האם המעסיק רשאי להתקין מצלמות במקום העבודה?

מצלמות יכולות להיות חלק מניהול מיטבי של העסק, אבל הן גם פוגעות בזכות של העובדים לפרטיות ● מה גובר על מה ובאילו מקרים? מה העונש על התקנה לא חוקית של מצלמות? והאם המעסיק יכול להשתמש בהן גם כדי להקליט שיחות של העובדים?

30/07/2018 15:51
עו"ד ד"ר אורי אנגלהרד

התקנת מצלמות במקום העבודה היא נושא שדנים עליו לא מעט בשנים האחרונות. הדבר מביא להתנגשות בין זכות הקניין של המעסיק, שמעוגנת בסעיף 3 לחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו, ומעניקה לו את הפררוגטיבה לנהל את עסקו על הצד הטוב ביותר, לפי הבנתו ושיפוטו, לבין הזכות לפרטיות של העובד, שמעוגנת בסעיף 7 לאותו החוק, ולקביעה כי צילום אדם ברשות היחיד ללא הסכמתו מהווה פגיעה בפרטיות המצולם, לפי סעיף 2(3) לחוק הגנת הפרטיות.

בפסק דין איסקוב נ' מדינת ישראל – הממונה על חוק עבודת הנשים, נקבע כי הפררוגטיבה הניהולית של המעסיק כפופה לדרישות: הסבירות, המידתיות, תום הלב וההגינות. זאת גם במקרה שהתקנת המצלמות מחויבת מכוח הוראת חיקוק או דרישת רשות מוסמכת (למשל, המשטרה).

השימוש במצלמות יכול להתבצע – בין היתר על פי הנחיית הרשות להגנת הפרטיות – רק למטרה לגיטימית החיונית למימוש התכלית העסקית של העסק, כמו שמירה על רכוש המצוי בו או פיקוח על איכות השירות שהעובדים מספקים ללקוחות, או למילוי חובה חוקית.

לפני התקנת המצלמות יש לבחון: האם התקנת המצלמות היא הפתרון היעיל ביותר להשגת המטרה? האם ניתן להשיג את המטרה באמצעי שפחות פוגע בפרטיות העובד? מהו מספר המצלמות המינימלי ההכרחי להשגת המטרה? היכן צריכים להיות המיקום וזווית ההתקנה של המצלמות, כך שהן יצלמו רק את השטחים ההכרחיים להשגת המטרה? מהי הרזולוציה המינימלית הנדרשת להשגת המטרה? מהן הפונקציות המיוחדות (זיהוי פנים וכדומה) ההכרחיות לשם כך? מהי התקופה המכסימלית הנדרשת לשמירת ההקלטות להשגת המטרה?

מתי צילום העובד חוקי ומתי לא? צילום אילוסטרציה: BigStock

מתי צילום העובד חוקי ומתי לא? צילום אילוסטרציה: BigStock

בכל מקרה, אין להשתמש במצלמות להקלטת קול, אלא על פי הוראות חוק האזנות סתר.

היכן המעסיק רשאי להתקין את המצלמות – והיכן לא?

המעסיק רשאי להתקין מצלמות בשטחים הציבוריים שבמקום העבודה, כגון מסדרונות, מחסן וקבלה – לאחר שיידע את העובדים בדבר ההתקנה. הוא לא רשאי להתקין מצלמות בשירותים, במקלחות, בחדר ההלבשה ובמקומות נוספים שהתקנתן בהם תהווה פגיעה לא מידתית ולא סבירה בפרטיות העובד. כמו כן, הוא לא רשאי לעשות זאת בשטח העבודה הפרטי של העובד, וכן בשטח העבודה המשותף לעובד ולעובדים נוספים, ללא הסכמה מפורשת של העובד, משום שזוהי פגיעה לא מידתית ולא סבירה בפרטיותו.

נראה כי המעסיק רשאי להתקין מצלמות סמויות במקום העבודה על מנת לחקור ביצוע עבירה פלילית ספציפית מצד העובד, בכפוף לאי קיום אמצעי חלופי שפגיעתו בפרטיות העובד פחותה, ובכפוף להיקף הצילומים, תום הלב של המעסיק וצמצום הפגיעה בפרטיות.

אם המעסיק התקין מצלמות שלא לפי החוק – מה העונש?

התקנת מצלמות הפוגעות באופן לא מידתי בזכות העובדים לפרטיות עלולה להטיל על המעסיק סנקציות מנהליות ופליליות (למשל, פס"ד מדינת ישראל נ' יפרח), לחשוף את המעסיק לתביעות אזרחיות בשל הפרת חוק הגנת הפרטיות ולהקנות לעובד הנפגע אפשרות לקבלת פיצויי פיטורין בדרך של "התפטרות בדין מפוטר".

ויש עוד סוגיה: על בעל עסק המתקין מצלמות אבטחה בשטח שבבעלותו הפרטית, אך המצלמות מכסות גם את השטח הציבורי שמסביבו, ועל בעל עסק המתקין מצלמות אבטחה בשטח שבבעלותו הפרטית המספק שירות לקוחות – למשל, מרכז שירות לקוחות או חנות – חלה החובה ליידע את הציבור על קיום מצלמות המעקב באמצעות שלטים קריאים וברורים.

אין באמור כדי להוות ייעוץ משפטי.

הכותב הוא עו"ד, מומחה לדיני עבודה, הסכמי ממון, צוואות וייפוי כוח מתמשך.

תגובות

(2)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים