שוויון אווירי: אל על עתרה לבג"ץ נגד אישור סלקטיבי למסלול מקוצר לארץ

עקב האפשרות לחברות תעופה זרות לטוס לישראל במסלול מקוצר, דורשת אל על הבטחת עידוד תחרות בריאה והוגנת ושוויון הזדמנויות בין חברות התעופה המקומיות לבין הזרות על בסיס תחרותי

מימין: גונן אוסישקין, מנכ"ל אל על, ואלי דפס, יו"ר דירקטוריון אל על. צילום: פלי הנמר

אל על הגישה הבוקר (ד') עתירה דחופה לבג"ץ, כנגד האישור לאייר אינדיה (Air India) להפעיל את הטיסות לישראל במסלול המקוצר החסום בפני אל על. העתירה הוגשה כנגד ממשלת ישראל, ראש הממשלה, מנהל רשות התעופה האזרחית, שר התחבורה ואייר אינדיה.

לאחרונה העניקה הממלכה הערבית הסעודית לחברת התעופה אייר אינדיה, אישור המתיר לה לטוס לישראל מעל שטחי ערב הסעודית, אף שעד כה לא הותר מעולם לאף כלי טיס שהמריא אל שדה תעופה בישראל או ממנו, לטוס בשמי הממלכה.

מדובר במהלך פורץ דרך במערכת היחסים הבלתי רשמית שבין ישראל לערב הסעודית. ההיתר, שניתן על ידי ערב הסעודית לאייר אינדיה, עשוי לשמש תקדים להיתרים נוספים לחברות תעופה זרות אחרות לטוס בנתיבים מעל ערב הסעודית, אשר מקוצרים באופן משמעותי מהמותר לחברות תעופה ישראליות.

רשות התעופה האזרחית של ישראל התירה לאייר אינדיה להפעיל את המסלול המקוצר בין ישראל להודו תוך טיסה מעל ערב הסעודית, על אף שמסלול זה חסום לטיסות חברות תעופה ישראליות.

בעתירה דחופה לבג"ץ מעלה החברה כמה טיעונים מרכזיים התומכים בעמדתה כנגד האישור לאייר אינדיה להפעיל את הטיסות במסלול המקוצר החסום בפני אל על:

  • החלטת ממשלת ישראל (מיום 25 בדצמבר, 1994) להפריט את אל על, קובעת כי מדיניות התעופה האזרחית של ישראל חייבת להבטיח "שוויון הזדמנויות בין חברות התעופה הישראליות לבין חברות התעופה הזרות על בסיס תחרותי" ולהבטיח "עידוד תחרות בריאה והוגנת".
  • המחויבות להבטיח "שוויון הזדמנויות" ו"תחרות הוגנת" בין חברות תעופה ישראליות לבין חברות תעופה זרות נכללה גם בתשקיף אל על מיום 30 במאי, 2003, על פיו מכרה ממשלת ישראל את מניות אל על למשקיעים פרטיים.
  • אל על דרשה כי מדינת ישראל תפנה לארגון הבינלאומי לתעופה אזרחית (ICAO)  ולממשלת ערב הסעודית ותדרוש כי אל על תורשה אף היא לטוס מעל ערב הסעודית. עם זאת, כל עוד לא ניתן היתר כאמור מערב הסעודית לאל על, מתן היתר לחברת תעופה זרה לטוס בנתיבים מקוצרים החסומים בפני אל על היא ההיפך מ-"שוויון הזדמנויות" וההיפך מ-"בסיס תחרותי", ועל כן איננה חוקית איננה הוגנת ואינה שוויונית.

כמו כן, מסרה החברה כי ההיתר לאייר אינדיה מפר את עקרונות השוויון ואיסור האפליה המעוגנים בהוראות סעיפים 9 ו-11 לאמנת התעופה האזרחית הבינלאומית שנחתמה בשיקגו בשנת 1944 (ידועה גם בשם "אמנת שיקגו") עליהן חתומות גם מדינת ישראל, הודו וערב הסעודית.

הוראות אלה אוסרות על ערב הסעודית להפלות חברות תעופה במתן היתרים לטוס מעל שטחה בשל השתייכותן הלאומית ואוסרות על ישראל לאפשר אפליה כזו.

בנוסף, נמסר כי ההיתר לאייר אינדיה מפר גם את ההסכם הדו-צדדי בין ישראל להודו משנת 2016, הקובע כי ממשלת ישראל מחויבת לאפשר לחברות תעופה ישראליות "הזדמנות שווה והוגנת" להפעיל את מסלול הטיסה שבין ישראל להודו.

לא יכולה להיות תחרות הוגנת בין חברת תעופה שיכולה לטוס ישירות מנקודה לנקודה לבין חברת תעופה שנאלצת לעשות שימוש בנתיבים ארוכים יותר בשל אפליה על בסיס לאומי.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים