סוף סוף: פייסבוק משיקה את שירות הסטרימינג Watch ברחבי העולם

החברה הודיעה אתמול (ד') כי היא הופכת לבינלאומי את שירות הזרמת הווידיאו שלה, שזמין בארצות הברית כבר יותר משנה ● הליגה הספרדית בכדורגל כבר שם; האם גוגל ויוטיוב צריכות לדאוג?

צפייה מהנה. Facebook Watch

פייסבוק החליטה כבר לפני זמן מה שגם היא רוצה לנגוס בפרוסה מעוגת הסטרימינג הדשנה, אבל נדרשה למספר חודשים בכדי לפתח אסטרטגיה קוהרנטית בנוגע לאופי השירות שבכוונתה לספק.

באוגוסט שעבר החלה הרשת החברתית הדומיננטית להציע סופסוף שירות הזרמת וידיאו ובחרה לקרוא לו Facebook Watch, כשבתור התחלה הושק החידוש כפיילוט בקנה מידה מצומצם בארצות הברית בלבד. אתמול (ד') הודיעה הענקית על הצעד הנוסף והמשמעותי שלה בתחום – השקת Watch בכל רחבי העולם.

מדובר בשירות שיאפשר הזרמת כל סוגי התכנים כמעט ושכבר כולל, למשל, שידורי משחקים בלייב מהליגה הספרדית בכדורגל.

השירות נשען על חוזקות הרשת החברתית העצומה

פייסבוק השתמשה בשנה האחרונה בכדי לשפר את Watch ולהפוך את השירות למתחרה פוטנציאלי ליוטיוב. היא עשתה זאת בעיקר על ידי השקת תכונות שנשענות על נקודות החוזק שלה כרשת חברתית. כך, לדוגמה, המשתמשים ימצאו פיד של ה-Watch, שיישאר מעודכן בסרטונים האחרונים שעלו לפלטפורמה. בראש הפיד תופיע רשימת המעקב שלהם, ובה סרטונים שפורסמו על ידי הדפים שאחריהם הם עוקבים, ממש כמו בשירות הליבה של פייסבוק. המשתמשים יוכלו גם לשמור סרטונים שבהם נתקלו בפיד הרגיל שלהם ולהציג אותם מאוחר יותר באמצעות Watch.

עוד דוגמה להיות השירות חברתי יותר מזה שמספקת לנו יוטיוב כבר שנים היא התכונה החדשה שפייסבוק הוסיפה לו באחרונה, שנקראת Watch Party ושמאפשרת לקבוצות בפייסבוק לצפות בסרטונים יחד. זוהי ללא ספק האבחנה המהותית שתאפיין את שירות הסטרימינג של הענקית.

השירות החדש כלול באפליקציית פייסבוק הסטנדרטית למכשירים מבוססי iOS ואנדרואיד, אבל ניתן להתקין אותו גם כאפליקציה עצמאית לטלוויזיות החכמות של אפל, סמסונג, Oculus (ששייכת לפייסבוק עצמה), כמו גם לקונסולת המשחקים Xbox One של מיקרוסופט ול-Fire TV של אמזון.

אפשר לעשות מזה כסף גדול

לאחר ש-Watch יושק ברחבי העולם ליותר משני מיליארד משתמשי פייסבוק, סביר להניח שנראה עיסוק מוגבר ביצירת סרטונים מקוריים שיועלו לפלטפורמה, ומנגד – בפריטי תוכן מפתים שייכנסו לשירותים המתחרים.

אבל כבר כעת יהיו מי שיתעניינו מאוד בהזרמה דרך פייסבוק, כיוון שאפשר לעשות מזה גם כסף: הרשת החברתית הודיעה, ככל הנראה כדי לדחוף את השימוש בשירות, שהיא מרחיבה את יכולות הפרסום Ad Breaks שהיא מספקת, כך שיותר שותפי Watch יוכלו לייצר רווחים מהתוכן שלהם. זהו עוד אלמנט חשוב לתחרות מול יוטיוב, שאליה נמשכים יוטיוברים שמתרגמים את הפופולריות של הסרטונים שלהם להרבה כסף.

בעקרון, פייסבוק מתכננת לאפשר ליוצרי התוכן להציג הפסקות פרסום בתוך סרטוני הווידיאו שלהם, כל עוד הם מצייתים לערכים ולתכנים שהיא מגדירה כלגיטימיים. מדובר בשינוי ממה שהיה נהוג בפייסבוק עד כה, כשרק בעלי אתרים נבחרים קיבלו את האפשרות לשילוב פרסומות בתכניהם על גבי הפלטפורמה שלה.

אלא שיוצרים ישראליים, לפחות כאלה שמכוונים לקהל בארץ, יצטרכו להמתין מעט עם האופציה להרוויח: בתחילה תתאפשר הוספת מודעות רק בסרטונים שיוצגו בפני קהלים בבריטניה, בארצות הברית, באירלנד, באוסטרליה ובניו-זילנד. עם זאת, ההמתנה כנראה תשתלם כיוון שחלוקת הפדיון תתבסס על עקרון החישוב – 55% ליוצרים ו-45% לפייסבוק.

הנתונים המוקדמים לא מעידים על הצלחה גדולה

פייסבוק, מן הסתם, תולה תקוות גדולות בשירות החדש/מורחב שהיא מביאה אל המשתמשים, וזאת על אף שעד היום, בשנת פעילותו האחת, לא גרף ה-Watch התלהבות רבה.

ה-BBC פרסם תוצאות של מחקר שמעיד על כך שבשנה הראשונה לקיומו – כשהוא היה זמין, כאמור, רק בארצות הברית – זכה השירות לשימוש מצומצם מאוד. מבין 1,632 משתמשי פייסבוק אמריקניים שנשאלו לצורך המחקר, 50% מעולם לא שמעו על Watch ואילו 24% אמרו שהם מודעים לשירות, אך מעולם לא השתמשו בו. רק 14% השיבו שנהגו לצפות בסרטוני וידיאו דרך השירות לפחות פעם בשבוע.

מנגד, על פי טענה בפוסט שפרסמה החברה בבלוג שלה, יותר מ-50 מיליון בני אדם בארצות הברית צופים בממוצע לפחות בדקת וידיאו דרך השירות מדי חודש, וזמן הצפייה הכולל בסרטונים גדל פי 14 מאז תחילת השנה הנוכחית. אלא שאם עוצרים וחושבים על הנתון – צפייה סטטיסטית ממוצעת של דקה אחת בחודש אינה נתון מלהיב במיוחד, ובטח לא אחד שמנבא הצלחה פוטנציאלית של הפלטפורמה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים