בכירות בהיי-טק הישראלי לנשים: אתן אשמות!

על רקע פרסום רשימת פורצ'ן 500 העולמית - שמלמדת כי רק 24 חברות בארה"ב מנוהלות על ידי נשים - יצאו מנכ"ליות ישראליות במכתב פתוח לנשים, ובו האשימו אותן ב"נחמדות יתרה ובוותרנות לעצמך" ● "שברי את תקרת הזכוכית - אנחנו נעזור, מבטיחות", דרבנו הכותבות את נשות ישראל

לא לוותר. קידום נשים בתעשייה. אילוסטרציה: BigStock

על רקע פרסום רשימת פורצ'ן 500 (Fortune 500) העולמית, שמלמדת כי רק 24 חברות אמריקניות מנוהלות על ידי נשים, יצאו מנכ"ליות ההיי-טק הישראלי במכתב פתוח לנשים ובו כתבו: "אנחנו מאשימות אותך בנחמדות יתרה ובוותרנות לעצמך". עוד נכתב במכתב: "זכרי – בונוסים של המדינה למעסיקים המקדמים אג'נדה נשית, או לחץ דירקטוריון לקדם נשים לתפקידי ניהול, לוקח זמן. אולם, שינוי חברתי שמגיע מלמטה, מהשטח, הוא הרבה יותר מהיר".

מהדו"ח האחרון של רשימת פורצ'ן 500 שפורסם באחרונה עולה כי מתוך מאות החברות הגדולות בארה"ב, 24 בלבד מנוהלות על ידי נשים, לעומת 32 אשתקד. על רקע הנתונים העגומים האלה הוציאה השבוע קבוצת נשים בכירות מהתעשייה הישראלית מכתב פתוח לנשות התעשייה בארץ, מתוך מטרה להניע נשים להתברג בעמדות מפתח ניהוליות.

במכתב נאמר בין היתר: "לך, שחושבת ש'את לא יכולה לנהל', שלום לך, אימא, עובדת זוטרה, אישה באמצע הקריירה. זו, שרואה את כל המתנהל סביבה וחושבת שהייתה יכולה לעשות את זה יותר טוב, אבל אפילו לא מעזה: כיוון ש'אין לה את יכולות הניהול הראויות', כיוון ש'לא הייתה רוצה להפסיד שעות עם המשפחה והילדים', כיוון שכל המנהלות שהיא רואה סביבה הן 'דורסניות' ולא הייתה רוצה להידמות להן, ובכלל, כיוון ש'היא לא באמת צריכה את זה כדי להוכיח לעצמה משהו. אנו, מנכ"ליות, מייסדות, מנהלות ושותפות בתעשייה הישראלית קוראות מעל לבימה זו – גם את יכולה להיות בראש הפירמידה. נכון, לא כל אחת יכולה לנהל, כמו שלא כל גבר יכול לנהל. אבל אם את חושבת שאת יכולה, למה את מוותרת לעצמך?"

עוד צוין במכתב כי "אנחנו, מנהלות ממגוון ענפי המשק הישראלי, הפועלות בתעשיית ההיי-טק, אקדמיה, כלכלה, תיירות ועוד, אשר חתומות כאן מטה, רוצות לומר לך – אנחנו מאשימות! אנחנו מאשימות אותך בנחמדות יתרה. אנחנו מאשימות אותך בוותרנות לעצמך. אנחנו מאשימות אותך בחשיבה לא פתוחה. אנחנו מאשימות – בעיקר משום שרק כך אולי זה סוף כל סוף יעזור להזיז דברים ולשנות קונספציות".

"הזדמנות לשנות תפישות ארכאיות"

"על אף שמדובר בבעיה גלובאלית, אשר אינה מאפיינת רק את השוק הישראלי, לנו כמדינת החדשנות יש הזדמנות לשנות את התפישות הארכאיות. הגיעה הזמן לדבר על זה, פה במרחב שלנו. המספרים בכל מקום עגומים: מתוך 500 החברות הגדולות בארה"ב, רק 24 מנוהלות על ידי נשים. לא די בכך, כשמנכ"לית פורשת היא אינה מתחלפת על ידי מנכ"לית חדשה אלא על ידי גבר מנכ"ל. יתרה מכך, למרות שנשים מתחילות באותו מעמד כמו גברים, רק חמישית מהן מגיעות לתפקידים בכירים ופחות עוד יותר לתפקידי ניהול", הסבירו כותבות המכתב לנמענותיהן.

את המכתב הפתוח יזמו מנהלות מתעשיית החדשנות והטכנולוגיה הישראלית, ביניהן בין היתר: מנהלת תקשורת וקשרי ממשל בחברת אי.ביי (Ebay), נטלי זיו; מנכ"לית IVN קרן השקעות חברתית, מיכל זימלר; מייסדת ושותפה בחברת Pitch ביקנעם, המציעה מתחמי עבודה משותפים ליזמים ותכניות נטוורקינג, מאיה שוורץ; מנכ"לית B-com, מורן זיסר; מייסדת וסמנכ"לית פיתוח סיסמופ, רונית ארלינסקי ואחרות.

"מהפכות לא נעשות בחביבות אלא באומץ"

הבכירות מספרות במכתבן על הקשיים שעברו בעצמן ומבקשות מנשים שלא להירתע מהם. "כן, אנחנו יודעות. אנחנו מודעות לכל הקשיים שהחברה מציבה לנו. מכירות את תקרת הזכוכית, מכירות את המבט שנותנת החברה בגבר מנהל, שנתפש סמכותי לעומת אישה מנהלת שנתפשת אגרסיבית, מכירות וכואבות את הצורך להיות עם המשפחה. ובכל זאת – מאשימות, אותך. כן אותך. המנהלת בפוטנציה. זו שיש לה מה לתת והיא מונעת מעצמה. זו שחושבת שאם תהיה חביבה לכולן, הקידום כבר יגיע. לא. הוא לא. מהפכות לא נעשות בחביבות. הן נעשות באומץ. הרי אם היינו ממתינות להסכמת החברה להצביע, לצאת לעבודה, לנהוג, שום דבר מזה לא היה קורה. ברור לנו שהחברה צריכה להשתנות. ברור לנו שיש פה משהו מקולקל, אם יש כל כך מעט נשים בפסגה, אבל גם ברור לנו שאת צריכה להשתנות. האם את יודעת שכשנשים מגיעות לתפקידי ניהול הן מקדמות יותר נשים סביבן? אל תחששי להפוך לדוגמה. להפוך למנהלת שאת רוצה להיות. ככל שנגדיל את מספר הנשים בעמדות ניהול, כך יהיה להן יותר כוח ליצור שינוי בשוק התעסוקה".

"כל המחאות הגדולות התחילו מלמטה"

הכותבות הוסיפו: "אנחנו המנהלות החתומות מטה, לא סללנו את הדרך לפסגה בצניעות. סללנו אותה בהבלטת היכולות שלנו, באומץ. באסרטיביות. כאן, ורק כאן אנחנו מאשימות! אם את יכולה לנהל בית ומשפחה, את יכולה לנהל. זה קיים בך. אז למה את משאירה את זה שם? כי זה מקובל? כי את חושבת שאת לא יכולה בזירה העסקית? את יודעת איך גברים מאזנים בין בית למשפחה? בשקט. הם שותקים כשהם נעזרים בעמיתים לגיבוי או כשהם בוחרים לקוחות לא רחוקים כדי שלא יאלצו לנסוע רחוק. ואת? את יוצאת עם עניין הבית-משפחה בריש גלי, וכך את מרחיקה את הקידום. נכון, החברה העסקית מקולקלת והיא צריכה לעבור שינוי משמעותי כדי שהצהרות בגין איזון בית ומשפחה לא יתקלו בחרדה לפגיעה בתפוקה. השינוי כבר מתחיל, אבל את יודעת מי יכולה לתרום לו יותר? – את, כן את. אבל את צנועה, חוששת, משאירה את זה לאחרים. הגיע הזמן להפסיק עם זה. כל המחאות הגדולות התחילו מלמטה. אם את, שיש בך יכולות ניהול,  לא תלמדי את החברה שנשים יכולות לנהל, שיותר נשים יכולות לנהל, הן יישארו בתפקידים הבטוחים בתחתית המדרגה העסקית. איפה שקל. די עם התלונות. שברי את תקרת הזכוכית – אנחנו נעזור. מבטיחות".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים