התפקיד המשתנה של המנמ"ר בעידן הטרנספורמציה הדיגיטלית

מה השתנה באופי תפקיד המנמ"ר בחברות וארגונים של היום? האם החובות החדשות והמורחבות באות בצד שדרוג בעמדתו? ומה יקרה למי שלא יתאים עצמו לרוח התקופה ותמורות שלה?

מנמ"ר, שנה מאתגרת לפניך. צילום: BigStock

המנמ"רים כבר לא ממוקדי IT. הם מנהלים עסקיים, שנמדדים על ידי הכנסות ולא רק על ידי צמצום הוצאות. הם עובדים עם צמרת הארגון, בכדי לסייע למימוש הליבה העסקית של הארגון. למסקנות האלו, הגיע מחקר עדכני של גרטנר (Gartner), שנערך לא מכבר בקרב 3,160 מנמ"רים מ-98 מדינות.

למעשה המחקר מאשש הערכות ותוצאות של מחקרים קודמים, שקבעו חד-משמעית כי השם של תפקיד המנמ"ר (CIO) נשאר אותו דבר, אבל מהות התפקיד השתנתה לחלוטין. יותר ממחצית המנמ"רים שהשתתפו בסקר אמרו כי קידום ליבת העסקים של הארגון הוא הדבר המרכזי כרגע באופי התפקיד שלהם ובעיסוק היומיומי שלהם.

עידן הטרנספורמציה הדיגיטלית שארגונים רבים מתחילים ליישם, במודע או שלא במודע, מחייב את המנמ"רים להתחבר לעולם הזה מכמה כיוונים. הכיוון האחד הוא מתן מענה לדבר החשוב ביותר כיום בטרנספורמציה הדיגיטלית – חווית שימוש של הלקוח או חווית שירות. כבר לא מדובר על גימיקים טכנולוגיים שבעזרתם יכול הלקוח לבצע פעולות שונות במהירות, אלא על הצורך לייצר חוויה כזו שתחזק את הנאמנות של הלוקח לחברה ולמוצר. האנליסטים של גרטנר סבורים שכדי להגיע למצב הזה המנמ"רים צריכים לרתום את מחלקות הפיתוח והביצוע שלהם, לייצר כלים שניתן לבצע בעזרתם אנליטיקה חכמה של המידע על הלקוח, בכדי להבין טוב יותר את צרכיו ומה הוא מחפש.

המנמ"ר כיום – חלק מצוות ניהול העסקים הראשי

השדרוג במעמד המנמ"ר הביא לכך שהוא חבר כבוד במועצת המנהלים של הארגון, והוא עובד בצמוד עם המנכ"ל. אבל זה לא רק לצורכי כבוד וכיבוד. בהיותו שחקן מרכזי בחדר ההנהלה, עליו לוודא שכל תהליכי העבודה בארגון יהיו ממוקדים ומפוקסים בכדי לממש את האסטרטגיה הדיגיטלית של הארגון ולממש את היעדים העסקיים.

כלומר, המנמ"ר כבר אינו שר הטכנולוגיה הראשי של הארגון, אלא חלק מצוות ניהול העסקים הראשי, שחושב ביזנס, ופועל על פי עקרונות עסקיים ברורים. הפעילות של המנמ"ר והצוות שלו נכללת במרכיבי היעדים העסקיים שההנהלה מציבה לכל המחלקות בארגון, וכן בכך שהיא מודדת את ביצועיהם. מכאן אנו למדים שבמסגרת השינוי למימוש התפישה העסקית של הארגון, תחום ה-Big Data הוא אחד החשובים בסדרי העבודה של המנמ"ר.

סקר אחר שערכה חברת המחקר גרטנר, גילה ש-21 אחוזים מכלל המנמ"רים רואים ב-BI ככלי ליישום בעדיפות ראשונה. הם מסבירים זאת בכך שבגלל שחברות רבות הבינו שכדי למצות טוב יותר את המידע שזורם לארגון שלהם כל הזמן עליהם להשתמש בכלים חכמים, שיעצימו את יכולת המיצוי של מהידע במאגרים שלהם, ובנושא הזה השמיים הם הגבול. המנמ"ר צריך להיות יצירתי ולהמציא את הגלגל מחדש.

וכאן לא נגמרים האתגרים של המנמ"ר. אם בעבר התרומה שלו לעידן הדיגיטלי הייתה בפיתוח אפליקציות חכמות, הרי שכיום זה כבר לא מרשים את הלקוח הממוצע, וזה עלול להיות אפילו מסוכן. שיזהו פתרונות לאפליקציות ארגוניות. שיתנו ערך עסק – הציפייה היום היא שהאפליקציות יהיו בעלות ערך עסקי, וחשוב יותר שהן תאפשרנה זמן תגובה הכי מהיר, שלא יהיה דומה למהירות שהייתה בפעם הקודמת שנעשה שימוש באפליקציה.

להיות מוכן למהפכה הדיגיטלית

זה אתגר לא פשוט כי על פי מחקרים אחרונים, רק בשנה זו יש יותר מ-5.5 מיליון מכשירים שמחוברים לאפליקציות עסקיות תפעוליות שונות. זאת ועוד, הסטטיסטיקה אומרת ש-80 אחוזים מהלקוחות הסירו אפליקציות לא שעמדו בקצב המהירות שלהם, ומחקר של אקסנצ'ר (Accenture) באוסטרליה מצא ש-61 אחוזים מהלקוחות אמרו שלא יורידו עוד אפליקציה של חברות שגרמו להם חווית שירות לא טובה. אותם לקוחות אמרו שהם מוכנים לשלם בעבור אפליקציות שישרתו את הציפיות שלהם.

בשורה התחתונה: שינוי מעמדו של המנמ"ר ושינוי אופי תפקידו מעמיסים עליו במידה רבה משימות רבות נוספות מעבר לתפקידים המסורתיים שלו, אבל מחזקים מאוד את מעמדו בארגון, ומציבים אותו בשורה אחת עם המנהלים הבכירים שמובילים את הארגון לצמיחה ורווחיות.

לשם כך צריך המנמ"ר לשנות גם את תפישת עולמו לגבי סביבת ההכשרה והידע שלו, ללמוד ולהבין הרבה יותר את העסקים של הארגון, להכשיר גם את אנשיו ולהיות מוכן למהפכה הדיגיטלית שכבר שוטפת את העולם הארגוני ושבעתיד תהיה חלק בלתי נפרד ממנו, ומי שלא יזרום איתה עלול למצוא את תפקידו כבלתי רלוונטי.

 

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים