תוכן שיווקי
לקראת אירוע - כנס פיתוח מנהיגות טכנולוגית, נס, יום ד', 30 במרץ, מרכז הכנסים וואהל סנטר, אוניברסיטת בר אילן

"אנו מעצימים את תלמידינו ומעניקים כלים יישומיים להתמודדות עם העתיד"

כך אמרה טובה צירלין, מנהלת תחום חינוך בנס טכנולוגיות ● לדבריה, "תוכנית ההכשרה אורכת 350 שעות במשך שנתיים וחצי, ומהווה כור היתוך להכשרת מובילי מחקר ופיתוח והוגי רעיונות פורצי דרך"

27/03/2016 16:31
טובה צירלין, מנהלת תחום חינוך טכנולוגי בנס. צילום: יח"צ

כתב: הילל יוסף

"אנו מעצימים את תלמידינו ומעניקים כלים יישומים למגוון האפשרויות שעולם העתיד צופן בתוכו, כדי שתהליך קבלת ההחלטות שלהם יהיה מושכל, בהתחשב בהשלכות המגוונות של מעשיהם". כך אמרה טובה צירלין, מנהלת תחום חינוך בנס טכנולוגיות, בראיון לאנשים ומחשבים.

צירלין התראיינה לקראת כנס פיתוח מנהיגות טכנולוגית. הכנס, בהפקת אנשים ומחשבים, ייערך ביום ד' השבוע, במרכז הכנסים וואהל סנטר, אוניברסיטת בר אילן.

לטובת מי שטרם נחשף לתכנית, ספרי על מהותה ומטרותיה.
"תכנית פיתוח מנהיגות טכנולוגית, חושפת תלמידים בעלי יכולות גבוהות לתכנים מתחדשים ולמחקר מעולמות הביו-טכנולוגיה, הננו-טכנולוגיה והנדסת התוכנה. התכנית היא בעלת ערך לאומי חברתי, בהיותה מעבדת חדשנות, המתנהלת בסביבת היי-טק אמיתית, החוקרת היתכנות מדעית וטכנולוגית של רעיונות פורצי דרך, אותם הוגים תלמידי התכנית, בכלים חדשניים אוניברסליים. זאת, תוך התמודדות עם מוקדי עתידנות".

ומה כוללת תכנית ההכשרה?
"תהליך ההכשרה אורך 350 שעות במשך שנתיים וחצי, ומהווה כור היתוך להכשרת מובילי מחקר ופיתוח והוגי רעיונות פורצי דרך. לפני כניסתם לעולם המחקר והפיתוח, בוגרי התכנית מביאים יתרונות משמעותיים מאוד ליחידות אגף התקשוב השונות, הצמא למתגייסים המביאים מיומנויות ותרבות חשיבה וחקירה עתידניים הדרושים לצבא.

התלמידים נחשפים לתכנים בינתחומיים כגון: מנהיגות ועבודת צוות, סוגיות מעולמות הביו-טכנולוגיה, ננו-טכנולוגיה והנדסת תוכנה – כתחומים שלובים זה בזה, תוך חשיפה לטכנולוגיות מתקדמות ומחקר עדכני. כל אלה מהווים אסטרטגיה מרכזית בתהליך ההכשרה, לפיתוח לומד עצמאי, יצירתי, בעל אומץ אינטלקטואלי. הלומד מתנסה, לצד יישום שיטות מחקר והתכנות מדעית וטכנולוגית של רעיונות פורצי דרך, בלימודי עתיד ובפיתוח מיומנות לחשיבת עתיד, כדי להתמודד עם התהליכים הדינאמיים – בטכנולוגיות, בכלכלה ובחברה. העתידנות ממפה ומציגה, מנקודת מבט רב-תחומית, את מה שההווה יכול להפוך להיות.

הפרקטיקה, במקביל להעמקה בחקירה מדעית וטכנולוגית – מהווה העצמה אישית, תוך מיצוי יכולות וכישרונות, בתהליך עומק הכולל גם סמינר קיץ מאתגר בתחום חקר המוח".

ומה לגבי הכנס השנה?
"בכנס מסיימים בוגרי מחזור ח' את התכנית והוא בסימן בוגרי התכנית לדורותיה. 2,500 הבוגרים הם ההוכחה לנחיצותה ולהשפעתה על התפתחותם ועתידם המקצועי. סקר שנערך בקרב הבוגרים, העיד על השתלבותם ותרומתם הגבוהה לצבא, לאקדמיה ולתעשייה.

מאמץ עצום נעשה בשיתוף הצבא ומערכת החינוך, להכין עתודות של תלמידים מוכשרים לדרישות הטכנולוגיות הביטחוניות והחברתיות שמדינת ישראל עומדת בפניהן. התכנית שלנו מהווה כן שיגור מוצלח זה עשור שנים, ועל כך גאוותנו".

איך תסכמי עשור של עשייה?
"אני חושבת שהכי נכון לסכם אותה במספרים שיבהירו ללא ספק את הדרך, ההתפתחות והעצומה שהתכנית צברה בעשור לחייה. ב-2007 עם הקמת התכנית, יצאנו לדרך עם חמש קבוצות פיילוט, וכיום ב-2016 סיימנו עם 50 קבוצות בפריסה ארצית רחבה. לתכנית 2500 בוגרים שיצרו וחשפו 400 רעיונות פורצי דרך עד היום. נתון מעניין נוסף הוא שרק 57% מהנרשמים מתקבלים לתכנית ונתון מעניין אף יותר, ש-96% מהבוגרים שלנו מאותרים ליחידות מודיעין ותקשוב בצה"ל. מדי שנה אנו משקיעים 2,160 שעות בפיתוח, שדרוג ועדכון מערך ותכנית הלימודים. ונתון אחרון ומעניין אחר הוא שבתכנית קיים שיווין מגדרי בין בנים לבנות".

למעשה, בתכנית התלמידים יש מרכיב ערכי יסודי, הטמון בחזון התכנית. הוא בא לידי ביטוי בחדשנות, בעתידנות ובהגיית רעיונות פורצי דרך, מבוססי תזה מדעית וטכנולוגית – שהוליד לפני שלוש שנים מסלול להכשרת מורים, אשר יצאה לדרך בשיתוף עיריית נתניה. מנהיגות טכנולוגית בקרב המורים מושתתת על תפיסה בינתחומית משוכללת ומעצימה, ומתמקדת בשינוי תפיסה פרופסיונאלית של המורה. הנחלת דידקטיקה חדשנית, מציבה את המורה כמהנדס, כמנהל למידה, כמהנדס תהליכי הוראה ולמידה. התכנית מתרחבת בימים אלה ברשויות מקומיות נוספות".

"יש כמובן לאן עוד לצמוח", סיכמה צירלין. "נקדם את התחום לאתגרים ולהתפתחות מקצועית, נרחיב את יריעת תהליכי הפיתוח והכלים במסלול הכשרת מורים ותלמידים, נרחיב את מספר התלמידים והמורים, נגדיל את שיתופי הפעולה עם המערכות והמסגרות של החינוך הפורמלי והלא פורמלי וביחידות הצבא. בחינת פרויקטי הגמר לאורך השנים מעידה על תהליך אבולוציוני מדהים, בו רעיונות פורצי דרך הפכו למציאות יומיומית".

אירועים קרובים