תוכן שיווקי
בעקבות אירוע קוד פתוח

Open First, או: המהפך המסקרן של מיקרוסופט לעולמות הקוד הפתוח

21/05/2018 14:58
אדיר רון, מנהל תחום קוד פתוח למזרח התיכון, אסיה ואפריקה במיקרוסופט. צילום: באדיבות המצולם

מיקרוסופט (Microsoft) היא כיום שחקן משמעותי ומוביל בתחום הקוד הפתוח, אך רק לפני שנים ספורות, האפשרות שענקית התוכנה תמלא תפקיד מהותי כזה בקהילת הלינוקס (Linux) נראתה בלתי מתקבלת על הדעת. עם זאת, על אף שהמהפכה של מיקרוסופט היא ללא ספק יוצאת דופן, המסע שלה לקוד הפתוח לא היה פתאומי או בלתי צפוי כפי שהוא אולי נראה, ולווה בפרדיגמות ובתהליכים מובנים בכדי להגיע אל היעד. דווקא ממקומה כחברה מסחרית עם שורשים הנטועים בעולם התוכנה הקניינית, הרבה מהאסטרטגיות והתהליכים שביצעה מיקרוסופט יכולים לשמש כמורה דרך לחברות שמרניות שרוצות להוביל מהפכות דומות בעולמות הקוד הפתוח בכדי להישאר רלוונטיות.

"למרות התפיסות המקובלות, מיקרוסופט עוסקת בקוד פתוח כבר די הרבה זמן. בתחילה היה מדובר רק בעבודות ניסיוניות פה ושם, אבל לפני בערך שבע שנים, ב-2011, התחלנו למקד הרבה מהפעולות הללו לתרומות קוד תחת ישות שזכתה לשם Microsoft Open Technologies", הסביר אדיר רון, מנהל מחלקת הקוד הפתוח במיקרוסופט.

לפני כשלוש שנים, השינוי האסטרטגי והפתיחות של מיקרוסופט לעולמות הפתוחים החלו לתפוס תאוצה. היא קיבלה החלטה אסטרטגית להרחיב את השימוש בקוד פתוח בכל רחבי החברה, והכניסה את אסטרטגיית ה-Open First לתוך ליבת קבוצות ההנדסה המרכזיות שלה, תוך פירוק הישות החיצונית. "המהפכה הזו הייתה בעלת משמעויות רבות למיקרוסופט ולקהילת הקוד הפתוח", סיפר רון. "ניהול תהליכי קוד פתוח בקרב עשרות אלפי מהנדסים חייב אותנו לחשוב על מדיניות ועל האופן שבו יש לתאם את העיסוק בקוד הפתוח, על התהליכים והכלים שבהם ישתמשו במטרה לתרום קוד, על האופן שבו יבוצע המעקב אחר פרויקטים וכדומה. המחלקה לתוכניות קוד פתוח הוקמה בתוך מיקרוסופט בכדי לרכז את הטיפול בכל הנושאים האלה".

"השקענו עבודה רבה מאוד בכדי לפשט את התהליכים והמדיניות בנושא השימוש בקוד הפתוח ובכדי להבין לעומק את המאפיינים המרכזיים של הרכיבים השונים, על מנת שכל מהנדס יוכל להיות צרכן אחראי של קוד פתוח – כיצד לעשות את זה נכון וכיצד לוודא שאנחנו מצייתים לתנאי הרישיונות", אמר. התוצאה של המהפך האסטרטגי הזה, הן בעולמות התרומה לקוד פתוח והן בשימוש ברכיבים, היא לא פחות ממעוררת השתאות – בעיקר עקב הזמן הקצר שחלף מאז הקמת הגוף לפני כשלוש שנים. "בענן שלנו, Azure, משולבים לא פחות מ-7,000 רכיבים של קוד פתוח – החל משרתי לינוקס וכלה בפתרונות שאליהם חברנו בשנים האחרונים כתורמי פלטיניום, כמו פרויקט קוברניטיס, Cloud Foundry ו-Hadoop", ציין רון. לדבריו, "כ-40% מהענן שלנו רץ על תשתיות לינוקס ורכיבים פתוחים, כאשר בכל יום נוצרות בו יותר מכונות לינוקס מאשר מכונות Windows".

את הנוכחות של מיקרוסופט ניתן לראות כמעט בכל פרויקט משמעותי שמתנהל בימים אלה בעולמות הענן, החל מפרויקטים כמו Visual Studio Code ו-Net Core., שהופכים את הסביבות המסורתיות של מיקרוסופט בעולמות הפיתוח לפתוחות לחלוטין, וכלה בתשתיות בינה מלאכותית. "לפי הסקר השנתי של Cloud Native, למיקרוסופט יש נוכחות ב-24 מהפרויקטים המובילים בענן והיא מדורגת במקום הראשון מבין החברות המסחריות. זוהי בעיניי העדות המשמעותית ביותר למהפך של מיקרוסופט – לפתח את שירותי הענן ביחד עם קהילת המפתחים ולצמוח בעולמות החדשנות יד ביד עם הפרויקטים המדהימים שמתרחשים בעולמות הקוד הפתוח", סיכם רון.

אירועים קרובים