פייסבוק מספקת מסמך תשובה ארוך לתהיות הסנאט

במסמך בן 500 העמודים עונה הענקית ממאנלו פארק ל-2,000 השאלות שהוצגו למנכ"ל שלה בעקבות שערוריית קיימברידג' אנליטיקה, בשימוע שערכו לו הסנאטורים האמריקנים באפריל ● בזמן ששאלות חדשות כבר הולכות ומצטברות בנוגע להתנהלות, אין חידושים במענה הנרחב של פייסבוק

פייסבוק. אילוסטרציה: BigStock

חברת פייסבוק (Facebook) הגישה כמעט 500 עמודים של שיעורי בית למחוקקים האמריקנים, ובהם הגנה על עצמה לנוכח שלל הסברות שהיא מתרשלת בשמירה על נתוני המשתמשים שלה ופרטיותם.

באפריל האחרון התייצב מארק צוקרברג, המנכ"ל ומייסד פייסבוק, מול הסנאט – ביום הראשון בוועדת המסחר של הבית, ולאחר מכן בוועדת האנרגיה והמסחר של בית הנבחרים – בכדי להעיד ולספק למחוקקים האמריקנים את עמדתו ועמדת החברה העוצמתית שלו על התנהלותה עם נתוניה המשתמשים, על התייחסותה אל כוחה האדיר והחששות מפני היותה מונופול בגין נושאי הגבלים עסקיים ויחסה למתחרות שלה, ובכלל – אל מה שנדרש ממנה כחוק.

במסמך, שפורסם היום (ב'), הגיבה ענקית הרשתות החברתיות ליותר מ-2,000 שאלות שהוצגו למנכ"ל שלה על ידי חברי שתי ועדות הסנאט.

גילוי מפתיע – בודקת מצב סוללה ותנועת עכבר

התקשורת האמריקנית מסכמת את הדברים וקובעת כי על אף ההרחבה הניכרת, בחלק מהמקרים התשובות נשמעות מעט כלליות מדי ולפעמים מתחמקות, ולא נאמר בהן אף לא דבר אחד מחדש או מסעיר במיוחד.

החברה מתייחסת במסמך לשערוריית קיימברידג' אנליטיקה (Cambridge Analytica), למיקוד מודעות ופרסומות, למדיניות המודרציה שלה ועוד, תוך שהיא מאפשרת מבט רחב, אך רדוד למדי, על המדיניות והנהלים שלה. רבות מהשאלות של המחוקקים נענות במסמך למעשה על ידי הצבעה על המדיניות הציבורית של החברה, שמפורסמת וזמינה לכל, או באמצעות חזרה על תשובות שאותן כבר סיפקה החברה בעבר.

בתגובות, שפייסבוק נדרשה לחודשיים בכדי להפיק, הדגישה ענקית הרשתות החברתיות שהיא לומדת מהטעויות שלה ומעניקה למשתמשים שליטה רבה יותר על המידע שלהם. פייסבוק גם סיפקה פרטים נוספים על המידע שהיא אוספת על המשתמשים, ובין אלו מפתיע לגלות שהיא בודקת אפילו את מצב הסוללה במכשירים שלהם ואחרי תנועות העכבר במחשב.

החברה נראתה כעושה מאמצים להסיט שאלות החוקרות את כוח השוק העולה ותופח שלה, כשהרשת החברתית הדומיננטית שלה כבר מתגאה מזה זמן ב-2.2 מיליארדי משתמשים, וגם נמנעה מלהתייחס לתהיות בנוגע להשפעה המהותית שלה על העולם.

ערפול והתחמקויות בנוגע לאיסוף כתובות IP

בסופו של דבר דווקא חלק מהנושאים שבהם פייסבוק לא ממש מספקת מענה מלא הם שעשויים לספק את הגילויים הגדולים ביותר אודותיה – כך לדוגמה, לאחר שענתה בחיוב לשורה של שאלות ספציפיות על המידע שאחריו היא עוקבת, פייסבוק לא נתנה תשובה פשוטה, וכן לא ענתה בשלילה, כאשר נשאלה אם היא עוקבת אחרי "כל כתובת IP שנעשה בה אי פעם שימוש בעת הכניסה לפייסבוק". במקום זאת היא אמרה שיש לה  "לוח זמנים לשמירה" – מושג לא מעורפל שאת משמעותו המלאה החברה לא הבהירה.

לפי הסברי The Verge, פייסבוק רושמת באופן אוטומטי כתובות IP שבאמצעותן המשתמשים נכנסים לחשבון שלהם אצלה. משתמשים יכולים להוריד רשימה של כתובות IP שעזרתן נכנסו לחשבונות הפייסבוק שלהם, וכן מידע נוסף הקשור לחשבונות הפייסבוק שלהם, באמצעות הכלי 'הורד את המידע שלך' (Download Your Information), למרות שרשימה זו לא תכלול את כל כתובות ה-IP ההיסטוריות, מאחר שהן נמחקו בהתאם לכללי לוח הזמנים לשמירה. המידע הזה משאיר את השאלות בנוגע לאיסוף כתובות IP ללא מענה ברור.

מאחר שחלף כבר זמן מה מאז העדות, ושהחשיפות אודות התנהלותה של פייסבוק בכל הנוגע בדטה של משתמשיה לא מפסיקות להגיע, נדמה כאילו שלשאלות הקיימות התווספו למעשה עוד כמה וכמה תהיות שעליהן פייסבוק לא התבקשה לענות.

כך למשל, בשבוע שעבר דיווח הניו יורק טיימס (The New York Times) על תחקיר שלו אודות נוהג של פייסבוק לשתף נתונים עם למעלה מ-60 יצרניות, במטרה שכל מהותה לכאורה לסייע להן לשלב את האפליקציה של הרשת החברתית במכשיריהן. בין החברות שזכו בגישה לנתונים, כך התגלה, נכללת למשל גם וואווי (Huawei) הסינית, שהשלטונות האמריקנים הגדירו בעבר כ"איום ביטחוני לאומי".

לפיכך, עושה רושם שפייסבוק תיאלץ לענות בעתיד הקרוב על עוד ועוד שאלות, ושהיא רחוקה מלהשביע את סקרנות הציבור ורצון המחוקקים בנוגע להתנהלותה המטרידה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים