תוכן שיווקי

מסע בדיוני: טכנולוגיות רכב עתידניות שבאמת יצאו לפועל

13/06/2017 10:32
נוסעים אל העתיד. אילוסטרציה: shutterstock

כתבה: שולי הלוי

אנחנו לא צריכים נתונים רשמיים כדי לדעת שכבישי הארץ צפופים, אבל אין ספק שעיון בנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מסבירים את המצב.

על פי סיכום הלמ״ס לשנת 2016, על כבישי הארץ נעו 3.29 מיליון כלי רכב, גידול שנתי של 4.8%. ובאמת, כשעל כל צעד ושעל אנחנו נתקלים באפשרויות מימון לרכב – לא קשה להסביר את הצמיחה, וכל מה שנותר להחליט נכון לעכשיו הוא האם תעדיפו להשתייך לקבוצת חובבי מותגים יפנים, קוריאנים או גרמנים.

כל זה נכון לעכשיו, רכבים פרטיים הפכו לסטנדרט ההתניידות הישראלי. אבל בתוך כמה שנים יהפכו מספר טכנולוגיות רכב שתמיד חשבנו שהן מדע בדיוני למשהו שנוכל להחזיק בחניה, ממש ליד הרכב היפני הישן שלנו.

בואי נימלט אל האספלט החכם

עד אמצע המאה הקרובה צפויים שבעה מכל עשרה בני אדם בעולם להתגורר בערים, כך על פי ארגון הבריאות העולמי.

העומדים בראשי הערים צריכים לדברי הארגון להתחיל לחשוב מחדש על טבעה של מערכת התחבורה הקיימת ולבדוק האם היא תוכל לעמוד בגידול במספר התושבים.

כדי לעמוד בגלי ההגירה הצפויים, וגם כדי לנהל את העיר באופן יעיל יותר, פונות עיריות שונות למודלים כאלו ואחרים של עיר חכמה.

כך למשל ברצלונה, שמאז 2012 מחברת את כל תשתיות העיר לרשת האינטרנט ומקדמת תשתיות למכוניות חשמליות, ואפילו אצלנו במודיעין (מכבים-רעות), התקיים ניסוי מוצלח בפארק העירוני שכלל עדכון בנוגע למצב החניה ופינוי זבל ברגע שהפח מודיע שהוא מלא.

כמו שהערים והתשתיות ישתנו ויהיו חכמים יותר, כך גם המכוניות שניסע בהן. מכונית אוטונומית ואפילו מסוק אוטונומי כבר יש בנמצא, והעתיד הולך להיות מגניב עוד יותר.

אחינו הנהג האוטונומי

טכנולוגיות חדשניות משנות את האופן שבו חברות מפתחות כלי רכב, וחומרים חדשים וקלים מאפשרים ליצרנים להפחית את משקלו מבלי לפגום בבטיחות הנוסעים.

מכוניות אוטונומיות הן מקור לדיווחים חדשותיים די שכיחים, ובעתיד הן צפויות להפוך שכיחות בעצמן. פיתוחים חדשים משלבים בין טכנולוגיות תקשורת והאינטרנט של הדברים, והתוצאה – כלי רכב המצוידים במודלי בקרה אלקטרונים וחיישנים, המאפשרים תקשורת בין כלי רכב, בין כלי רכב לתשתיות ואף מסוגלים להזעיק סיוע במקרה החריג של תאונה.

בעוד בתעשיית הרכב יש מי שמאמין שהמערכת הקיימת כיום, המאופיינת בבעלות פרטית על רכב בשליטת נהג, יכולה להתקדם בצורה מסודרת לעבר העתיד, בזירת ההיי-טק הגישה שונה לחלוטין. חברות הפועלות בתחום מאמינות שהמודל העתידי יורכב ממערכות תחבורה ללא נהג בעלות אופי שיתופי.

העידן החדש אולי עדיין מתקדם בצעדים קטנים יחסית, אבל נקודת המפנה קרובה. אם להאמין לצמרת קהילת ההיי-טק העולמית, הרי שבתוך איזה שהוא פרק זמן קרוב נחיה בעולם שבו מכוניות כמעט אף פעם לא יתנגשו, פקקי תנועה יהפכו לנדירים יותר, האוויר סביבנו יהיה מעט יותר נקי ועלות הנסיעה תרד פלאים עקב השימוש בחשמל או אנרגיית השמש.

עפים על העתיד במכונית מרחפת

באתר התחזיות Quantumrun מהמרים שעד 2042 מזל״טים (מטוסים זעירים ללא טייס) אוטונומיים יהיו חלק בלתי נפרד מהמציאות, וכבר כיום כל אלו שנמצאים בפיתוח – הן לטובת נוסעים והן לטובת תובלה – יהיו בסופו של דברים אוטונומיים.

בדובאי כבר הושק ה-Ehang 184, מזל״טקסי לנוסע אחד של יצרנית רחפנים סינית, מונית מרחפת אוטונומית שמסוגלת לנוע במהירות של עד 160 קמ״ש, במשך חצי שעה ולשאת אדם אחד ומזוודה קטנה אחת במשקל כולל של עד 100 ק״ג. לא מאמינים לנו? תראו בעצמכם.

זה אמנם מרשים למדי, אבל בהתחשב בזמן הטעינה של 2-4 שעות, וזה הפיתוח הכי מתקדם שיש כיום בשוק, יש עוד דרך ארוכה עד שכלים אלו יהפכו לחלק מחיי היום יום שלנו.

גם חברות כטסלה (Tesla), גוגל (Google) ואובר (Uber), הנמצאות שנים ספורות לפני השקת מכוניות אוטונומיות, נתקלות עדיין בקשיים.

לבד מהסוגיות הנוגעות לפיתוח עצמו, גם רגולציות ממשלתיות ותקנות עירוניות הנוגעות למעופם של מזל״טים במרחב האווירי ידרשו, אך יש סיכוי סביר ביותר שרובנו עוד נזכה לראות את הדבר הזה מתעופף לנגד עינינו.

אירועים קרובים