תוכן שיווקי
לקראת אירוע - ועידת נגישות ישראל, 20 במרץ, מלון דיוויד אינטרקונטיננטל, תל אביב

טכנולוגיות לקידום הנגישות לאנשים עם מוגבלות

21/02/2017 14:34
החשיבות שבנגישות. צילום אילוסטרציה: BigStock

כתב: יובל וגנר, מייסד ונשיא עמותת נגישות ישראל

במשך 17 שנה עמותת נגישות ישראל מקדמת את הנגישות במדינה על מנת לאפשר לאלה שנגזר עליהם לחיות עם מוגבלות לחיות חיים נורמליים, חיים בהם למרות ועל אף מוגבלותם יוכלו לעבוד, ללמוד, ליהנות, לטייל.

בשנים אלה הנגישות התקדמה רבות, הן מבחינת נגישות הסביבה הבנויה והן מבחינת נגישות השירות, נגישות חברתית ובכלל מודעות.

מחד התקדמנו רבות, ומאידך האתגרים בדרך למדינה נגישה באופן מלא ושיוויוני עדיין אדירים.
בסוף 2016, עמותת נגישות ישראל הכריזה שמטרתה להפוך את ישראל למדינה נגישה טכנולוגית, ושכזו מובילה בעולם.

על מה בעצם מדובר? "הכתובת על הקיר", כולנו נחיה חיים תלויי טכנולוגיה, ננהג במוכניות אוטונומית, נתלבש טכנולוגית, נחיה בערים חכמות, נשתמש באפליקציות וגאדג'טים – האינטרנט של הדברים, נשלם בארנק חכם, ניעזר ברובוטים, ניפגש דרך מציאות מדומה או רבודה, נקבל שירות דרך בוטים, נחיה בבתים חכמים, ספרים יקראו ובמקום להקליד נכתיב.

במסגרת חיינו אנו חיים בסביבת המדינה כאזרחים, בסביבת העיר כתושבים, בסביבת עסקים כלקוחות, בסביבת הבית כדיירים, בסביבת הלימודים כסטודנטים, והכל יעשה באמצעים טכנולוגיים.

בישראל ובעולם חיים 18% אנשים עם מוגבלות ועוד 11% קשישים. בהנחה ואכן העולם הולך להיות כולו דיגיטלי, עלינו לוודא שכל הטכנולוגיות העתידיות תהיינה שימושיות גם לאנשים עם מוגבלויות וקשישים.

הזדמנות היסטורית

כפי שלא יעלה על הדעת שקניון או מסעדה לא יהיו נגישים, כך לא יעלה על הדעת שטכנולוגיות העתידיות לא תהינה נגישות לאנשים וקשישים עם מוגבלויות.

בעולם עוסקים בנגישות כבר 25 שנה, בישראל 11 שנה, מדובר בהזדמנות היסטורית. לראשונה אפשר יהיה לטפל בנגישות כבר מההתחלה ולהימנע ממצב בו אוכלוסייה כה גדולה, המהווה 31% מהכלל, מנועה משימוש במוצרים ושירותים טכנולוגים.

נכון להיום בעיקר מדובר ביכולת להשתמש באתרי אינטרנט, מכשירי טלפון חכמים, מסכי מגע, מכשירים אוטונומיים וקיוסק מידע, אך בעתיד הקרוב יהיה מדובר בהכל.

נגישות טכנולוגית ברמת העיקרון נחלקת לשלושה תחומים; הראשון: טכנולוגיה מסייעת AT. כאן מדובר בעיקר על פתרונות ייעודיים לפתרון בעיות או קשיים נקודתיים לאנשים עם מוגבלויות. השני: הנגשה כללית של יישומים, כך שאלה יאפשרו שימוש גם על ידי אנשים עם מוגבלויות שונות. השלישי: יישומים ייעודיים לסיוע ללקוחות עם המוגבלות.

מספר דוגמאות:
● עזר אישי: זרוע המאפשרת להחזיק את מסך המגע מחובר לכיסא הגלגלים.
● הנגשה כללית: פיתוח אפליקציה עירונית לאיתור חניה, הנגשת האפליקציה כך שזו תאפשר שימוש על ידי כל סוגי המוגבלויות, בין אם אלה לעיוורים ומוגבלויות ראייה, חירשים ומתקשים בשמיעה, אנשים עם מוגבלות בידיים ועוד.
● הנגשה ייעודית: פיתוח אפשרות לאנשים עם זכאות לתו חניה לנכים לאתר חניית נכים פנויה.

הדרך להשגת המטרה דורשת מודעות של גורמי העניין, חקיקה מחייבת וייעוץ.

חשוב לזכור שמההיסטוריה של הטכנולוגיות ניתן ללמוד שמה שפותח לטובת אנשים עם מוגבלות נמצא מתאים לקהלים רחבים בהרבה.

בוועידת נגישות ישראל ה-5 נעסוק בנושא בסיוע והשתתפותם של מרצים מהארץ ומהעולם, אל תחמיצו.

מצפים לראותכם.

אירועים קרובים