איגוד האינטרנט הישראלי מביע "התנגדות חריפה לפגיעה בחופש האינטרנט" על רקע ועידת ITU בדובאי

אם תתקבל ההצעה של ארצות הברית וקנדה בוועידה, יקשה הדבר על מדינות דוגמת רוסיה וחלק ממדינות המזרח התיכון ואפריקה, לפקח על האינטרנט, ולטענת המבקרים - גם להפעיל צנזורה ● עו"ד מי-טל גרייבר שורץ, איגוד האינטרנט: "השינויים שמנסות לקדם המדינות הלא דמוקרטיות, יאפשרו להן להפעיל את כוחן במסגרת תקנות התקשורת העולמיות, על מנת לשלוט, להגביל ולתפעל את האינטרנט כראות עיניהן"

איגוד האינטרנט הישראלי, יחד עם משרד התקשורת, פרסם הבוקר (ד') נייר עמדה תקיף, המביע התנגדות חריפה לפגיעה בחופש האינטרנט. בכך חברה ישראל לארצות הברית, קנדה ומדינות האיחוד האירופי, המתנגדות לאותם השינויים ודוגלות במדיניות חופש הביטוי, השקיפות ונייטרליות התעבורה ברשת. "איגוד האינטרנט הישראלי מביע התנגדות חריפה לפגיעה בייחודה של רשת האינטרנט כגורם קידמה אנושית המקדם מסחר, חופש ביטוי וערכי שיתוף, נאורות ושוויון", נמסר.

המאמצים של ארצות הברית וקנדה, בתמיכה של מדינות האיחוד האירופאי, להשיג רוב להצעה שלהן, שאמורה לחסום את השינויים שמציעה רוסיה באמנת האינטרנט – עדיין לא נחלו הצלחה. לפיכך, משקיעים צופים מאבקים קשים בהמשך המערכה שתתנהל בוועידה של 193 המדינות החברות באיגוד התקשורת העולמי של האומות המאוחדות (ITU), אשר נפתחה ביום ב' השבוע בדובאי ותימשך 12 ימים.

על פי ההצעה של ארצות הברית וקנדה, התחולה של השינויים תוגבל לחברות טלקום, והם לא יחולו על חברות אינטרנט, דוגמת גוגל (Google) או פייסבוק (Facebook). אם תתקבל ההצעה, הדבר יקשה על מדינות דוגמת רוסיה וחלק ממדינות המזרח התיכון ואפריקה, לפקח על האינטרנט באמצעות ITU – ולטענת המבקרים גם להפעיל צנזורה.

בארצות הברית, אשר ממלאת תפקיד מכריע בהסדרה של רשת האינטרנט באמצעות גופים דוגמת ICANN (ר"ת Internet Corporation for Assigned Names and Numbers), מתנגדים בתוקף להגבלות החדשות, וטוענים כי הן עלולות להגביל את החדשנות ולפגוע בחופש המסחר. בעמדתה של ארצות הברית תומכות המדינות החברות באיחוד האירופאי וכן קנדה, אוסטרליה, ניו זילנד, מכסיקו ומדינות נוספות. מהעבר האחר, מלבד מדינות אפריקה, תומכת גם סין בהצעה של רוסיה, על פי דיווחים שונים.

בטיוטה של הצעת רוסיה שדלפה לתקשורת צוין, כי "למדינות החברות תהיה זכות ריבונית להסדרת … הקטע של האינטרנט שעובר בשטחן". שגריר ארצות הברית ל-ITU, טרי קריימר, ציין כי התוכניות של מוסקבה יעניקו לממשלות זכות "לנתב תעבורה, לבדוק תכנים, ולטעון כי מדובר בעניין לאומי פרטי שלהן". התוצאה עלולה להיות הגבלה של חופש הדיבור והסחר.

עו"ד מי-טל גרייבר שורץ, סמנכ"ל קשרי ממשל ומשפט באיגוד האינטרנט הישראליכל הסכם שיאפשר לממשלות להסדיר תעבורה בשטחן עלול לאיים על אינטרסים עסקיים של ארצות הברית, משום שמרבית התוכן באינטרנט מקורו בארצות הברית, מאוחסן בשטחה או מנותב דרכה. ארצות הברית, לפיכך, תהיה המפסידה העיקרית אם ההצעה תעבור.

דובר ITU מסר, כי לפי שעה המגעים נמשכים וכי הדיונים הרשמיים בסוגיות אלה יחודשו רק ביום ו'. נציגים של כ-150 מדינות הגיעו לוועידה, שבה אמורים להתקבל שינויים באמנת האינטרנט, לראשונה מאז שנת 1988. שינויים אלה אמורים לשקף את ההתפתחויות המשמעותיות שחלו מאז הפעם האחרונה שבה עודכנה האמנה, ובכלל זה החדירה של רשת האינטרנט והטלפונים הסלולריים לכל תחומי החיים.

לדברי עו"ד מי-טל גרייבר שורץ, סמנכ"ל קשרי ממשל ומשפט באיגוד האינטרנט הישראלי, "השינויים שמנסות לקדם המדינות הלא דמוקרטיות, יאפשרו להן להפעיל את כוחן במסגרת תקנות התקשורת העולמיות (ה-ITR), על מנת לשלוט, להגביל ולתפעל את האינטרנט כראות עיניהן". היא הוסיפה, כי "שינויים אלה עשויים להגדיר מחדש את סביבת החקיקה הבינלאומית בתחומי האינטרנט והטלקומוניקציה וישפיעו על איך אנשים בכל העולם יוכלו להשתמש באינטרנט. שינוי כזה יאפשר למדינות כמו רוסיה, סין, סוריה ואיראן שליטה בתכנים באינטרנט, הטלת צנזורה על הרשת, מגבלות על פרטיות המידע תוך פגיעה בחופש הפרט. השפעתם של שינויים אלה, אם יתקבלו, היא כלל-עולמית וקבועה. אם יתקבלו השינויים המבוקשים, יחייבו הכללים המתוקנים את כל המדינות החברות ב-ITU, כולל את ישראל".

עו"ד שורץ הוסיפה, כי "שמירה על חופש האינטרנט חיונית לשמירה על החופש שלנו כאנושות. זוהי זכות בסיסית אנושית של כל חברה ופרט ומחובתה של הקהילה הבינלאומית להבטיח כי רשת האינטרנט תישאר פתוחה, שקופה ומאפשרת יזמות ומסחר חופשי".

נשיא איגוד האינטרנט הישראלי, פרופ' ישע סיוון, הוסיף כי "הזכות לגלוש באינטרנט חופשי היא כמו הזכות לנוע ברחוב. איגוד האינטרנט בישראל ובעולם פועל על מנת להשאיר מצב זה על כנו ואנו מקווים כי עמדת ישראל והמדינות המערביות תתקבל".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים