מחקר: תהליך הגיוס בענקיות הטכנולוגיה הסיניות – סקסיסטי ומפלה

העדפה מובהקת לגברים במשרות היי-טק, ומודעות גיוס המציינות שדרושות "בחורות יפות" - לא לשם עבודה בטכנולוגיה אלא כאטרקציה לגברים במקום העבודה - הן תופעה רווחת בתעשייה ובקרב חברות הענק שפועלות בתחום בסין, כך על פי מחקר של ארגון לזכויות אדם

סקסיזם בחברות היי-טק סיניות ענקיות. צילום אילוסטרציה: BigStock

חברות טכנולוגיה סיניות התחייבו להתמודד עם הטיה מגדרית בגיוס עובדים, לאחר שקבוצה הפועלת למען זכויות אדם חשפה כי הן מעדיפות באופן קבוע מועמדים גברים, ומפתות את המועמדים עם ההבטחה לעבוד לצד "בנות יפות" בפרסומות עבודה.

דו"ח של הארגון HRW (ר"ת Human Rights Watch) מצא כי חברות טכנולוגיה מרכזיות בסין, כולל באידו (Baidu) ו-Tencent והקמעונאית עליבאבא (Alibaba), השתמשו ב"פרסומי עבודה מפלים בין מגדרים" באופן נרחב ותדיר. במודעות אלו נאמר במפורש כי גברים מועדפים למשרה, או שצוין במפורש שפניות נשיות לא תיענינה. חלק מהמודעות הבטיחו למועמדים שיעבדו עם "בחרות יפות" ו"אלות", כך דיווח HRW בפירוט המחקר לו, המבוסס על ניתוח של 36,000 פרסומי משרות ודרושים בין השנים 2013 ל-2018.

לפי ממצאי המחקר, באחת מכל חמש משרות לערך, שפרסמו שירותי הגיוס האזרחי הלאומי בסין נכתב כי המשרה היא ל"גברים בלבד" או "בעדיפות לגברים", בעוד שחברות גדולות כמו עליבאבא פרסמו מודעות גיוס המבטיחות שנערות יפות יתפקדו בהן כ"שותפות לעבודה" לצד הגברים, כך אמרה סופי ריצ'רדסון, מנהלת HRW בסין.

"מודעות עבודה סקסיות מטפחות את הסטריאוטיפים המיושנים הנמשכים בתוך חברות סיניות", אמרה ריצ'רדסון. "חברות אלו מתגאות בעצמן על היותן כוחות של מודרניות וקידמה, אך הן נשענות על אסטרטגיות גיוס כאלה, מה שמראה עד כמה האפליה המושרשת עמוק נגד נשים נשארת על כנה בסין", הוסיפה.

בדו"ח פערי המגדר (Gender Gap Report) השנתי של הפורום הכלכלי העולמי לשנת 2017 מדורגת סין במקום ה-100 מתוך 144 מדינות, והנתון מצביע על כך שההתקדמות של המדינה ביחס לשוויון בין המינים נמצאת בהאטה לעומת שנים עברו.

הארגון עורך המחקר דחק ברשויות הסיניות לנקוט אף הם בפעולה בכדי לסיים את שיטות שכירת העובדים המפלות.

הענקיות מכות על חטא – האם ישתנו?

Tencent, המפעילה את היישום הפופולרי ביותר בסין, WeChat – אשר מספק שירותי תקשורת המונים, בידור, אינטרנט, ושירותי טלפונים ניידים, בנוסף לפרסום אונליין למיליונים רבים של סינים – התנצלה על הפרסומות לאחר פרסום תוצאות המחקר של HRW אתמול (ב').

"אנו מצטערים שכך הם הופיעו ואנו ננקוט בפעולה מהירה בכדי להבטיח שזה לא יקרה שוב", אמר דובר Tencent לרויטרס (Reuters).

ענקית המסחר האלקטרוני עליבאבא, שנוסדה על ידי המיליארדר ג'ק מא, הבטיח גם היא לבצע בדק בית וביקורות מחמירות בכדי להבטיח שמודעות הדרושים שלה יעמדו בעקרונות השוויון במקום העבודה, אך סירבה לומר אם המודעות שהובלטו על ידי הדו"ח של HRW עדיין נמצאות בשימוש גם כיום. "הרקורד שלנו לא רק בגיוס אלא גם בקידום נשים בעמדות מנהיגות מדבר בעד עצמו", אמרה הדוברת של עליבאבא.

באידו, המקבילה הסינית למנוע החיפוש של גוגל (Google), הגיבה אף היא לפרסומים ואמרה כי מודעות הדרושים שעליהם דיבר הדו"ח היו "מקרים בודדים".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים