תיקון חוק שעות עבודה ומנוחה – והשפעתו על חברות היי-טק

התיקון החדש, שייכנס לתוקף בתחילת השנה הבאה, מרחיב את האפשרות לא לעבוד בשבת לכלל העובדים ● הדבר רלוונטי במיוחד לחברות היי-טק שעובדות עם חו"ל

23/07/2018 14:31
עו"ד ד"ר אורי אנגלהרד

חברות היי-טק העובדות בישראל מול לקוחות בחו"ל מחויבות לתת שירות ללקוחותיהן גם בימי המנוחה – שישי ושבת. עד כה, עובד שלא רצה לעבוד בימי המנוחה היה צריך להצהיר כי הוא אינו מסכים לעשות כן על פי איסור שבמצוות דתו, שאותן הוא מקיים. כך יצא שרק עובדים דתיים יכולים היו לא לעבוד בחברה בשבת.

על מנת להרחיב את הזכות לאי עבודה בימי המנוחה לכלל העובדים וליצור שוויון ביניהם, חוקק תיקון לחוק שעות עבודה ומנוחה (תיקון מס' 18), התשע"ח – 2018, שפורסם ברשומות ב-21 ביוני האחרון ושייכנס לתוקף ב-1 בינואר.

התיקון לחוק מרחיב את האפשרות לא לעבוד בימי המנוחה השבועית לכלל העובדים, ולא רק למי שטען כי "אינו מסכים לעבוד בימי המנוחה השבועית על פי איסור שבמצוות דתו, שאותן הוא מקיים". הוא קובע בין היתר כי:

  • אסור למעסיק לדחות קבלת מועמד לעבודה רק בשל כך שהמועמד הודיע לו כי אינו מסכים לעבוד בימי המנוחה השבועית.
  • אסור למעסיק לדרוש ממועמד לעבודה להתחייב לעבוד בימי המנוחה השבועית כתנאי לקבלתו לעבודה.
  • עובד שמעסיקו דרש ממנו לעבוד בימי המנוחה השבועית או שהודיע לו על כוונתו לדרוש ממנו לעבוד כאמור רשאי להודיע למעסיקו, לא יאוחר משלושה ימים מיום הדרישה או ההודעה, שהוא לא מסכים לעשות זאת.

מתי ההוראות האלה לא חלות?

בתיקון לחוק מובהר כי הוראות אלה לא יחולו במקום עבודה המופקד על ביטחון הציבור (כלומר: צה"ל, משטרה וכדומה); ובעבודה הקשורה ב: ביטחון המדינה או בשמירת בטיחותם, שלומם ובריאותם של בני אדם; אירוח בבתי מלון; ייצור חשמל והזרמתו; קיום אספקה או שירותים חיוניים ושנקבעה בצו מאת ועדת השרים, באישור ועדת העבודה והרווחה של הכנסת, אם לדעתה היא עלולה לפגוע פגיעה משמעותית באותו מקום עבודה או בתהליך עבודה או בסיפוק צרכים חיוניים לציבור או לחלק ממנו – והכל בהתחשב בטובת העובדים. סעיף זה נכנס לתוקפו מיום פרסומו – כאמור, ב-21 ביוני.

על מקומות עבודה, לרבות בתחום ההיי-טק, לקחת את התיקון הזה ואת השלכותיו בחשבון בהתנהלותם מול המועמדים לעבודה והעובדים.

אין באמור כדי להוות ייעוץ משפטי.

הכותב הוא עו"ד, מומחה לדיני עבודה, הסכמי ממון, צוואות וייפוי כוח מתמשך.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים