עובדים ומעסיקים – שימו לב! מהפכה בתחום קופות הגמל

תיקון חדש לחוק מקנה לעובד זכות למשוך מקופת הגמל את הפיצויים שהעביר לטובתו המעסיק, לאחר ארבעה חודשים ממועד סיום יחסי העבודה ● מדובר במהפכה של ממש

06/08/2018 14:50
תנ"צ (בדימוס) ד"ר עו"ד אורי אנגלהרד. צילום פרטי

דיני עבודה הם דבר שרלוונטי לכלל התחומים במשק, כולל להיי-טק. התמורות ופסקי הדין בתחומים אלה משפיעים באופן ישיר על התעשייה. במאמר זה אני מבקש להמשיך לסקור את ההתפתחויות האחרונות בתחום, והפעם – בקופות הגמל.

תיקון 21 לחוק הפיקוח על שירותים פיננסיים (קופות גמל), שפורסם באחרונה, מקנה לעובד השכיר זכות למשוך מקופת הגמל את הפיצויים שהעביר לטובתו המעסיק, לאחר ארבעה חודשים ממועד סיום יחסי העבודה. זאת, ללא שהעובד יצטרך להמציא לקופת הגמל אישור מטעם המעסיק, המאשר להעביר לו את כספי הפיצויים.

הדבר כפוף להסכמים הקיבוציים או להסכמים אחרים החלים על יחסי העבודה שבין העובד למעסיק, ובתנאי שבתוך ארבעה חודשים ממועד סיום יחסי העבודה לא אירע לפחות אחד מאלה:

  • המעסיק המציא לקופת הגמל פסק דין הצהרתי המאשר שהעובד הפסיק לעבוד בנסיבות שאינן מזכות אותו בפיצויי פיטורים או בחלקם, ושכספי הפיצויים שייכים למעסיק.
  • המעסיק המציא לקופת הגמל אסמכתא המעידה כי הוא נקט בהליך משפטי לקבלת פסק דין הצהרתי בדבר זכאותו לכספי הפיצויים, או שנקט בהליך משפטי לשלילת פיצויי הפיטורים או חלקם מהעובד, והתקבלה החלטה סופית בהליך בדבר זכאות המעסיק לכספי הפיצויים או חלקם, אף לאחר ארבעת החודשים האמורים.
  • המעסיק הודיע לקופת הגמל, בצירוף אסמכתא, כי כספי הפיצויים שהוא הפקיד לקופת הגמל עבור העובד או חלקם ניתנים להחזרה לידי המעסיק על פי דין או בהתאם להסכם ההעסקה, או שהעובד הודיע לקופת הגמל, במסמך שנחתם על ידו לאחר סיום יחסי העבודה, שכספי הפיצויים או חלקם, שהופקדו על ידי המעסיק עבורו, ניתנים להחזרה למעסיק.

במקרה שלאחר ארבעה חודשים ממועד סיום יחסי העבודה, המעסיק המציא לקופת הגמל פסק דין הצהרתי המאשר שהעובד הפסיק לעבוד בנסיבות שאינן מזכות אותו בפיצויי פיטורים או בחלקם, ושכספי הפיצויים שייכים למעסיק – הוא יוכל למשוך את כספי הפיצויים או חלקם, ובלבד שהעובד לא משך אותם עד לאותו המועד.

לסיכום, מעתה, במקרה שקיימת עילה למעסיק למנוע את מתן פיצויי הפיטורים לעובד, עליו להזדרז ולפעול בעניין בתוך ארבעה חודשים ממועד סיום יחסי העבודה בינו לבין העובד. מנגד, על העובד לדעת שהוא לא נדרש לקבל אישור מהמעסיק לקבלת פיצויי הפיטורים שהופרשו עבורו לקופת הגמל. בנוסף, במקרה שבו הוא חושש מפני משיכת פיצויי הפיטורים על ידי המעסיק, עליו לשקול האם למשוך את כספי הפיצויים בסמוך לתום ארבעת החודשים ממועד סיום יחסי העבודה.

אין באמור כדי להוות ייעוץ משפטי.

הכותב הוא תת ניצב (בדימוס) ועורך דין, מומחה לדיני עבודה, הסכמי ממון, צוואות וייפוי כוח מתמשך.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים