"האתגר: שיפור המיומנויות הטכנולוגיות של כוח האדם בישראל"

ביקשנו מבכירים בהיי-טק הישראלי לענות על שאלון, שעוסק בהם ובענף - וקיבלנו תשובות מעניינות ● אורח המדור הפעם: חזי כאלו, מנכ"ל בנק ישראל

חזי כאלו, מנכ"ל בנק ישראל. צילום: יח"צ

במלאות 70 שנים למדינה, ביקשנו, במערכת אנשים ומחשבים, ממנמ"רים ובכירים נוספים בעולם ההיי-טק לענות על שאלון, שעוסק בהם באופן אישי ובהיי-טק הישראלי בכלל. ביקשנו מהם לספר על ההישגים והפרויקטים הבולטים שביצעו בתפקידיהם, ולחזות מה יהיה בעתיד הענף. המשיב הפעם הוא חזי כאלו, מנכ"ל בנק ישראל.

מתי ואיך התחלת?
"שירתתי 25 שנה בשירות הביטחון הכללי בתפקידי פיקוד וניהול בכירים (מקבילים לאלוף בצה"ל). בין השאר שמשתי כראש האגף הממונה על המחשוב ואחר כך הקמתי את אגף מידע בארגון. לאחר פרישתי מן השירות, כיהנתי כסמנכ"ל מידע, תכנון ומשאבי אנוש בשירותי בריאות כללית בשתי קדנציות, במשך 11 שנה. בשנת 2008, מוניתי לתפקיד מנכ"ל בנק ישראל ואני מכהן בתפקיד כשתשע וחצי שנים".

"אני בעל תואר ראשון במדעי המדינה באוניברסיטת חיפה ובוגר המכללה לביטחון לאומי בהצטיינות. אני בוגר קורס דירקטורים באוניברסיטת תל אביב, בעל ניסיון רב בניהול תחום הטכנולוגיה ובבניית תשתיות טכנולוגיות מתקדמות פורצות דרך, כמו גם בתחום משאבי האנוש, לרבות ניהול מו"מ עם ארגוני עובדים והובלת הסכמי שכר. מעל לכל אלה, תמיד ראיתי חשיבות ביצירת חזון ואסטרטגיה ברורים לארגון, לערכיו ולעובדיו".

"מתוקף תפקידי כמנכ"ל הבנק, אני ממונה על תפעול הבנק וניהולו, ואמון באופן ישיר על חטיבות משאבי אנוש ומינהל, IT, מחלקת המטבע ומחלקת חשבות, תשלומים וסליקה. כמו כן, אני מופקד על פונקציות התכנון והתקצוב, המשכיות העסקית וניהול הסיכונים בארגון".

מה הפרויקט הכי משמעותי שהיית מעורב בו, וזכור לך עד היום?
"במהלך השנים ניהלתי מספר פרויקטים משמעותיים, וביניהם:

  • הקמת המאגר הלאומי לנתוני אשראי – הפרויקט נמצא בעיצומו. מדובר בפרויקט מורכב מאוד המבוצע במסגרת זמן קצרה. המאגר אמור לחולל שינוי אסטרטגי במערך האשראי הקמעונאי בישראל, לרבות הרחבת היצע האשראי והשקיפות ללקוחות.
  • פרויקט הבינוי בבנק ישראל – שיפוץ המבנה הראשי והקמת מבנה לטכנולוגיה וחירום בתקני מיגון והמשכיות עסקית ("תקן נחושתן") שלראשונה מיושמים במגזר האזרחי.
  • פרויקט מחשוב מאגר המידע הרפואי בשירותי בריאות כללית – לרבות הקמת מערכת 'אופק' – הקמת רשומה רפואית ממוחשבת שהפכה אחר כך לרשומה הלאומית הממוחשבת.
  • פרויקט ה-ERP הגדול במדינה בשירותי בריאות כללית – יישום מודולי סאפ (SAP) בתחומי HR ,FI ,MM ומודולים נוספים. הפרויקט נוהל על ידי תוך עמידה ביעדי התקציב והזמן שהוגדרו לו".

מהו התפקיד הכי משמעותי שמילאת (לפני התפקיד הזה)?
"התפקיד המשמעותי ביותר שמילאתי בעברי היה סמנכ"ל מידע ומשאבי אנוש בארגון הבריאות הגדול בישראל, והשני בגודלו בעולם, שירותי בריאות כללית. מדובר בארגון שהוא המעסיק האזרחי הגדול במשק עם כ-40 אלף עובדים, שניהולו טומן בחובו אתגרים טכנולוגיים מורכבים רבים, כאשר מטרת העל שניצבה מולי כל העת הייתה לשפר ולייעל ככל האפשר את המערכות הרפואיות המשרתות את אזרחי מדינת ישראל".

מה לדעתך התרומה של ענף ההיי-טק לכלכלה ולחברה בישראל במלאת 70 שנה למדינה?
"ענף ההיי-טק בישראל מהווה את הקטר המוביל של המשק הישראלי והוא מביא לידי ביטוי את החדשנות והקדמה שיש בכלכלה הישראלית. החדשנות הזו באה לידי ביטוי בדירוג הגבוה שישראל זוכה לו במדדי החדשנות הבינלאומיים, כמו גם באוניברסיטאות המספקות למשק הון אנושי באיכות גבוהה, ומייצרות עוצמה מדעית וטכנולוגית, בשיתוף פעולה מצוין בין האקדמיה והתעשייה ועוד. אולם, חשוב לזכור כי היקף המועסקים בתעשיית ההיי-טק כיום בישראל, עומד רק על כ-9% מכלל השכירים במשק".

אילו אתגרים עומדים בפני הענף וכיצד היית ממליץ לטפל בהם?

"האתגר המרכזי בענף ההיי-טק הוא שיפור המיומנויות הטכנולוגיות של כח האדם בישראל, אשר יתרום להתפתחות ולהתרחבות ענפי ההיי-טק ולהגדלת מספר המועסקים בהם, וכן להגדלת יכולתם של שאר הענפים לחקות את ההצלחה המאפיינת את ההיי-טק ולאמץ טכנולוגיה מתקדמת, זאת במקביל להרחבת מספר העובדים בעלי הכשרה טכנולוגית בכל הרמות – מטכנאים ועד מהנדסים".

האם ישראל תמשיך להיות מדינת החדשנות גם בחגיגות ה-100?
"אני מאמין שהנחישות והתעוזה המאפיינות אותנו, כמו גם אתגרי ביטחון המדינה, יהוו בסיס להמשך היותנו מדינה חדשנית גם בחגיגות ה-100 שנים להקמת מדינת ישראל".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים