האם הערבים ינהרו עכשיו להיי-טק?

3,000 מקומות העבודה שיתווספו בשני פארקי ההיי-טק שיוקמו, לפי החלטת הממשלה מאתמול (ב'), בכפר קאסם ובנצרת יאיצו את השיפור הכלכלי והחברתי של המגזר הערבי ● אלא שזוהי רק ההתחלה

האם המיזם יביא למימוש מקסימלי של הפוטנציאל שקיים בחברה הערבית בהיי-טק הישראלי? צילום אילוסטרציה: LightField Studios, BigStock

החלטת הממשלה מאתמול (ב') להשקיע 20 מיליון שקלים בהקמת שני פארקי היי-טק במגזר הערבי – בנצרת ובכפר קאסם – התקבלה בהתלהבות רבה. ההחלטה התקבלה על ידי ועדת שרים בראשות ראש הממשלה, בנימין נתניהו, והשרים שהיו שותפים לה הגדירו אותה היסטורית. גם בעמותת צופן, שפועלת מאז 2007 להגדלת מספר הערבים בהיי-טק הישראלי, בירכו על ההחלטה. שני ראשי העמותה, פז הירשמן וסאמי סעדי, שהיו שותפים למהלך הארוך שהביא להחלטה, רואים בכך פריצת דרך במערכת היחסים בין המדינה למגזר הערבי בישראל.

נכון להיום יש 5,000 מהנדסים ערבים שעובדים בתעשיית ההיי-טק הישראלית ומספר דומה של סטודנטים שלומדים את המקצועות הרלוונטיים במוסדות האקדמיים. המספרים האלה מבטאים גידול משמעותי, אבל הם עדיין זניחים ביחס לפוטנציאל וביחס לכלל המועסקים בענף.

הנתונים הללו בולטים במיוחד על רקע המחסור הקבוע של 10,000 מהנדסים בענף ההיי-טק. תוספת של 3,000 עובדים, ערבים ויהודים, בשני פארקי ההיי-טק שיוקמו יכולה לתרום משמעותית לשיפור המצב.

החלטה בעלת משמעות הרבה יותר רחבה

אבל ההחלטה יכולה להיות בעלת משמעות הרבה יותר רחבה – ברמה הלאומית, החברתית והביטחונית. את ישיבת הוועדה שאישרה את התקציבים פתח ראש הממשלה בהתייחסות לסיפורים מסמרי השיער שנחשפו בימים האחרונים בכל מה שקשור לפשיעה בפזורה הבדואית בנגב. נתניהו אמר אמנם, ובצדק, שיש למצות את הדין עם אותם פורעים, אבל גם הוא, כמו השרים האחרים, מבין שהפתרון לא צריך להיות מוטל רק על כתפי המשטרה. חלק גדול מפעילות האלימות בכפרים הערביים נובע ממצב כלכלי קשה, העדר מקומות תעסוקה ותסכול עמוק. מן המפורסמות הוא שכל עובד היי-טק, ולא משנה מאיזה אזור, מספק פרנסה ל-10 משפחות לפחות, ברמת האקו-סיסטם.

שני פארקי ההיי-טק אמורים ליצור מצב שבו ישופר המצב הכלכלי של משפחות המועסקים בהם, ויעודד צעירים רבים לפנות ללימודים אקדמיים ולהתאמץ לשם כך בבית הספר, לרבות בלימודי חמש יחידות במתמטיקה, כדי להשתלב בהיי-טק. מדובר כאן בפוטנציאל להרגעת הרוחות, בפרט אם בהמשך יוקם פארק דומה בנגב.

מה שהממשלה החליטה אתמול הוא חשוב, אבל הוא רק ההתחלה. הזנחה של עשרות שנים של המגזר הערבי יצרה כאוס, שמנוצל פוליטית על ידי גורמים קיצוניים ועל ידי ארגוני הפשיעה. יותר היי-טק במגזר הערבי יכול להיות המאיץ לשיפור כלכלי וחברתי.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים