"ישראל וסין משלימות זו את זו"

כך אמרה ד"ר ג'ני וו, מנכ"לית וממייסדי ומנהלי קרן ההשקעות ביידו קפיטל, בראיון שהעניקה לאנשים ומחשבים בכנס CES Asia, בשנחאי שבסין ● וו נשמעה מתלהבת מההצלחה הישראלית, במיוחד לנוכח המידות המצומצמות של המדינה, ואמרה גם כי "יש לכם יותר מהנדסים לנפש מלכל שאר העולם"

ד"ר ג'ני וו, ממייסדי קרן ההשקעות ביידו קפיטל וממנהליה בכנס CES Asia, בשנחאי שבסין. צילום: אבי בליזובסקי

"אנחנו מתעניינים בחברות שעשויות לשנות את העולם באופן יסודי", כך סיפרה ד"ר ג'ני וו, ממייסדי קרן ההשקעות ביידו קפיטל (Baidu Venture Capital) וממנהליה על כוונות החברה שלה בראיון לאנשים ומחשבים.

הראיון התקיים במהלך כנס CES Asia שנערך בשנחאי שבסין ובמהלכו אמרה וו כי היא מעריכה שביידו קפיטל תיכנס לדרג הראשון של קרנות ההשקעה הפרטיות בסין ובעולם. היא גם התייחסה במהלכו לישראל כמעצמת סטארט-אפ ולמלחמת הסחר הגלובלית והשלכותיה העתידיות.

לד"ר וו תואר שלישי בפיננסים מאוניברסיטת הונג קונג. תחילה עבדה בבית ההשקעות מורגן סטנלי (Morgan Stanley), ומאז 2011 שימשה כ-CFO בקרן Ctrip. במהלך התקופה היא ניהלה מעל שלושים רכישות והשקעות.

"השילוב של המשאבים האסטרטגיים של ביידו (Baidu), ומנגנון הניהול העצמאי של ביידו קפיטל יוצר הזדמנויות ופוטנציאל", אמרה וו. הקרן גייסה עם הקמתה ב-2016 סכום עתק של 20 מיליארד יואן (למעלה מ-3 מיליארד דולר).

ד"ר ג'ני וו, ממייסדי קרן ההשקעות ביידו קפיטל וממנהליה בכנס CES Asia, בשנחאי שבסין. צילום: אבי בליזובסקי

ד"ר ג'ני וו, ממייסדי קרן ההשקעות ביידו קפיטל וממנהליה בכנס CES Asia, בשנחאי שבסין. צילום: אבי בליזובסקי

מה עושה חברת ביידו קפיטל?
"חברת ביידו קפיטל היא קרן הון סיכון המתמחה בחברות בצמיחה, ובהשקעות בשלבים אמצעיים ומאוחרים. החברה מתמקדת בסקטור האינטרנט באסיה, ומשקיעה בכל חברה בין 50 ל-100 מיליון דולרים. היא יכולה להשקיע יותר מכך בחברות הנחשבות ככבדות. דוגמה להשקעות אלה הן שתי חברות סיניות בשלבי צמיחה בתחום הרכבים האוטונומיים NextEV ו-WM Motor Technology. אנחנו מקדמים החדרה של הטכנולוגיות שהחברות הללו מפתחות ליצרנים גדולים בתחומם. במקרה הזה, אנו דואגים לכך שכל האנשים יוכלו להשתמש בטכנולוגיות הללו במכוניות אוטונומיות. חברות אחרות בפורטופליו שלנו עוסקות בפיתוח מכשור רפואי".

בכמה חברות השקעתם עד כה?
"בשנה וחצי האחרונות השקענו בשבע חברות. איננו מדברים על סטרט-אפים אמיתיים, אלא על חברות עם טכנולוגיה מוכחת. ובניגוד לחברות השקעה פרטית (private equity) איננו משקיעים בחברות הנסחרות כבר בבורסה. אני מעריכה שבסין יש למעלה מ-5 מיליון חברות טכנולוגיה בכל הגדלים, אבל צריך גם להבין שסין היא שוק גדול".

מתכוונת לבקר בישראל וללמוד על הצלחתה

בפאנל שבו השתתפה וו לפני הראיון, הוזכר שמה של ישראל כדוגמה טובה בידי שניים מהפאנליסטים האחרים. שאלתי אותה מה היא יודעת על ישראל.

"ישראל היא מדינה קטנה אבל ההיי-טק תופס יחס גדול לעומת מדינות אחרות, והמון חברות סטאט-אפ. להערכתי ישראל וסין משלימות זו את זו", אמרה וו.

"לישראל יש אוכלוסיה קטנה, כלומר אין לה שוק מקומי גדול, אבל יש בה רמת חדשנות גבוהה. אתם גם המובילים בשיעור המהנדסים והיזמים לנפש. חברים רבים שלי ביקרו בישראל ואני מתכוונת לעשות זאת גם וללמוד על ההצלחה הישראלית. בסין היו בעבר קשיים ליזמים, אבל הממשלה הסינית כיום מתפקדת היטב וקל מאוד לפתוח סטאט-אפ בסין. וכמובן החוזקה הגדולה ביותר של סין היא השוק הסיני, שהוא מאוד דינמי והיי-טקי. עם זאת, כאמור, יש לנו גם את היכולת להשקיע בחו"ל", הוסיפה.

מה דעתך על דבריו של מנהל ה-CTA (החברה המארגנת את כנסי CES לרבות CES ASIA), לפיהם אנו עומדים על סיפה של מלחמת סחר שתפגע בשרשרת האספקה הגלובלית?
"אכן אני מודאגת מכך שהעולם צועד לקראת מיתון, בגלל חוסר האפשרות של חברות לעבוד בשוק הבינלאומי אלא כל חברה במדינתה היא, אבל זו תזכורת טובה לכך שאנו בסין צריכים לדאוג שתהיה לנו יכולת לייצר בתוך סין את כל הדרוש לנו.

אכן שרשרת האספקה היא גלובלית וצריך להפסיק לפגוע בה. אנו צריכים להיות רציונליים. תהיה לשינוי הזה השפעה על קושי של חברות סיניות לעשות עסקים בארה"ב. צריך לזכור שגם המהנדסים ואנשי ההיי-טק יכולים לעבור, והם יעברו, למקום הכי טוב בשבילם. לא רק שאין לנו בריחת מוחות, אלא שמהנדסים סינים רבים שלמדו בארה"ב מתחילים לחזור הביתה, כי הם יודעים שזה המקום הטוב ביותר בשבילם להקים את הסטרט-אפ ולחזור בהזדמנות זו לחברים. המהנדסים והיזמים החוזרים מסייעים לצמיחתה של כלכלת סין. להערכתי, החברות שיפגעו הכי הרבה הן חברות התלויות ברכיבים המיוצרים בארה"ב".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים