בניסיון לנקות הטענות לריגול: קספרסקי תקים דטה סנטר בשווייץ

ענקית אבטחת המידע הרוסית מקימה את הדטה סנטר בתגובה לפעולות אותן נקטו ארצות הברית, בריטניה וליטא בשנה שעברה ● ארצות אלו הפסיקו את השימוש במוצרי החברה בשל חשדות לשיתוף פעולה שלה עם הקרמלין והשלטונות הרוסיים לצורך ריגול אחרי המערב

יוג'ין קספרסקי, מנכ"ל ומייסד החברה. צילום ארכיון: אלון אקונינה

קספרסקי (Kaspersky Lab) מתכננת לפתוח דטה סנטר בשווייץ, על מנת להדוף את טענות ממשלות המערב, לפיהן רוסיה מנצלת את תוכנת האנטי-וירוס שלה כדי לרגל אחר ​​לקוחותיה.

ענקית אבטחת המידע הרוסית מקימה את הדטה סנטר בתגובה לפעולות אותן נקטו ארצות הברית, בריטניה וליטא בשנה שעברה, עת הפסיקו את השימוש במוצרי החברה. אנליסטים ציינו כי הקמת הדטה סנטר באירופה היא המאמץ האחרון של קספרסקי להשיב להאשמות של ממשל ארה"ב וממשלים נוספים, לפיהן החברה מרגלת אחר לקוחותיה, בידיעת המודיעין הרוסי. משקיפים ציינו כי הקמת האתר בשווייץ היא עוד צעד שעושה קספרסקי בניסיון להדוף את ההאשמות לפיהן החברה נתונה תחת השפעתו של ממשל פוטין ופועלת לפי הנחיות מהקרמלין.

העבודה על האתר, כך דווח ברויטרס (Reuters), תחל בשבועות הקרובים ותסתיים בתחילת שנת 2020.

בדצמבר 2017 ערערה קספרסקי על החלטת המשרד האמריקני לביטחון המולדת (DHS) לאסור על שימוש במוצריה בממשל הפדרלי ועל הצו בנושא שעליו חתם נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, בעקבות ההחלטה.

בתביעה, שהגישה לבית המשפט הפדרלי במחוז קולומביה, ציינה החברה כי בשל הצו נגרמו נזקים למוניטין שלה ולהכנסותיה. לדבריה, "הצו, שהתבסס על דיווחים בתקשורת, הוא תוצאה של שמועות והאשמות נטולות כל ביסוס".

המשרד הוציא בספטמבר האחרון צו האוסר על השימוש במוצרי קספרסקי בסוכנויות פדרליות אמריקניות, והנחה אותן להסיר את תוכנות החברה ממחשביהן ומרשתות התקשורת שלהן בתוך 90 ימים. ההנחיה באה בעקבות דאגה בקרב פקידים בכירים בממשל האמריקני, לפיה תוכנות החברה ומוצריה עלולים לסייע לריגול רוסי ולפגוע בביטחון המדינה. נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, חתם על הצו בדצמבר האחרון, תחת חוק ה-National Defense Authorization Act.

"לא מרגלים אחרי לקוחות"

על פי קספרסקי, "החלטת ה-DHS היא לא חוקתית והסתמכה על שמועות ודיווחים שהתבססו על מקורות סובייקטיביים, אנונימיים ולא מאומתים. בנוסף, ה-DHS לא סיפק לחברה מידע הולם שיאפשר לה להפריך את הטענות הלא מאומתות שעמדו בבסיס הצו, ולא סיפק הוכחות כלשהן להאשמות נגד החברה".

במכתב שהוציא אז יוג'ין קספרסקי, מייסד החברה והמנכ"ל שלה, צוין כי "לא הוצגה שום הוכחה למעשה אסור שהחברה ביצעה. בלא קשר להחלטת ה-DHS, נמשיך לעשות מה שבאמת חשוב: להפוך את העולם למקום בטוח יותר ולהילחם בפשע הקיברנטי".

קספרסקי דוחה מזה זמן מכל וכל את הטענות שהיא או מי מעובדיה שיתפו או משתפים פעולה עם המודיעין הרוסי. "אעזוב את רוסיה אם שירותי המודיעין שלה יבקשו אי פעם מהחברה שלי לרגל עבורם", אמר קספרסקי בשנה שעברה. לדבריו, "אם ממשלת רוסיה תפנה אליי ותבקש ממני או מהעובדים שלי לעשות משהו שאינו תקין, אוציא את עסקיי מרוסיה. מעולם לא סייענו לסוכנויות ריגול – לרוסים או לאף מדינה אחרת. המוצרים שלנו תוכננו כדי לעצור מתקפות ולזהות קוד זדוני ולא כדי לרגל אחרי לקוחותינו".

בתחילת אוקטובר פורסם שתוכנה של קספרסקי שימשה כדי להוריד מידע מסווג ממחשב ביתי של עובד ב-NSA – הסוכנות האמריקנית לביטחון לאומי. זאת, במסגרת דיווח שלפיו קציני מודיעין ישראליים תפסו "על חם" האקרים, שלוחי ממשלת רוסיה, שחיפשו במחשבים בעולם שמות קוד של תכניות מודיעין של ארצות הברית. הם השתמשו בכלי של קספרסקי, שמאפשר חיפוש רחב היקף וכלל עולמי.

עוד דווח כי במסגרת מתקפת הסייבר, מסמכים סודיים נגנבו ממחשבו הביתי של עובד ה-NSA, ששמר אותם באופן לא מאובטח. על מחשבו הייתה מותקנת תוכנה של קספרסקי ועל פי הטענות – לכן הפריצה צלחה. לפי אחד הדיווחים, המידע שנגנב מעובד ה-NSA נסב סביב אופי ושיטות הפעולות של יחידות סייבר אמריקניות.

קספרסקי סירבה להגיב לפרסום.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים