תוכן שיווקי
בעקבות אירוע - מפגש מנמ"רים C3 פוליה, איטליה

איך לפצח את אתגר הענן בארגוני אנטרפרייז?

01/01/2017 10:34
שרי צוק, מנהלת אגף המערכות באורקל ישראל

כתבה: שרי צוק, מנהלת אגף המערכות באורקל (Oracle) ישראל

הענן משנה באופן יסודי ולתמיד את העולם העסקי ודרך התנהלותו כפי שהכרנו. עם זאת, מדובר באתגר ענק עבור מנמ"רים בכל ארגון, ובארגונים גדולים (אנטרפרייז) על אחת כמה וכמה.

נוכח מהפכת הענן הנמצאת בעיצומה, עדיין שיעור גבוה מהארגונים טרם העבירו את רוב עומסי העבודה לענן הציבורי, וזאת בשל חסמים שונים שמונעים מהם להשתמש בו כתשתית עסקית המתאימה לארגון גדול.

חסמים אלה נובעים ממגבלות שונות בשל דרישות עסקיות, משפטיות ורגולטוריות שמונעות מאותן חברות לאמץ את הטכנולוגיה: בין אם מדובר בגופים פיננסיים או רפואיים שהרגולציה מכתיבה להם איפה וכיצד לשמור נכסי מידע רגישים, בין אם מדובר בגופים בטחוניים שעבורם זה אתגר אמיתי להעביר מידע לענן, ובין אם מדובר בארגונים שמחזיקים זה שנים רבות דטה סנטר פרטי במתקני החברה, ורוצים לעבור לענן באופן מדורג, מבלי לזעזע את המערכות.

מהי אם כך, האסטרטגיה הטובה ביותר לתאגידים כאלה לעבור לענן? ומהו המודל המומלץ לארגונים שעדיין אינם בשלים, או אינם יכולים להשתמש בענן הציבורי?

10 שנים של דו-קיום

גופים כאלה ירצו בדרך כלל להשתמש בענן פרטילשימושים מסוימים,ובענן ציבורי לצרכים אחרים. הם מעוניינים לנהל את כולם כאחד, בשקיפות ובתיאום מלא, תוך יכולת לנוע במהירות ובקלות בעת עומסי עבודה הלוך ושוב, במעבר חלק. זהו למעשה הענן ההיברידי. הצפי הוא, ש-10 השנים הבאות יתאפיינו ב"דו-קיום", כלומר רוב הארגונים יתחזקו דטה סנטרים באתריהם, ובנוסף, פתרונות ענניים פרטיים, ציבוריים, או גם וגם.

בתכנון המעבר לענן יש לזכור, שהעברה של פיסות תוכנה או תשתית לענן היא רק השלב הראשון. האתגר האמיתי הוא לשלב את כל הפיסות יחד, תוכנה, פלטפורמה ותשתית, לכדי מענה כולל אחד לפי צרכי הארגון, וכמובן לעשות כל זאת באופן המאובטח ביותר. זה מחייב הקפדה על גישה אחודה בכל הרבדים, כדי שהמעבר יהיה חלק, פשוט ונוח.

חשוב שלארגון יהיה חופש לבחור, באיזה קצב ירצה לעבור לענן, אילו אפליקציות ירצהלהעביר לענן, וכמובן לאיזה סוג של ענן. מעבר לכך, בכל סביבת ענן שתיבחר, החוכמה היא ביכולת לנהל את הכל כיחידה אחת, כדי לאפשר אופטימיזציה של אותו דו-קיום; ברגע שהכל מבוסס על אותם כלים, ובדיוק על אותן טכנולוגיות, נחסכים זמן, משאבים וכסף רב על מעברים מורכבים.

אבטחה – החשש העיקרי

מכון IDG Connect ערך לאחרונה מחקר בינלאומי בנושא אימוץ ענן היברידי בקרב כ-500 מקבלי החלטות בארגונים גדולים. רק אחד מכל חמישה עסקים (19%) הגיע ל"בשלות לענן", כאשר יותר ממחצית (51%) העריכו שהם יגיעו לבשלות תוך שנתיים.

המשיבים לסקר זיהו את אבני היסוד החשובות ביותר בהטמעות ענן היברידי מוצלחות, בהן תמיכה של מקבלי החלטות עיקריים בארגון (29%), חיסכון בעלויות (25%) ובניית קשרים חזקים עם הספק (22%).

עוד מסתמן, שאת המחסומים המסורתיים, כמו אבטחת מידע, מחליפים חששות חדשים – תפעוליים, כמו: ניהול ארכיטקטורות IT מרובות ורוחב הפס של הרשת (60%) וקשרים עם ספק ה-IT (כ-52%). לעומתם, גורמים המקימים תשתיות ענן פרטיות ממשיכים לראות באבטחה את החשש העיקרי.

כפי שנראה כיום, הדילמה בין דטה סנטר פרטי לענן הציבורי עודנה קיימת ואמיתית, ואף תישאר כזו עבור ארגונים רבים ברחבי העולם. יצרניות גדולות בעולם המחשוב מתמודדות עם הנושא בדרכים שונות, אבל רק לקוחות אורקל נהנים כבר עכשיו מהגמישות הבין-עננית שמאפשרת להם החברה, ובכך פותרת עבורם את ההתלבטות.

אירועים קרובים