משרד הבריאות מחפש פתרונות דיגיטליים לטיפול בחולים גריאטריים

המשרד יצא למכרז אתגר בתחום ופונה לחברות הטכנולוגיה ולקהילת הסטארט-אפים על מנת להציע פתרונות שיסייעו לחולים אלה

טכנולוגיה בשירות החולים הגריאטריים. צילום אילוסטרציה: BigStock

משרד הבריאות פרסם באחרונה מכרז חדש בסדרת מכרזי אתגר, שמטרתם קריאה לסטארט-אפים ולחברות טכנולוגיה ותיקות יותר שיציעו למשרד הצעות לפתרונות דיגיטליים לשיפור איכות הטיפול בחולים המאושפזים בבתי חולים גריאטריים. למכרז שותף גם המשרד לשיוויון חברתי, שמפעיל את ישראל דיגיטלית, והוא מהווה חלק מתכנית הבריאות הלאומית שאושרה בממשלה השנה.

מכרזי אתגר הם סוג של "מכרזים הפוכים", שבהם, בניגוד למכרזים ה-"רגילים", מתמקדים בהצגת אתגר מסוים במערכת הבריאות, תוך הימנעות מהגדרה מוקדמת של הפתרון הנדרש ומאפייניו. זאת, במטרה לאפשר לרעיונות רבים, חדשניים, גם כאלה שמקורם בעולמות תוכן שונים ומגוונים, להשתלב במערכת הבריאות.

משתתפי המכרז מתבקשים להציע דרכים לפתרונות הבעיה, תוך עידוד המשתתפים מקהילת הסטארט-אפים וחברות הטכנולוגיה להציע פתרונות חדשניים. לאחר תהליך בחינה מסודר נבחרות ההצעות, שעוברות לשלב בדירת ההיתכנות, ולאחר מכן נכנסות להליך מכרז ממשלתי רגיל, על פי כל הכללים.

עד 2035: מספר הקשישים בישראל יוכפל

הרקע לפרסום מכרז אתגר בתחום זה הוא העובדה שהזדקנות האוכלוסיה בישראל עולה בקצב מהיר. עובדה זו מציבה בפני מערכת הבריאות אתגרים לא פשוטים. על פי התחזיות, עד 2035 צפוי מספר הקשישים בישראל להיות מוכפל, ומכאן הצורך בשילוב טכנולוגיות שמסייעות להתמודד עם נושאים כמו ירידה בתפקודים הפיזי והקוגניטיבי ועלייה בתחלואה הכרונית.

הסיבה העיקרית לביקורת שנשמעת מדי פעם על המצוקה שקיימת בבתי החולים הגריאטריים היא שיש גורמים שונים שמעורבים בטיפול בחולה ואין סנכרון מלא בין אנשי הצוות. יש מקום לשיפור ניכר בכל מה שקשור לעליית המוטיבציה של המטפלים, קשר עם בני המשפחה ועוד.

המכרז שפורסם חולק לשני שלבים: בשלב הראשון (הנוכחי) מוזמן הציבור להגיש הצעות לפתרונות דיגיטליים לשיפור איכות הטיפול, כאשר המועד האחרון להגשתן הוא 12 באוגוסט. בשלב זה אין דרישה להגיש הצעות מחיר, אלא להתמקד בהיבטים של השפעת הטכנולוגיה על האתגר. חברות שיגישו פתרונות העומדים בתנאי הסף ובתבחיני האיכות של שלב זה יוזמנו להגיש הצעות לשלב השני של המכרז, אשר לו יפורסמו תנאים חדשים, שיכללו את כל הדרישות – גם כאלה שאינן מתפרסמות בשלב הזה. הפתרונות שיעברו את השלב השני ייבחנו באמצעות פיילוט להוכחת היתכנות.

במשרד הבריאות מדגישים שהם מחפשים פתרונות דיגיטליים שימושיים, ולא בהכרח הצעות שממציאות את הגלגל מחדש. לצורך העניין, יכולות חברות להציע פתרונות על סמך פתרונות בני קיימא, שמייעלים תהליכים ויאפשרו גם ניצול נכון של משאבים.

"מכרז האתגר אינו מיועד להתוות תכנית אב מערכתית להתמודדות עם הסוגיה, אלא להציע פתרונות טכנולוגיים שמשלבים חשיבה, ועשויים לתת מענה לחלק קטן או גדול מההתמודדות עם האתגר", אומרים גורמים במשרד הבריאות

מכרזי אתגר הם תפיסה חדשה יחסית בשירות הממשלתי ומשרד הבריאות היה בין החלוצים שהחלו ליישם אותם – לפני כמה שנים. בדו"ח על תכניות העבודה של המשרד, שהוצג בוועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת במאי השנה, צוין כי כבר נערכים במסגרת מכרזי אתגר שני פיילוטים שעוסקים במניעת השמנה, שלושה פיילוטים שמטפלים בטעויות בזיהוי, חמישה פרויקטים למניעת נפילות של מבוגרים וחמישה בתחום הרפואה המותאמת אישית.

מאחר שמדובר בשלב הגשת הצעות בלבד, אין הערכה כספית לגבי היקף המכרזים והתקציב שיופנה אליהם.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים