים – כמו פגישות שנקבעות במפתיע ומוציאים אותם מאיזון. אדיג'ס במודל PAEI מכנה אותם הטיפוס המנהלי. עובדים אחרים ידברו על הצורך בגיוון ועניין, ואחריות על משימות יצירתיות (הטיפוס היזם). יש עובדים שמה שחשוב להם הוא יחסי האנוש וההכרה וההערכה מצד המנהל (הטיפוס המתכלל), ויש עובדים שהמוטיבציה שלהם תגדל בעקבות הרחבת האחריות והסמכות (הטיפוס המשימתי)".

הוא ציין, כי "חשוב לזכור שהנעה כוללת שלושה מרכיבים: מאמץ, כיוון והתמדה של העובד – ויש צורך למצוא מנגנונים שיעודדו כל אחד מהם בכמה רמות: ברמת הארגון, יש להציב חזון מטרות ויעדים, לבנות תמריצים תואמים ולקיים פעילויות גיבוש וטקסים; ברמת הצוות, כדאי ליזום פעילויות כמו ישיבות צוות, הדרכות והגדלת תפיסת חשיבות הצוות. ברמת הפרט, יש לדאוג למשוב חיובי, גיוון בתפקיד, ציון בפני ההנהלה הבכירה ופיתוח אישי ומקצועי".

לסיום, ציטט הל-אור את צ'רלס שוואב, שנשאל על ההצלחה שלו כמנהל: "בכל ניסיוני הרב, לאחר שפגשתי הרבה אנשים גדולים מכל קצוות העולם, טרם פגשתי אדם – מצליח כלל שיהיה – אשר לא התאמץ יותר והפיק מעצמו יותר באווירה של הכרה ועידוד, מאשר באווירה של ביקורת".

קורס המנמ"רים של ג'ון ברייס מכללת היי-טק וקבוצת אנשים ומחשבים, הינו הקורס המוביל והיוקרתי ביותר בישראל בתחום מערכות המידע. בקורס עברו בשנים האחרונות מאות מבכירי מנהלי מערכות המידע בארץ, לצד אנשי מקצוע רבים בתחום. הקורס זוכה להכרה על ידי גופים ציבוריים רבים ומהווה את תעודת הכניסה לתפקיד המנמ"ר בארגונים רבים. את הקורס מנחה מקצועית בנצי שפירא, אשר שימש במשך שנים רבות כמנמ"ר של ארגונים מובילים במשק, כגון קוקה-קולה, פלאפון וידיעות אחרונות.

המחזור הבא של הקורס ייפתח במהלך מרץ.

תגובות

(2)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. ימית אסולין

    הזכיר הל-אור מחקר שערך קובץ' בשנת 1999 בקרב עשרת אלפים חברות שונות האם אפשר לקבל את השם המדויק של המאמר של קובץ' שכולם מצטטים?

  2. ליאור

    תודה מאמר מצוין שהפיל לי כמה אסימונים

אירועים קרובים