על מכירות, קריאת מחשבות וקסמים

המנטליסט, הקוסם ואמן החושים ליאור מנור, מספר בראיון לאנשים ומחשבים על הפורמט הייחודי שפיתח ב-20 השנים האחרונות, המשלב מעשי קוסמות וקריאת מחשבות מרתקים, עם מסרים שיווקיים שחודרים לתודעת הקהל ומגבירים את המכירות ● מרבית פעילותו מתמקדת בחברות היי-טק בארץ ובחו"ל ● "אני לומד את החברה שבפניה אני מופיע, ומחבר מסרים שיווקיים שמשולבים בתוך ההופעות שלי", הוא מסביר ● המופע הראשון מהסוג הזה נערך בחגיגות העשור להקמת קבוצת אנשים ומחשבים - והוא זה שפתח לו את הדלת לקריירה אותה הוא מטפח עד היום

לא מכבר ערכה HP-אינדיגו כנס לעובדיה בברצלונה שבספרד. החלק האמנותי של הכנס היה מופע של המנטליסט, הקוסם ואמן החושים, ליאור מנור. מנור שיחק במשך שעה ארוכה עם הקהל: הוא העלה עובדים לבמה, ביקש מהם לצייר מבלי שיראה, ואחר כך ניחש בדייקנות מדהימה את תוכן הציורים – ואף הראה לקהל איך מכונות הדפוס מדפיסות את הציורים שצוירו על הבמה, למרות שאיש לא יכל לצפות קודם לכן איך הם ייראו.

מנור, שללא ספק נחשב לאמן מהשורה הראשונה, מתמקד בז'אנר של תחום הקוסמים בשם מנטליזם או אמנות חושים. באנגלית, מנור הוא Corporate Entertainer (בתרגום חופשי: "בדרן תאגידים"), המופיע בעיקר בפני חברות היי-טק ישראליות ובינלאומיות בכנסים ובתערוכות. "הקוסמות היא רק חלק מהפעילות שלי, העיקר זה הכרות עם החברה", מסביר מנור בראיון לאנשים ומחשבים.

מתי נחשפת לראשונה לעולם הקוסמות?
"החשיפה הראשונה שלי לקסמים היתה כאשר אבא שלי הביא לי במתנה ערכת קסמים. זה מאוד מצא חן בעיני: התחלתי להישאב לזה, כתחביב. הופעתי בחגיגות, כמו ברי מצווה וימי הולדת, בעיר הולדתי, חולון. השיא היה כשהייתי בן 13: הופעתי בקונסברטוריום בעיר בפני כ-100 איש. אז גם הבנתי שיש לי פחד קהל…

מצד שני, למדתי להכיר את עצמי והבנתי שאני נמשך לעולם הקוסמות, וזה היה הגיוני – מפני שמאז ומעולם אהבתי אתגרים מתוכמים, טכנולוגיה, סרטי ג'יימס בונד ומדע בדיוני. למרות זאת, עשיתי הפסקה ארוכה כאשר גויסתי לצה"ל, ובהמשך – כאשר פניתי ללימודי מדעי המחשב באוניברסיטת תל אביב".

מה גרם לך לחזור קוסמות?
"בזמן הלימודים באוניברסיטה צפיתי בהופעה של רוני שכנאי, שהיה אז גדול הקוסמים בישראל, וזה החזיר לי את החשק לחזור ולעסוק בתחום. הלכתי ללמוד קוסמות אצלו, אך בעיקר לימדתי את עצמי – כי כפי שאמרתי, אני אוהב אתגרים מורכבים.

מיד אחרי הלימודים פגשתי לראשונה את דליה פלד, שכבר אז היתה קוסמת מפורסמת. היא אירחה אותי בבית החייל, באירוע לרגל חגיגות העשור להקמת קבוצת אנשים ומחשבים. הופעתי מיד אחרי דני סנדרסון ולהקתו. האירוע הזה למעשה פתח בפני את הדלת לעולם הקוסמות כמקצוע, ממנו אני מתפרנס עד היום.

בעקבות התגובות הנלהבות שקיבלתי, קישרה אותי פלד עם חברות נוספות בענף ההיי-טק, ששכרו אותי להופיע באירועים שהן ערכו ללקוחות ולעובדים. הקשר הראשון היה עם דיגיטל (Digital) ההיסטורית, שהפיקה מדי שנה את כנסי דקוס (DECUS) – ארגון המשתמשים של החברה. חברתי לשלום אלקין, אחת מדמויות המפתח בחברה באותם ימים. מאז אותו כנס בשנת 1991 ועד היום אני מופיע בפורמט הזה.

בכנסים האלו הבנתי את הפוטנציאל שקיים בחיבור שבין שיווק, קידום מכירות וקוסמות. למעשה, המצאתי פורמט שאותו אני מריץ כבר שנים רבות ומתפרנס ממנו בארץ ובחו"ל. הקוסמות היא רק אמצעי להעביר את המסרים השיווקיים".

מנור (מימין) עם שלום אלקין מדיגיטל, באחד מכנסי דקוס

תוכל בבקשה לפרט?
"המתכונת של הפורמט מאוד פשוטה: אני לומד את החברה – מה היא עושה, איזה תכנים היא רוצה להעביר בכנס ומה המטרות השיווקיות שלה. לאחר שלמדתי את הנושא וישבתי עם כל האנשים הרלוונטיים בארגון, אני מחבר בהתאם פעילויות שונות עם הקהל, מנחש מה הם חושבים או כותבים. כך, אני יוצר קודם כל עניין בקהל, ובאמצעותו מעביר את המסרים של החברה.

הופעה בתערוכה היא פרויקט הרבה יותר מורכב, במיוחד בחו"ל. אתה נמצא במרכז כנסים ענק, עם עשרות מציגים, ותפקידך הוא לגרום לכך שאלפי המבקרים יעצרו בביתן שלך, ישמעו את המסרים השיווקיים וכמובן יקנו. בין החברות שהופעתי עבורן במקומות רבים בעולם, ניתן למנות את סאיטקס (Scitex), רדוור (Radware), צ'ק-פוינט (Check Point), מג'יק ועד רבות אחרות".

מה ההבדל בין קסמים לבין מנטליזם?
"אני יודע שיש סברה בציבור, לפיה מנטליסט הוא אדם שניחן בתכונות על-אנושיות – ויש גם כמה כאלו שעשו מזה קריירה. אני אדם, כמו כולם. היכולת שלי להצליח לצפות מעשים, לנחש מה אתה תגיד או איזה צבע אתה בחרת, מבוססת על תורה יסודית מאוד, שכוללת תחומים רבים, כמו לימוד שפת הגוף. יש בזה גם לא מעט פסיכולוגיה – למרות שאני לא פסיכולוג, הרבה מאוד כריזמה ועבודה בינאישית מול הבנאדם שאתה 'מתמודד' מולו. אין פה לא טריקים, לא רמאויות ולא ניחושים. זה עניין של מודעות, למידה ומעקב אחר אנשים".

יש עתיד למקצוע הזה? יש דור צעיר?
"כן, בהחלט. יש הרבה יותר מודעות למקצוע היום ויש גם אנשים שרוצים ללמוד. אני חייב לומר שזה לא מעט בזכות הפעילות של דליה פלד. כנשיאת אגודת הקוסמים, היא פועלת במשך שנים לשיפור מעמד המקצוע – ולדעתי היא הצליחה. ההוכחה לכך היא, שמופעי קסמים למיניהם ממלאים אולמות – מה שלא היה פעם, וגם העובדה שבזכות פעילות האגודה, הגיעו לפה קוסמים בינלאומיים מהשורה הראשונה, שבעבר לא באו. אני חושב שזה טוב".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים